הרפורמה של סער: פיצול סמכויות היועמ"ש ושימוע פומבי לשופטי העליון

יו"ר "תקווה חדשה" פרסם את תכניתו לשינויים במערכת המשפט, כשבראשה: פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ושימוע פומבי למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון. בהמשך תקף סער את נתניהו ואמר: "הזניח במשך 15 שנות שלטונו את מערכת המשפט ולא ביצע בה אפילו רפורמה אחת"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/01/21 09:09 יט בטבת התשפא

הרפורמה של סער: פיצול סמכויות היועמ"ש ושימוע פומבי לשופטי העליון
מציג רפורמה במערכת המשפט. גדעון סער, צילום: פלאש 90. מארק ישראל סלם

פחות מ-80 ימים לבחירות, והמסרים לציבור מתחדדים, כאשר הבוקר (א') חשף יו"ר "תקווה חדשה" גדעון סער את הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט ותקף את ראש הממשלה: "במשך 15 שנות שלטונו הזניח נתניהו את מערכת המשפט ולא ביצע בה אפילו רפורמה אחת".

"אני עסקתי בזה כל השנים והעברתי חוקים חשובים בנושא", אמר סער, והבהיר כי, "את מערכת המשפט שלנו צריך לתקן אבל לא להרוס. חקיקה פרסונלית – חוק צרפתי או חוקי חסינות היא גם פסולה וגם מסיטה את תשומת הלב ממה שבאמת צריך לעשות".

הצעד הראשון בתכניתו של סער נוגעת לסמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה: "חייבים לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ולהעביר את סמכויות התביעה לפרקליט המדינה. לא רק בגלל ריכוז הסמכויות הקיצוני. המצב שבו אותו אדם גם מייעץ לראש הממשלה ולשרים בענייני מדיניות וגם מורה על חקירתם והעמדתם לדין הוא לא הגיוני ונגוע בניגוד עניינים מובנה".

"התביעה צריכה להיות עצמאית", אמר יו"ר "תקווה חדשה", "אבל כמו על כל רשות, חייבת להיות עליה ביקורת אפקטיבית. צריך לתת שיניים לנציבות תלונות הציבור על הפרקליטות. זה צריך להיות גוף עצמאי, בלתי תלוי, עם סמכויות חקירה ושלהמלצותיו צריך שיהיה תוקף מחייב".

הצעד השני ברפורמה נוגעת להליך מינוי השופטים לבית המשפט העליון, שכיום מתנהל רק בוועדה למינוי שופטים: "מינוי שופטים לבית המשפט העליון לא צריך להתנהל בחדרי חדרים. נעביר את הצעת החוק שלי לשימוע פומבי למועמדים לבית המשפט העליון. מהלכים אלה ונוספים יחזקו את מערכת אכיפת החוק ואת אמון הציבור בה. נציג במהלך מערכת הבחירות תכנית סדורה ושלמה לתיקון מערכת המשפט. יש הרבה מה לעשות, ואנחנו נעשה". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן