גנץ: "ביום שהחברה בישראל תחליט שהיא לא רוצה אותי יותר - אלך"

יו"ר כחול לבן מסכם קדנציה וטוען: "אני חשפתי את פרצופו של נתניהו". על ניסנקורן: "אמרתי לו: אני מבין שבחרת בית פוליטי חדש, אני לא יכול להגיד לך שאני לא מרגיש את הדקירה בגב ואת הסיבוב של הסכין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/01/21 09:21 יז בטבת התשפא

גנץ: "ביום שהחברה בישראל תחליט שהיא לא רוצה אותי יותר - אלך"
בני גנץ, צילום: פלאש 90, גילי יערי

בני גנץ עולה להתקפה. ראש הממשלה החליפי, עם תואר שהתרוקן מתוכנו באופן סופי, נערך לבחירות ובטוח שמפלגתו תהיה לשון מאזניים. בבוקר בו מתפרסם סקר ראשון בו הוא לא עובר את אחוז החסימה, ובסיום שבוע בו כמעט כל חברי מפלגתו נטשו אותו בזה אחר זה, מי שהביא רק לפני שנה 35 מנדטים פותח הכל בראיון ל'ידיעות אחרונות', ומדבר על הרוטציה, על נתניהו, על ניסנקורן ועל סיכוייו להיות ראש ממשלה.

סקר מנדטים: כחול לבן נמחקת, ימינה מדשדשת

"אני ממשיך", אומר גנץ בתשובה לשאלה האם לא חשב לפרוש מהפוליטיקה. "בן־גוריון ירד לנגב וחזר, אריק שרון אכל שנים בכנסת ארוחות צהריים עם עוד בן אדם אחד, לא היה לו עם מי לדבר, ונשאר, והמשיך. אני משרת את עם ישראל. ביום שהחברה בישראל תחליט שהיא לא רוצה אותי יותר שם, זה השלב שבו אני אלך".

לא ייתכן שהשלב הזה הגיע?
"אני לא חושב. אני חושב שיש לי תמיכה גדולה, אני חושב שאני מייצג אלפים רבים – ולהערכתי מדובר במאות־אלפים, אני מקווה שזה יהיה מאות־אלפים רבים ולא מאות־אלפים מעטים, אני חושב שאני פה להרבה מאוד אנשים, שמה שהם מבקשים זה את הדבר הפשוט הזה: בן אדם עם רקע ביטחוני, עם רקע מדיני, עם אחריות לאומית, עם יושרה, עם גישה ממלכתית".


(גנץ בהצהרתו השבוע)

בטח גם אתה שמעת לא פעם משפטים בנוסח "הוא בן־אדם טוב, כוונות טובות, ישראל חשובה לו, אבל הוא לא פוליטיקאי, לא קילר.
"אפרופו קילר – בואו, על עשרות קברים בלבנון רשום השם שלי, אף אחד לא צריך ללמד אותי מה זו מלחמה ואיך להכריע מלחמה".

"אני חשפתי את פרצופו של נתניהו"

גנץ מתייחס לחברי מפלגתו ורומז לצביקה האוזר ויועז הנדל, שהיו הראשונים לפרוש מכחול לבן: "עכשיו אני מבין מה זה אופורטוניסטים פוליטיים, משהו שידעתי פעם רק בתיאוריה. אבל לחוש את זה, זו ספרה אחרת של תובנה. אחרי מה שלא ניסו להפיל אותי, להשכיב אותי, בהשחרות או בכל דבר אחר, אני יודע שאף אחד לא מחכה לך בפוליטיקה עם שטיח, ואם יש שם שטיח, הוא מלא מסמרים. כל האנשים שאתה עובד איתם הם על הסף, על הרצף של בין מאוד נאמנים וחברים קרובים ועד כפויי טובה או מאוכזבים שאחר כך נהיים כפויי טובה. או סוכנים כפולים".

לדבריו, "אני חשפתי את פרצופו של נתניהו, אני הראשון אחרי 15 שנה שלא מאפשר לו להקים ממשלה לבדו – בסופו של דבר אני זה שגרם למחנה הזה להימצא במקום שבו הוא נמצא. בלעדיי, עם שחקנים אחרים, כל זה לא היה אפשרי".
כמעט מביך לשאול, אבל מוכרחים: תשב שוב עם נתניהו?
"לא."
למה שמישהו יאמין לך אחרי הפעם הקודמת, כשהבטחת בדיוק את זה ולא קיימת?
"כי אני האחרון שהרגיש."
את צריבת המדוזה?
"כן".

נתניהו וגנץ

נתניהו וגנץצילום: אורן בן חקון, פלאש 90

הפעם היחידה שכחול לבן הפרה את ההסכם הייתה באחריות ניסנקורן

גנץ מתייחס גם לשותפו הבכיר למפלגה, שר המשפטים אבי ניסנקורן, וטוען כי הוא תקע לו סכין בגב, לאחר שבחר לנטוש את המפלגה לטובת חבירה לרון חולדאי ולמפלגת 'הישראלים'. גנץ גם רומז די במפורש שהתעקשותו של ניסנקורן במשא ומתן מול נתניהו הייתה זו שהביאה לפירוק הממשלה, בסופו של דבר.

להערכתך הוא מנע ממך את הרוטציה?
"אם אתם רוצים לקשור את זה לשם, תקשרו."
זאת הייתה הפגיעה הכי קשה מבחינתך?
"אני לא מוכן ללכלך על אף אחד, גם לא על אבי ניסנקורן. לא ליכלכתי, אני לא מלכלך."
אבל הרגשת שהוא תקע לך סכין בגב?
"כן, כן."
מה היה בשיחה האחרונה ביניכם?
"אני לא הולך לחשוף את כל השיחה, אבל אמרתי לו, 'אבי, אני מבין שבחרת בית פוליטי חדש, אני לא יכול להגיד לך שאני לא מרגיש את הדקירה בגב ואת הסיבוב של הסכין, אבל אני מכבד את ההחלטה שלך.' אמרתי לו שאני מצפה שהוא יתפטר וזה הכל".

יפטר את שר המשפטים? בני גנץ ואבי ניסנקורן

בני גנץ ואבי ניסנקורןצילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

על הפרת ההסכם הקואליציוני מטעם כחול לבן אומר גנץ כי "יש סעיף אחד שאנחנו לא קיימנו בהסכם, בכך שלא הוקמה הוועדה לבחינת אופן המינויים," הוא מסביר. "וזה היה באחריותו של ניסנקורן. זה סעיף אחד ויחיד שבו הייתה הפרה של ההסכם מטעם כחול לבן."
למה הייתה ההפרה הזו?
"כי אבי לא מינה את הוועדה ואני לא הייתי ער לזה."
אבל אתה יו"ר המפלגה.
"אני לא מחלק את האחריות. האחריות נשארה שלי. לא הייתי ער לזה שאבי לא מינה את הוועדה."
עד כמה זה משמעותי במשבר עם הליכוד?
"יכול להיות שזה חלק מהגורם למשבר, אבל אני אומר: זה הסעיף היחידי שבו כחול לבן הפרה את ההסכם. כל יתר הסעיפים, מלמעלה עד למטה, אלו הפרות של הליכוד: בתקנון הממשלה ועבודת הממשלה, במחויבות לשתף פעולה, בנושא התקציב, הכל הפרות בוטות של נתניהו ביחס להסכם מהיום הראשון".

אתה תהיה ראש ממשלה בישראל?
"אני באתי למסע של עשור. אחרי שנתתי מחיי 40שנה לשירות המדינה בביטחון, אני עושה את תפקידי ההיסטורי במסע לסיום שלטונו של נתניהו. וכן המסע לא פשוט, לא קצר ולא קל ואני מאמין שעוד אהיה ראש ממשלה כי זה הדבר הנכון לאזרחי ישראל וכי יש לי תכניות גדולות ל-50 השנים הבאות של המדינה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן