איזנקוט: "עלינו להפסיק את מסע החרמות. אנשים אחים אנחנו"

לאחר שהחליט לא לרוץ בבחירות הקרובות, הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט חושף את חזונו המדיני והפוליטי ומזהיר: "האיום המרכזי הוא השבר מבית שהולך ומעמיק"

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 31/12/20 09:32 טז בטבת התשפא

איזנקוט: "עלינו להפסיק את מסע החרמות. אנשים אחים אנחנו"
איזנקוט, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט החליט שלא להתמודד במערכת הבחירות הקרובה ונמנע מהשתתפות במערכת הפוליטית הקיימת. למרות זאת, שוטח איזנקוט ב"ידיעות אחרונות" היום (ה') את חזונו למדינת ישראל ומרחיב את דעתו בנוגע לכיוון שאליו מדינת ישראל צריכה לשאוף כעת: "ישראל זקוקה למנהיגות המובילה את המדינה לקידום ערכיה הלאומיים, לגיבוש חזון לאומי המלווה באסטרטגיה מתאימה. מנהיגות של דוגמה אישית הפועלת להעצמת אמון הציבור בצדקת הדרך ובמוסדות הממלכתיים, העצמת איכות השירות במגזר הציבורי ויצירת האיזון הראוי בין הרשויות ‐ המבצעת, המחוקקת והשופטת ‐ תוך בחינה ביקורתית ואמיצה, אך אחראית, לשינוי והתאמת יחסי הגומלין ביניהן".

הרמטכ"ל לשעבר מתייחס כמובן גם לבעיות הביטחוניות העומדות לפתחה של מדינת ישראל בעת הזו, אך מדגיש שהאיום הגדול כעת הוא דווקא האיום מבית: "האתגרים הביטחוניים לא נעלמו והם ממשיכים להתקיים, ללא קשר למשבר הבריאותי־כלכלי: הזירה הפלסטינית, מדינות אויב כושלות בסוריה ובלבנון המהוות מגרש פעולה של איראן החותרת להגמוניה אזורית ולנשק גרעיני. האתגרים קשים, אולם אינם בבחינת איום קיומי. אני מוטרד דווקא מהשבר מבית שהולך ומעמיק ומחוסר היכולת להרכיב ממשלה יציבה. בעיניי, זהו האיום המרכזי, איום על יכולתנו לממש את הפוטנציאל הלאומי כחברה להמשיך להתפתח, לשגשג ולממש את חזונם של חותמי מגילת העצמאות".

איזנקוט מדגיש כי חזונה של מדינת ישראל "משקף ערכים לאומיים־יהודיים מכוח זיקה היסטורית ודתית בת אלפי שנים. ובד בבד, מדינה המקיימת שוויון זכויות אזרחי מלא בין כל אזרחיה בלי הבדל דת, לאום, גזע ומגדר ומבקשת להיות מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום".

הפתרון אותו הוא מציע למען חיזוק החוסן הלאומי והסולידריות החברתית הוא פשוט: "עלינו להפסיק את מסע החרמות במטרה למצוא קווי חיבור בין מחנות פוליטיים ולא לתת למרחיק ולמפריד לנהל אותנו. יש להניף גם את דגל החוסן הלאומי, הסולידריות החברתית, הממלכתיות, צמצום הפערים החברתיים וחיזוק הערבות ההדדית בין כל חלקי העם. עלינו לזכור כי "אנשים אחים אנחנו", גם אם בני עדות שונות, דתות שונות ומגדרים שונים".

לצד חיזוק החוסן פנימה איזנקוט קורא להמשיך ולהיערך לאיומים הביטחוניים ומחזק את דרך השלום שהתעצמה בתקופה האחרונה עם החתימה על "הסכמי אברהם": "מצבנו האסטרטגי כיום משופר, והסכמי השלום שנחתמו בחודשים האחרונים ראויים לכל שבח. מקורם בהבנה של שכנינו כי לישראל עוצמה ביטחונית, טכנולוגית וכלכלית. אני רואה חשיבות בקידום מדיניות ביטחונית אקטיבית ובלתי מתפשרת לקידום האינטרסים הביטחוניים, תוך הפגנת עוצמה ביטחונית, כדי להמשיך לשחוק יכולות אויב ולהרתיע את הגורמים העוינים שטרם השלימו עם קיומה של מדינת ישראל".

בהתאם לכך, מתייחס הרמטכ"ל לשעבר לזירה הפלסטינית ומתרה כי יש "להימנע מלהיגרר למדינה דו-לאומית שעשויה להיות הרסנית לעתיד מדינת ישראל. יש לחתור להיפרדות מהפלסטינים, רצוי בהסכם בתהליך מדורג, מפוקח, עם הסדרים ביטחוניים נוקשים, תוך ביסוס ושימור אזורי התיישבות מרכזיים, ובכלל זה פיתוח בקעת הירדן מתוך ההבנה שהאחריות הביטחונית והנוכחות הישראלית בה הינה קבועה.
ברצועת עזה, בה קיימת ישות עצמאית וכושלת המהווה בסיס לאיום על מדינת ישראל, יש לחתור להסכם ארוך טווח שעיקריו הפסקת אש מוחלטת, הסדר להחזרת השבויים והנעדרים, ורק אז שיקום הרצועה ופתיחת נמל ימי, בתמורה לפירוז מוחלט מיכולת שיגור טילים ורקטות".

לבסוף, מסכם איזנקוט את תקוותו למדינת ישראל על אף, ואולי משום כוונתו לא להשתתף במערכת הבחירות הקרובה: "עלינו לשאוף לחברה הפועלת לכבד את קדושת החיים וזכויות האדם באשר הוא אדם. חברת מופת של ערבות הדדית, חברה המונעת מתוך עוצמה פנימית וחיצונית, וחותרת לשכנות טובה ולשלום עם שכניה. באופן אישי, החלטתי שלא לקחת חלק באחת מהרשימות הפוליטיות בבחירות הקרובות. אמשיך בפעילותי הציבורית, אתמוך ואסייע לאלו שיקדמו מנהיגות ישרת דרך, בעלת חזון, אסטרטגיה ותקווה. אעמוד לרשות המדינה ככל שאדרש, כפי שעשיתי כל חיי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן