"אסתר חיות פוגעת שוב ושוב בבית המשפט"

יו"ר האיחוד הלאומי תוקף בחריפות את נשיאת העליון, על רקע מינויי השופטים בוועדה: "הוכחה ניצחת לכישלון שיטת הסניוריטי ודוגמא חיה לעקרון ככוח המשחית"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 07/12/20 11:45 כא בכסלו התשפא

"אסתר חיות פוגעת שוב ושוב בבית המשפט"
אסתר חיות, צילום: פלאש 90

הסערה סביב מינויי השופטים נמשכת. לאחר שח"כ איילת שקד תקפה הבוקר (ב') את התנהלות חברות הליכוד ואת ראש הממשלה נתניהו, מצטרף חברה לסיעה ח"כ בצלאל סמוטריץ', ומפנה את האצבע המאשימה דווקא כלפי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

נציגות הימין החרימו את הישיבה, 61 שופטים מונו בתוך דקות

"‏הסיפור בוועדה למינוי שופטים אתמול הוא לא נציגי הליכוד - שכבר התרגלנו שנכשלים ובוכים, גם לא ניסנקורן - פוליטיקאי כוחני שבסך הכל ניצל הזדמנות", כתב סמוטריץ', "אלא הנשיאה חיות שכרתה אתמול את הענף שהיא יושבת עליו ובמהלך פזיז, ילדותי וחסר מחשבה תחילה, נכנסה עמוק למחלוקת הפוליטית".


(סמוטריץ' בראיון לכיפה)

לדברי סמוטריץ', חיות "‏התפתתה למהלך כוחני ודורסני כלפי נציגי המערכת הפוליטית, ולמעשה הכשירה את הקרקע והעניקה לגיטימציה לימין כשיחזור לשלטון לנהוג מידה כנגד מידה באותה כוחניות חד צדדית ולא מתחשבת כלפיה וכלפי חבריה. מכאן ולהבא הימין צריך להתנהל באפס דיאלוג והתחשבות השופטים ולפעול כפי הבנתו מעל הראש שלהם".

שר התחבורה לשעבר המשיך במתקפה החריפה על נשיאת העליון, ואמר כי "‏חיות פוגעת שוב ושוב, כמו פיל בחנות חרסינה, בבית המשפט, באמון הציבור בו, ובמערכת היחסים העדינה שבינו לבין המערכת הפוליטית. חיות הוא הוכחה ניצחת לכשלון שיטת הסניוריטי ודוגמא חיה לעקרון ככח המשחית", אמר סמוטריץ' והוסיף לסיום: "לכי".

שקד: "נתניהו הפקיר את הוועדה לבחירת שופטים"

"זו פארסה", אמרה שקד בראיון לכאן חדשות. "שר המשפטים צריך לדעת איך לעבוד עם חברי הוועדה לבחירות שופטים ומצד שני מצופה מח"כים של הימין לדעת לקדם את השופטים שחשובים להם, ולעצור את מי שצריך לעצור".

שקד תקפה את ראש הממשלה נתניהו על מינויו של ניסנקורן לשר המשפטים, וכן על כך שמנע את מינויה לוועדה: "נתניהו הפקיר את הוועדה לבחירת שופטים כשמינה את ניסנקורן לשר המשפטים ומנע ממני להיכנס לוועדה לבחירת שופטים כנציגת האופוזיציה", אמרה שקד.

כזכור, השרה מירי רגב וח"כ אסנת מארק (הליכוד) החרימו את ישיבת הוועדה, לאחר שלא הגיעו להסכמות על מספר מינויים שנויים במחלוקת, ובראשן מינויו של השופט עבאס עאסי לבית המשפט המחוזי. אליהן הצטרף ח"כ צביקה האוזר (דרך ארץ), שנעדר גם הוא בשל העובדה שלא שותף במשא ומתן על מינויים.

התוצאה של ההחרמות הייתה שיו"ר הוועדה, שר המשפטים אבי ניסנקורן, סירב לבקשות הדחייה, קיים את הישיבה ללא נציגות ונציג הימין, ובתוך כשעתיים של ישיבה מונו 61 שופטים חדשים. ניסנקורן כתב לאחר הדיון: "סיימנו כעת ישיבה של הוועדה לבחירת שופטים. מינינו עד כה כמאה שופטות, שופטים ורשמים מצוינים. רעשי הרקע והניסיונות לפגוע בעבודת הוועדה לטובת עסקנות פוליטית לא צלחו ולא יצלחו. נמשיך לפעול ללא משוא פנים למינוי שופטים על פי קריטריונים מקצועיים. לא אתן לאף שיקול זר להיכנס למרחב הזה". 

https://youtu.be/hkvctfnqvnc
(אסנת מארק בוועדה בכנסת)

עיקר המחלוקת נסובה סביב מינויו של השופט עבאס עאסי לבית המשפט המחוזי בירושלים, מינוי שעבר בוועדה. כך או כך, השרה רגב לא יכלה להשתתף בדיון על מינויו, מאחר שהפסידה בתביעת דיבה בדיון בו שפט. בימין טוענים כי עאסי נודע בפסיקותיו הרבות והחד משמעיות המוטות לטובת עבריינים מהמגזר הערבי, ונגד מתיישבים יהודים, כמו גם נגד המשטרה. שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, התנגדה בתוקף לקידומו של עאסי כאשר עמדה בראש הוועדה למינוי שופטים.

כשהתברר שיש רוב לקידומו של עאסי בוועדה, דרשו רגב ומארק לעצור את עבודה הוועדה, בקשה שדחה ניסנקורן, כאמור, וכעת מאיימות השתיים בעתירה לבג"ץ לביטול מינויו של עאסי. לטענתן, הוועדה התכנסה בהיעדר רוב מספיק לאישור המינויים. 

ח"כ מארק כתבה לאחר הסאגה בוועדה: "שר המשפטים עומד כחומה בצורה נגד הניסיון להשיב את אמון הציבור במערכת המשפט! במחטף דורסני, בלי פרוטוקול, בלי פיקוח, בפורום לא חוקי של שישה חברי ועדה, נידונו מאות מועמדים ומונו 61 שופטים בשעתיים! בערך 3 דקות למועמד