בעקבות הבלאגן בקניונים: "נתקן את התקנות"

פרופ' גרוטו הצהיר בוועדת החוקה "נבוא עם הצעה לתיקון התקנות, עם פיזור אחיד של אנשים שיאפשר כניסה של יותר מ-10 אנשים לחנויות". ח"כ אשר: לצמצם את הכמות הסבירה של קניות במדינה מ-200 ל-15 קניונים, זו פרצה שקוראת ללחץ"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 30/11/20 12:57 יד בכסלו התשפא

בעקבות הבלאגן בקניונים: "נתקן את התקנות"
קניון אילון ביום שישי, עם פתיחתו במסגרת המתווה, צילום: אבשלום שושוני, פלאש 90

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התייחס הבוקר (ב') בישיבת ועדת החוקה לפיילוט פתיחת הקניונים, ולצפיפות הרבה ששררה בחלק מהקניונים שנפתחו במסגרת המתווה, מה שהביא לאיום של שר הבריאות אדלשטיין כי המתווה ייעצר.

תורים בחנויות ועומס - ללא ריחוק חברתי: פיילוט הקניונים החל

"לא הגענו למקדם ההדבקה המתוכנן אך עדיין יש למצוא פתרונות שיאפשרו ללכת קדימה עם החמרה של התו הסגול", אמר גרוטו בוועדה. "התו הסגול היה בסדר וקבע כללים אפידמיולוגיים נכונים אך הבעיה הייתה בציות הציבור ומהצד השני באכיפה, ולכן החלטנו לערוך פיילוט לראות איך זה עובד בתנאים ביחס לעלייה בתחלואה".

גרוטו אמר כי במתווה יש אפשרות לביצוע תיקונים: "ככל שתכננו את הפיילוט הגענו למסקנה שיש מדדים שניתנים לבדיקה ויש תיקונים שניתן לעשות תוך כדי ולצאת באופן יותר בטוח להפעלת הקניונים בהמשך. אנחנו מודדים את העמידה בהנחיות בעיקר עטית מסכות וריחוק. אני מאמין באכיפה עצמית ע"י בעלי עסקים כך שיש חלק של אכיפה כזה, וחלק מהאכיפה ע"י הרשות והמשטרה".

לדברי המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, "החלטנו על פיילוט קצר כשהמטרה היא להגיע למסקנות שמהן ניתן להתקדם. זה לא שביום ראשון נסיר את הפיילוט או נפתח את כל החנויות אלא  בעקבות הלקחים נבוא עם הצעה לתיקון התקנות שבו יהיה פיזור אחיד של האנשים, כך שנאפשר בחנויות כניסה של יותר מ-10 אנשים. אם הפיילוט יצליח נערוך דיון בקבינט ואנחנו חושבים שאפשר להרחיב אותו לכל הקניונים".

עוד אמר: "אנחנו לא מתעקשים על אפס סיכונים וזה קשור גם להדבקה הכללית. לדעתי איון מקום לשלב ביניים ויש קשר למצב התחלואה כי פתיחת 200 קניונים זה שונה מ-15, זה להוסיף עוד אגורה שבסוף הופכת לשקל וזה עלול לחייב אותנו לחזור אחורה למצב שאף אחד לא רוצה".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הגיב לדבריו של גרוטו ואמר כי "הפיילוט בוחן האם הכללים עובדים בתוך מתחם הקניון. אם נראה בסופ"ש שהאכיפה העצמית טובה ושהפיילוט הצליח בכך שהחליף את האכיפה הסטנדרטית של המשטרה וגופי הפיקוח שכנראה לא כ"כ מצליחה, וההתנהגות הייתה לפי הכללים, מה קשור כרגע מקדם ה-R?
לפחות היית מציג תכנית שאחרי שלב הצלחה ראשוני מעלים ל-40 חנויות ולאחריו ל-60, תן לנו אופק. לצמצם את הכמות הסבירה של קניות במדינה מ-200 ל-15 קניונים, זו פרצה שקוראת ללחץ שאכן הגיע. צריך ללכת על משהו סביר עם פריסה נכונה, לרווח".