"צוות סודי" מגשר בין גנץ ונתניהו ופועל לדחיית הבחירות

בניסיון למנוע את פיזור הכנסת, בליכוד ובכחול לבן מעבירים מסרים באופן חשאי במוקד: השגת הסכמה על דחיית מועד העברת התקציב - וריכוך הביקורת שגנץ צפוי לספוג

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/11/20 09:26 יא בכסלו התשפא

"צוות סודי" מגשר בין גנץ ונתניהו ופועל לדחיית הבחירות
נתניהו וגנץ, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אמש (ה') כי אינו מעוניין בבחירות, בהודעת הבהרה שפרסם לאחר שאמר כי "אין ספק שאנחנו בדרך לבחירות". על פי דיווח הבוקר (ו') ב'ישראל היום', גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי אכן אין מדובר בסיבוב נוסף בין הליכוד לכחול לבן במסגרת משחקי האשמות "מי אחראי לפיזור הכנסת".

על פי הגורמים שצוטטו בידיעה, בימים האחרונים נוצר ציר הידברות משמעותי בין נתניהו לבין גנץ לגיבוש פשרה שתמנע את פיזור הכנסת, לעת עתה, ותעניק לנתניהו פרק זמן נוסף שבסופו תחנת יציאה נוספת להליכה לבחירות לפני מימוש הסכם הרוטציה. על פי אותם גורמים, גנץ העביר בימים האחרונים, סמוך להחלטתו להקים ועדת חקירה במשרד הביטחון על פרשת הצוללות, מסר לנתניהו ולפיו אין לו מה לדאוג כתוצאה מהקמת הוועדה.


(הצהרת נתניהו אמש)

על פי המסר שהתקבל בליכוד, גנץ הבהיר כי כל כוונתו בהחלטה על ועדת החקירה נועדה "לרצות את הבייס", וכי אין לו ספק כי לא יאונה דבר לראש הממשלה ולמעמדו, וכי להערכתו, אפילו לא יזומן למסור עדות בפני הוועדה. הוא הדגיש כי המנדט שניתן לוועדה, על פי כתב המינוי שעליו חתם, מוגבל מאוד, נטול סמכויות וללא שיניים.

במסגרת ציר ההידברות בין הצדדים נמצאים מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי החדש הוד בצר מצידו של גנץ, ומצידו של נתניהו ראש הסגל אשר חיון ומקורבו נתן אשל.

נתן אשל.

נתן אשל. חוזר לעניינים?צילום: נעם מוסקוביץ', פלאש 90

עוד אמרו הגורמים שצוטטו בידיעה כי בין הצדדים עוברים מסרים בימים האחרונים גם בנושא התקציב ונושאים נוספים. באותו ציר, למשל, עברה הדרישה של נתניהו מגנץ להזיז את אבי ניסנקורן מתפקידו ולוותר על הרוטציה לראשות הממשלה. דרישות שנענו מצידו של גנץ בלאו מוחלט.

עם זאת, צוות ההידברות מגבש פשרה בנושא התקציב, מה שיאפשר לכנסת לצלוח את המועד האחרון החוקי להעברת תקציב 2020, שנקבע ל־23 בדצמבר, ולדחות את המועד בחודש עד שלושה חודשים נוספים. היות שמדובר בהתקפלות של ממש מבחינתו של גנץ, מאחר שהוא מאפשר למעשה פתיחת מועד נוסף ליציאה לבחירות לפני הרוטציה, בוחנים הצדדים כיצד יהיה אפשר למזער את הנזקים ולרכך את עוצמת הביקורת שיספוג, אם יוחלט באופן סופי על המהלך.

גנץ דורש מועד מחייב לאישור תקציב 2021 כתנאי להעברת תקציב 2020, אולם כל ההצעות שהעביר עד כה לא מקובלות על נתניהו. במערכת הפוליטית מעריכים כי עדיין מוקדם להעריך כיצד יסתיימו המגעים ואם יושג בסופו של דבר הסכם שיביא לדחיית הבחירות בכמה חודשים נוספים.