בג"ץ הוציא צו על תנאי לממשלה בשל אי העברת התקציב

שופטי בג"ץ הוציאו צו המורה למדינה לנמק מדוע לא יבוטל החוק לדחיית אישור תקציב המדינה ב-120 יום: "הממשלה נמצאת במצב של הפרת חוק התקציב - ואין לה הסבר לדבר הזה"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 24/11/20 18:19 ח בכסלו התשפא

בג"ץ הוציא צו על תנאי לממשלה בשל אי העברת התקציב
שופטי בית המשפט העליון. ארכיון, צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

פארסת אי העברת תקציב המדינה נמשכת, והערב (ב') גם בג"ץ מתערב. שופטי בג"ץ הוציאו הערב צו ביניים המורה לממשלת ישראל ולכנסת לנמק מדוע לא יבוטל התיקון לחוק התקציב המכונה 'פשרת האוזר', לפיו נדחה המועד האחרון להעברת תקציב המדינה ב-120 יום.

תשובת המדינה צריכה להיות מוגשת עד ה-15 בדצמבר, והרכב מורחב, של תשעה שופטים, צפוי לדון בפסילת התיקון לחוק. בדיון שנערך מוקדם יותר היום בעתירה שהוגשה בגין אי העברת התקציב לשנת 2020, שמסתיימת בעוד קצת יותר מחודש, אמרה נשיאת העליון, אסתר חיות, כי "הממשלה נמצאת במצב של הפרת חוק התקציב - ואין לה הסבר לדבר הזה".


(הצעת יש עתיד להקמת ועדת חקירה לבחינת אי העברת תקציב המדינה, בשבוע שעבר)

בהחלטת השופטים נכתב: "ניתן בזאת צו על תנאי המורה למשיבים להתייצב וליתן טעם מדוע לא ייקבע כי חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 50 – הוראת שעה), כולו או סעיפים מתוכו – בטל מכיוון שנתקבל תוך שימוש לרעה בסמכותה המכוננת של הכנסת".

יש לציין כי זו הפעם השנייה בתוך שבועיים בה מתערבים שופטי בג"ץ בחקיקת חוק יסוד, ומוציאים צו על תנאי נגדה, אירוע שנחשב חריג, כאשר הפעם הקודמת הייתה בצו הביניים של בג"ץ נגד ממשלת החילופים, שיצא ב-12 בנובמבר.