המערכת הפוליטית סוערת בעקבות החלטת העליון: "בג"ץ צועד צעד ענק לקראת סגירתו"

ההחלטה של בג"ץ לקיים דיון על חוקיותו של ההסכם הקואליציוני, ואולי אף לבטלו, מעוררת סערה גדולה. שרת המשפטים לשעבר, ח״כ איילת שקד: "חוק ממשלת החליפים,לא היה צריך להיות מחוקק. אבל לבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 12/11/20 20:55 כה בחשון התשפא

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות החלטת העליון: "בג"ץ צועד צעד ענק לקראת סגירתו"
יוצאים נגד החלטת בג"ץ. שקד וקרעי, צילום: פלאש 90

בג"ץ אישר היום את העתירה של התנועה לאיכות השלטון, הדורשת הנמקה לקיום ממשלת החליפים בין נתניהו וגנץ. בעקבות כך הוציא בג"ץ צווים על תנאי המחייבים את המדינה להשיב על מספר שאלות בתוך 3 שבועות. במידה ולא יינתנו התשובות מדוע הוחלט כך, תוך הזמן שהוקצב, אז בית המשפט עלול לבטל את החלטות ההסכם. ההחלטה הדרמטית עוררה ביקורת בה במערכת הפוליטית.

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד תקף בחריפות את ההחלטה: "בג"ץ צועד צעד ענק לקראת סגירתו. בית משפט שמחליט לדון, שלא לדבר על לבטל חוק יסוד או חלק ממנו, הוא בית משפט שמבצע הפיכה במדינה דמוקרטית. יש להחליפו לאלתר בבית משפט לחוקה שנבחר וכפוף לחוק ולא לגחמות שלו. כמה אירוני יהיה אם בג"ץ יכרות את הענף שעליו הוא יושב: יבטל את חוק יסוד  ממשלת החילופים, יגרום לפיטורי שרי כחול לבן, ויאפשר הקמת ממשלת ימין שתקים בית משפט לחוקה שיחליף את בג"ץ".

אל הביקורת מצטרפים גם חברי הכנסת מימינה, בהם שרת המשפטים לשעבר, ח״כ איילת שקד: "חוק ממשלת החליפים, ששוריין ב-70 ח"כים, מגביל את הרוב בכנסת ולא היה צריך להיות מחוקק. בזמן אמת התרעתי על כך, אבל הם המשיכו בשלהם. יחד עם זאת, לבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד ואל לו להתערב בהסדר שהכנסת חוקקה.יום יבוא והכנסת עצמה תבטל אותו". גם חברה לסיעה ח"כ בצלאל סמוטריץ' תקף: "שופטי בג"ץ דוהרים ביהירות, בחוסר אחריות, ובשכרון כח אל משבר חוקתי שכמוהו לא ידעה מדינת ישראל". אך מנגד כתב: "האחריות לכך מוטלת בראש ובראשונה על השופטים, אבל במידה רבה גם על ‎ראש הממשלה נתניהו שבמשך שנות שלטונו הארוכות האכיל את המפלצת המשפטית, גידל אותה למימדים הנוכחיים שלה ושמר עליה מכל משמר. ההודעות הנזעמות של חברי הליכוד הערב הן מופע צביעות וחוסר מודעות עצמית מדהים".

מנגד יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, ברך על ההחלטה: "החלטת בג"ץ על הרכב מורחב של 9 שופטים מלמדת כי גם בית המשפט מבין כי מדובר בשינוי המבנה החוקתי בישראל כדי להכשיר דיל פוליטי עקום. ההסכם המושחת בין הליכוד לכחול לבן פסול מוסרית, דמוקרטית וחוקית. הסכם החילופים הוא גניבת בחירות ושינוי חוקי המשחק לאחריהן. זאת התוצאה להסכמה של כחול לבן לאפשר לראש ממשלה לכהן תחת כתבי אישום. על בג"ץ להגן על הדמוקרטיה ולפסול את ההסכם הקואליציוני והחוקים שנגזרו ממנו."

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן