מנסור עבאס: "אני רוצה שלום, ונתניהו לא רוצה מלחמה, יש על מה לדבר"

יו"ר רע"מ לא מפחד להודות על הקרבה שלו לנתניהו ולקואליציית הימין כולה: "מה לי ולשמאל? בעמדות המדיניות אני כמובן לגמרי שם. אבל בנושאים הדתיים אני ימני. יש לי הרבה יותר שפה משותפת עם ש"ס ויהדות התורה מאשר עם מרצ וכחול לבן"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 13/11/20 10:07 כו בחשון התשפא

מנסור עבאס: "אני רוצה שלום, ונתניהו לא רוצה מלחמה, יש על מה לדבר"
יו"ר רע"ם, מנסור עבאס (מימין), צילום: הדס פרוש, פלאש 90

המתיחות ברשימה המשותפת ממשיכה לעלות בשבועות האחרונים, ככל שנחשפת מערכת היחסים בין יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו. במפלגתו קיים חוק כי ניתן לעמוד בראשה רק שלוש כנסות, אך לדאבונו הוא כבר נמצא בקדנציה השלישית בשל סבבי הבחירות הקצרים שהיו בשנה האחרונה. בעקבות כך עבאס לא מפחד לקיים עסקאות עם נתניהו על מנת לקדם את האינטרסים של הציבור הערבי, וכן את התלות של המגזר בגוש השמאל.

בראיון לחדשות 12 מודה עבאס כי הוא לא רואה את השמאל כשותפו האידיאולוגי: "את איימן עודה אני מבין, הוא קומוניסט, בשר מבשרו של השמאל. אבל מה לי ולשמאל? בעמדות המדיניות אני כמובן לגמרי שם. אנחנו תומכים בשתי מדינות לשני עמים. אבל בנושאים הדתיים אני ימני. יש לי הרבה יותר שפה משותפת עם ש"ס ויהדות התורה מאשר עם מרצ וכחול לבן". עוד הגדיל להגיד: "אפילו הנושא המדיני-ביטחוני הוא אשליה. נתניהו הוא ריאליסט בהפעלת כוח, שמודע היטב למגבלות של פעולות צבאיות. ידוע פה שרק הימין יכול לעשות שלום ורק השמאל מלחמה. כיוון שאני רוצה שלום, ונתניהו לא רוצה מלחמה, יש על מה לדבר".

עבאס מוסיף כי הוא לא רואה צורך להוכיח שהרשימה המשותפת נמצאת בכיס של השמאל: "מה עשה השמאל שיצדיק את הבעלות שלו עלינו? הימין היום נגד בית המשפט העליון, אבל מי שלחץ לבטל את הממשל הצבאי ולחזק את הביקורת השיפוטית זה הימין. כש-13 מפגינים ערבים נורו למוות באוקטובר 2000, ראש הממשלה היה אהוד ברק, לא ביבי". עבאס מודה בפה מלא כי נתניהו סייע עבורו יותר ממה שממשלת רבין ז"ל עשתה עבור המגזר הערבי: "במבחן התוצאה, ממשלת נתניהו העבירה לנו יותר". מעשיו של עבאס אמנם עלולים לעלות בהצלחת המפלגה המאוחדת, שהגיעה לשיאים בכל סבבי הבחירות האחרונים, וכעת עלולה לצנוח מחדש.

על אפשרות שיתמוך בחוק הצרפתי וימליץ על נתניהו כראש ממשלה בבחירות הבאות אמר: "אני לא אומר שכן ולא אומר שלא. יש באסלאם איסורים של 'חראם' (מעין ייהרג ובל יעבור). חוק צרפתי זה חראם? לא, אז תודה רבה. אני מהבלתי מזדהים, והערך שלי עולה".  מנגד בליכוד מיהרו להגיב: "לא היה ולא יהיה שום שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת או חלק ממרכיביה כדי להקים ממשלה".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן