ניסנקורן הציג את הרפורמה במחלקה לחקירות שוטרים, סגן השר תקף: "מנותק מהמציאות"

שוטרים לא יחקרו שוטרים וטיפול מיוחד בתלונות על פשעי שנאה וגזענות: שר המשפטים ניסנקורן הציג את הרפורמה במח"ש. סגן השר גדי יברקן: "הצעה מנותקת מהמציאות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/08/20 11:04 כח באב התשפ

ניסנקורן הציג את הרפורמה במחלקה לחקירות שוטרים, סגן השר תקף: "מנותק מהמציאות"
משטרת ישראל. אילוסטרציה, צילום: דוברות משטרת ישראל

בתום עבודת מטה בת מספר שבועות הציג הבוקר (ג') שר המשפטים אבי ניסנקורן שורה של צעדים שיביאו לשיפור בעבודת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ולחיזוק אמון הציבור בה. בהודעת משרד המשפטים נאמר כי השינויים שגובשו בשיתוף עם היועץ המשפטי לממשלה ועם בכירי המשרד יחלו באופן מיידי.

ניסנקורן אמר לאחר הצגת הרפורמה כי "יחד עם השמירה על מערכות החוק והצדק, חלה עלינו החובה לדאוג לריסון הכוח השלטוני אל מול האזרח. זה הבסיס לזכויות הפרט של כל אזרח במדינת ישראל. אנחנו משרתי ציבור, וככאלה, מוטלת עלינו המשימה לוודא שהציבור מקבל מאתנו את השירות הטוב ביותר". 

סגן השר לבטחון פנים, ח"כ גדי יברקן, אמר בתגובה כי "ההצעה של השר ניסנקורן לרפורמה במח"ש מנותקת מהמציאות". לדברי יברקן, "רק סגירת מח"ש והקמת גוף חלופי בלתי תלוי בראשות שופט עם חוקרים שאינם מהמשטרה, יביאו לתיקון העוולות במח"ש ולחקר האמת". 


(גדי יברקן בראיון לכיפה)

עיקרי הרפורמה במחלקה לחקירות שוטרים

1.    אזרוח מלא של מח"ש. "המשטרה לא תחקור את עצמה"

 לא יועסקו עוד שוטרים באגף החקירות. כאשר יש חשד ששוטר סטה מהכללים, יש לוודא שהוא ייחקר על ידי גוף ניטראלי ומנותק מהמשטרה. כיום כמה מהחוקרים המועסקים במח"ש "מושאלים" מהמשטרה. מתכונת ההעסקה שנהוגה כיום תסתיים בתוך שלושה חודשים.

2.    טיפול מואץ לתלונות על פשעי שנאה. "אפס סובלנות לגזענות"

תלונות המוגשות למח"ש בגין עבירות לכאורה של פשעי שנאה, גזענות, הומופוביה ופגיעה באנשים עם מוגבלות  - יטופלו בהליך מואץ. מח"ש תמצה את כל הליכי החקירה בתיקים מסוג זה, ורק במקרים חריגים ויוצאי דופן ייסגרו תיקים כאלה בעילה של "חוסר עניין לציבור". במסגרת השינויים, קבע היועמ"ש מנדלבליט כי סגירת תיק בנסיבות כאלה תתקבל רק באישור מנהלת מח"ש באופן אישי, במסגרת החלטה שתנומק בכתב.
  
3.    חיזוק הייצוג ההולם בקרב עובדי מח"ש

תחוזק מגמת העסקה מגוונת בכל יחידות מח"ש בדגש על שילובם של בני קהילת יוצאי אתיופיה, החברה הערבית והאוכלוסייה החרדית. זאת על מנת להגביר את האמון במח"ש ולשפר את השירות לאזרח.

שר המשפטים אבי ניסנקורן

שר המשפטים אבי ניסנקורן צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

4.    קיצור לוחות הזמנים לטיפול בכלל התלונות המגיעות למח"ש

שר המשפטים החליט על תגבור היחידה בפרקליטים נוספים כדי לקצר את משך הטיפול בתלונות. במקביל, הנחה היועמ"ש כי תוצג בתוך 30 יום תכנית מפורטת לקיצור לוחות הזמנים בטיפול בפניות, תוך קביעת יעדים ומדדים ברורים.

5.    הנגשת מח"ש לכל אזרח המבקש לפנות אליה

יוקם מוקד טלפוני לפניות ציבור ויימשך תהליך ההנגשה המקוונת של היחידה.

במשרד המפשטים אומרים כי כל הצעדים והשינויים שפורטו יגובשו תוך 30 יום - ויישומם יושלם עד סוף 2020.

שר המשפטים ניסנקורן הוסיף: "מדובר ברפורמה מקיפה, שתשנה מציאות. יחד עם זאת, לא מדובר בסוף פסוק. אבחן את האפקטיביות של הפעולות תוך כדי תנועה והיכן שצריך נוסיף, נחזק ונתקן. אני מקווה ומאמין שנעשה זאת בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה ועם המשרד לביטחון הפנים. אין לי ספק שמכלול הצעדים שנבצע בתקופה הקרובה, יחזקו את מח"ש, את אמון הציבור בה , והם יחזקו גם את המשטרה. זה האינטרס המשותף לחברה הישראלית כולה".

סגן השר יברקן בתגובה: "הצעה מנותקת מהמציאות"

סגן השר לביטחון פנים, גדי יברקן (ליכוד) תקף בחריפות את הרפורמה של השר ניסנקורן, וטען כי היא תגרום להגן על "גוף שהוכח שמגן על עבריינים". לדברי יברקן, מח"ש צריכה להיסגר, ולהיפתח כגוף אזרחי בלתי תלוי בראשות שופט.

"ההצעה של השר ניסנקורן לרפורמה במח"ש מנותקת מהמציאת ועולה החשש כי היא נגועה בשיקולים פוליטיים, שאינם ענייניים", אמר יברקן. "נראה כי עיקר כוונתו להעלים מהעין את הצורך בבדיקה אובייקטיבית ומעמיקה של מח"ש. ניסנקורן רוצה להגן על מערכת המשפט, ולמעשה מגן על גוף שהוכח שמגן על עבריינים".

סגן שר לביטחון פנים גדי יברקן

סגן השר לביטחון פנים גדי יברקןצילום: כיפה

לדבריו, "ההצעה של השר ניסנקורן מנותקת מהמציאות. מבקר המדינה כתב דו"ח חריף על פעילות מח"ש, ולפיו כ-50% מתיקי החקירה במח"ש נסגרים באופן אוטומטי ללא חקירת שוטרים כלל, ואם לא די בכך 97% מהתיקים נסגרים בלי שיעברו להליך משמעתי או פלילי. נציב תלונות הציבור, השופט דוד רוזן כתב לאחרונה בפסק דין כי "מח"ש מצאה ליתן בחוק את שאין בו", קרי מפרשת את החוק כרצונה - וניסנקורון בשלו.
רק סגירת מח"ש והקמת גוף חלופי בלתי תלוי בראשות שופט עם חוקרים שאינם מהמשטרה, יביאו לתיקון העוולות במח"ש ולחקר האמת". סיים סגן השר לביטחון פנים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן