סקר חדש קובע: אם יהיו בחירות - נתניהו אשם

סקר חדש בדק לפי דעת הציבור במקרה של פירוק ממשלת האחדות האם האשמה נופלת על נתניהו, גנץ או שניהם יחד. במקביל נבדק האם הציבור יצביע למפלגה בראשות הרמטכ"ל היוצא אייזנקוט

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/20 21:45 יא באב התשפ

סקר חדש קובע: אם יהיו בחירות - נתניהו אשם
נתניהו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יציבותה של ממשלת האחדות נראית מאוד מעורערת בימים האחרונים, כשהיחסים בין כחול לבן לליכוד נראים מתוחים בעיקר סביב שאלת אישור התקציב. כאשר ביום רביעי האחרון שר האוצר ישראל כ"ץ וראש הממשלה החליפי בני גנץ נפגשו לשיחה בעניין בניית התקציב. הפגישה הסתיימה בלי עשן לבן וכעת נראה שהקואליציה עומדת בפני מבוי סתום. במידה והתקציב לא יאושר עד סוף החודש הממשלה תתפרק ויאלצו לצאת לבחירות. סקר חדש של מנו גבע בדק, מי הציבור חושב שאשם במידה והממשלה תתפרק.

השאלה שהופנתה לנסקרים הייתה: אם ממשלת האחדות תתפרק מי לדעתך אשם במידה שיתקיימו בחירות? 37% מכלל הנשאלים סבורים כי האשמה נופלת בעיקר על ראש הממשלה בנימין נתניהו. אמנם במרחק קטן מתשובה זו, 33% סבורים כי במידה והממשלה מתפרקת האשמה נופלת באופן שווה בין נתניהו לבין ראש הממשלה החליפי בני גנץ. רק 13% בלבד סבורים כי אם הממשלה תתפרק האשמה הבלעדית היא של גנץ.

במקביל נשמעים קולות כי מי שראוי דווקא להוביל את מחדש את המרכז הפוליטי בישראל הוא הרמטכ"ל האחרון גדי איזנקוט. לפני שלושה ימים  בראיון לגל"צ, אמר שר החוץ גבי אשכנזי  כי אינו שולל את החלפת ראש מפלגתו, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ: "אם נכון שגדי איזנקוט יהיה בראש - כך יהיה", אשכנזי הוסיף: "הממלכה חשובה ולא המלוכה". גם איזנקוט עצמו לא שולל את הכניסה לפוליטיקה, לפני כחודשיים רמז ב"ישראל היום" כי: "ראיתי מקרוב שההשפעה היא דרך מנהיגות ודרך עשייה מתוך המערכות. בפוליטיקה, מרגע שאתה מחליט, כולם פועלים לסכל את ההחלטה שלך".

אמנם בסקר שנבדק נראה כי הציבור לא שש עם כניסתו של רמטכ"ל נוסף לפוליטיקה ואף לא רואים בו מושיע. בסקר נשאלה השאלה: אם תקום מפלגה בראשות גדי איזנקוט מה הסיכוי שתצביע לה?37% טענו בנחרצות כי בטוח שלא. 25% היו פחות נחרצים וטענו כי הם חושבים שלא. הנתונים החיוביים היו נמוכים ביותר כשרק 2% בלבד טענו כי בטוח שכן יצביעו לאיזנקוט, גם המתלבטים שחשבו שכן היו  12% בלבד.