"מי שמנסה לערער את הקואליציה צריך לדעת שישלם מחיר"

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מספרת לחדשות כיפה כי התקשתה לראות את התמונות הקשות מהפגנת השמאל: "כשמדובר באלימות אין כאן צד פוליטי", יוצאת נגד ההחלטה של יפעת שאשא ביטון לפתוח את חדרי הכושר: "זה לא היה מספיק אחראי", וטוענת כי כחול לבן יתעקשו על תקציב דו שנתי: "אין טעם להצביע רק על שלושה חודשים"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 15/07/20 14:43 כג בתמוז התשפ

"מי שמנסה לערער את הקואליציה צריך לדעת שישלם מחיר"
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, צילום: כיפה

בצל משבר הקורונה והחריקות בעבודת הקואליציה, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מסבירה לחדשות כיפה כי ההחלטות של הכנסת, בניגוד להחלטות הממשלה "עלולות להוביל לסיכון חיים ואחר כך גם יובילו לסגר מלא", ויוצאת נגד חברי הכנסת הקוראים לא להקשיב להנחיות: "קריאות שלא להישמע להוראות הממשלה או לא להישמע לחקיקה - זה חוסר אחריות".

ההפגנות אמש יצאו משליטה.  עדיין לא שמענו גינויים מצד בני גנץ. האם זה בגלל שזה מופנה נגד נתניהו ולא נגדו?

"אין שיקולים כאלה, כשמדובר באלימות אני כאן צד פוליטי. אני חושבת שכולנו צריכים לגנות וכך עושה בני גנץ, יו"ר המפלגה שלי וראש הממשלה החליפי. אנחנו חברה אחת, לא משנה מה הדעות, ואנחנו צריכים לשמור על מסגרת התדיינות ועל יחס שהוא בסיסי כלפי אדם, כדי שלא יהיה מצב שאנחנו מתדרדרים למקומות לא טובים.

אתמול ראיתי את התמונות מהפגנה, ובעיקר איך תקפו את העיתונאי אבישי בן חיים ולצידו עוד עיתונאים, וזה היה קשה לצפייה. אנחנו צריכים לזכור שדווקא בעתות משבר, במקום להחדיר שנראה, זעם וכעס, אנחנו צריכים להכניס יותר מקום של תקווה וערבות הדדית, וזה מה שינצח את תקופת הקורונה". 

המשברים בקואליציה הולכים וגדלים. האם גם את חושבת שזה לא יחזיק מעמד? 

"אני לא עוסקת בתחזיות של כמה זמן הממשלה הזו תחזיק מעמד, אני כן עוסקת בדבר אחד, יחד עם חברי בכחול לבן - לעשות טוב לאזרחים במדינת ישראל ולהתמודד עם משבר הקורונה גם הבריאותי וגם הכלכלי. קרוב למיליון איש שאין להם פרנסה ואין להם עבודה ולא יודעים איך הם יסיימו את החודש, זה דבר שהוא מאוד קשה. וכל הממשלה, בין אם זה שרים מהליכוד או כחול לבן, צריכים להתרכז במאמץ אחד בלבד. את האזרחים לא מעניין וויכוחים פוליטיים בעת הזו. 

זכות ההפגנה היא אחת הזכויות החשובות ביותר במדינה דמוקרטית ולצד זה אין זכות לאלימות. זכותם של האזרחים לצאת ולהפגין כל עוד זה נעשה ברישיון ובתיאום עם המשטרה, אבל לצד זה האלימות שהיתה אתמול והאלימות שאני ראיתי היא לא נכונה ולא משנה כמה אתה חושב שהדעה והעמדה שלך היא החשובה ביותר. אנחנו נמצאים במשבר אמיתי ולכן גם קריאות שלא להישמע להוראות הממשלה או לא להישמע לחקיקה - זה חוסר אחריות. אני לא חושבת שהממשלה קמה בבוקר משעמום ואומרת 'בואו נסגור את המדינה'. אנחנו רואים את העליה החדה בתחלואה ובחולים קשה, והמטרה שלנו היא למנוע התדרדרות גם במצב הבריאותי וגם למשק הישראלי. לכן בתקופה הזה ראוי שנרבה דווקא בשיקום האמון האחד בשני, וזו האחריות שלנו כמנהיגים וכממשלה להוות דוגמה אישית ולהפסיק עם המריבות הפוליטיות. 

היום אנחנו נאשר חבילה כלכלית לשכירים, לעצמאים ולעסקים ואני שמחה עם התכנית הזו. היא תכנית טובה ונדיבה. אין דבר כזה מושלם, בטח באנחנו נמצאים בטווח זמנים קצר של פעולה. ולכן אנחנו מעבירים את החבילה שכוללת למעלה מ60 מיליארד שקלים, אבל בהמשך נצטרך לעשות תיקונים. אני חושבת שצריך עוד להתייחס לאוכלוסיות המוחלשות ביתר שאת. 

לי כשרת העלייה והקליטה יש עד צרכים, 85 אחוזי אבטלה בקרב העולים החדשים בהשוואה לכלל האוכלוסייה, זה נתון מאוד מטריד ומדאיג. יש לי גם בשורה, אתמול סיכמתי עם שר האוצר שנקבל חבילה של 80 מיליון שקל, שמחד ניתן פה תכנית תעסוקתית ונתמרץ אותם לצאת לעבודה ומצד שני נדאג לדמי מחייה ולהרחבת סל הקליטה, כי עולים חדשים לא מקבלים דמי ביטוח לאומי בשנה הראשונה. ואסור שהם ייפלו בין הכיסאות, ואני כאן כדי לדאוג לזה". 

קורונה יוצאת משליטה ויש חילופי האשמות בין כחלב לליכוד. מה אתם עושים לא נכון?   

"אנחנו לוקחים כל החלטה לאחר שעות רבות של דיונים ושומעים מומחים. הכנסת החליטה להשאיר את חדרי הכושר והבריכות הפרטיות בתפקוד. בעייני זה לא היה מספיק אחראי אם כי לכנסת צריכה להיות עצמאות. גם אם מדובר על קואליציה, המטרה של הכנסת היא לפקח. חשוב לזכור שאנחנו לא בימים של שגרה, אנחנו בימים של משבר, ודווקא בימים כאלה צריך לנהוג בזהירות יתרה. ולכן אני קוראת לחברים מהכנסת להבין שהממשלה עושה הרבה מאוד דיונים, ובוודאי לא לקחת החלטות שעלולות להוביל לסיכון חיים ואחר כך גם יובילו לסגר מלא". 

המצב של כחול לבן בסקרים לא טוב, אתם כרגע עומדים על 9 מנדטים. איך אתם מסבירים את זה? 

"אני לא מתרגשת מהסקרים, בני גנץ הביא במשך שלוש מערכות בחירות למעלה מ-30 מנדטים. נכון שיש כאלה שהתאכזבו שהלכנו לאחדות, למרות שזה היה צו השעה, אבל גנץ לקח החלטה מאוד אמיצה. למעלה מ-70 אחוז מהבוחרים של כחול לבן רצו אחדות. אנחנו שמים בראש מעיננו לא את האינטרסים הפוליטיים, אלא את מה שנכון לשעה הזו עם כל האתגרים כדי להוציא את ישראל מהבוץ. אנחנו רוצים לעשות את הדברים בצורה הנכונה, ולעשות את הדברים בצורה הנכונה זה לא לצעוק מהיציע צעקות שבר ולא כל היום להיות בטוויטר. צריך לדעת לשאת בנטל, להיות מנהיגים, לקחת החלטות אחריות גם אם לפעמים זה פוגע בפופלריות או שזה פוגע ברמה המפלגתית. ואני מהאופטימיים שחושבים שהציבור מספיק חכם בשביל לזהות מי היה שם בצורה אחראית". 

הליכוד מוציאים עליכם תדרוכים ומקטינים אתכם ואתם לא שמים לב   

"בני גנץ וכחול לבן לא עוסקים כל היום בטריקים ושטיקים פוליטיים. אם יש מישהו שבוחר לעסוק באיך לערער את הקואליציה צריך לדעת שהוא ישלם מחיר. אנחנו לא לא נמצאים בעת שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו ללכת לבחירות ויחסי הכוחות האלו לא מעניינים את הציבור". 

הקואליציה עדיין לא החליטה אם היא מעבירה תקציב חד שנתי או דו שנתי ויש וויכוח בין כחול לבן לליכוד, מה את חושבת שיעבור בסוף?

"צריך לזכור לא מדברים פה על דו שנתי, מהסיבה הפשוטה, שיישארו רק שלושה חודשים מהרגע שאנחנו נצביע לתקציב הנוכחי, לכן אנחנו מדברים על שנה ושלושה חודשים. אין טעם להצביע רק על שלושה חודשים. צריך לתת וודאות למשרדי הממשלה, שגם ככה היו תקופה ארוכה באי וודאות בגלל המשבר הפוליטי ואז באה הקורונה והכניס עוד יותר להוצאות שונות שאינן מן המניין. לכן צריך ללכת על תקשיב של שנה ושלושה חודשים, בני גנץ צודק וכחול לבן מתעקשים על זה. צריך לעשות את זה חכם ולהשאיר את הגמישות הנדרשת שמבקשים בליכוד, אבל היא צריכה להעשות במסגרת תקציב ארוך טווח. אין שום סיבה שאנחנו נאשר תקציב של שלושה חודשים ואז אז ישר נתחיל לעשות על תקציב של עוד שנה". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן