ראיון קינלי טור-פז: "נתניהו מזמן איבד את זה"

יו"ר ועדת המשנה לחינוך הממלכתי-דתי, משה טור-פז, מספר בראיון ל"חדשות כיפה", על אתגרי הוועדה שבראשותו, "ממשק גם עם חרדים וגם עם חילונים", ומתייחס להתנהלות הקואליציה: "אנחנו צריכים לשמור יותר על הנראות הציבורית שלנו"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 06/01/22 16:27 ד בשבט התשפב

קינלי טור-פז: "נתניהו מזמן איבד את זה"
חבר הכנסת טור-פז: "נתניהו מזמן איבד את זה", צילום: חדשות כיפה

ביום ראשון בבוקר התקיים הדיון הראשון בוועדת המשנה לחינוך הממלכתי-דתי, בראשות חבר הכנסת משה (קינלי) טור-פז. "הוועדה הזו קמה מתוך פניות רבות שהגיעו אליי מהורים", אמר השבוע טור-פז. אחד מהנושאים היה הרישום לבתי הספר, ובזה עסק הדיון הראשון. 

בראיון ל"חדשות כיפה", סיפר היום (ה') טור-פז על אתגרי הוועדה. "בציבור יש הרבה תתי זרמים שלא רוצים ללמוד אחד עם השני, יש לנו את אתגר תשלומי ההורים ואנחנו מגזר שיש לו ממשק גם עם חרדים וגם עם חילונים, בזמן הקרוב אנחנו נתעסק עם בעיית הרישום לישיבות והאולפנות". 

אתמול, מנכ"ל ישיבות בני עקיבא, אלחנן גלט, קרא להתפקד למפלגת הציונות הדתית. טור-פז אומר כי הוא "מאוד מעריך את גלט, אבל גם אם זה חוקי לאנשי חינוך מובילים אני ממליץ לא להזדהות פוליטית, במיוחד כשיש מחלוקת בתוך הבית, זה פחות מתאים".

"נדאג שחוק הגיור יעבור ויפתח את דלתותיו"

ביום ראשון חוק הגיור שלך מגיע לוועדת שרים לענייני חקיקה, במה הוא שונה מהחוק של מתן כהנא?

"המטרה שלי היא חוק שהוא כחלק מהסכם קואליציוני שהוא חלק מקונצנזוס, ישבתי הלילה עם כהנא ויש לנו כמה מחלוקות, בעיקר סביב הוועדה שאמורה להיות רגולציה למערך הגיור וגם אנחנו מתעקשים שתשמר עצמאותו של בית הדין בכל עיר, כפי שהיה במסורת ישראל, אני מאמין שנגיע להסכמות. נדאג שחוק הגיור יעבור ויפתח את דלתותיו ולא נמנע מכל בית דין לגייר. גם החרדים וגם מפלגת הציונות הדתית לא באמת מתנגדים לחוק הגיור שלנו.

"ישבתי הלילה עם כהנא ויש לנו כמה מחלוקות" | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אתה מצטרף לקריאות לפטר את הרב הראשי?

"לא ראוי שפקיד ציבור יצא נגד השר הממונה עליו, כשרב ראשי יוצא במפורש על השר הממונה עליו זה דבר שלא יעשה, רק במקרה של הרשות השופטת אין לשר מרות עליה. הצעת החוק שלי תעלה ביום רביעי לקריאה טרומית, אם השר כהנא כפי שאני מצפה יביא את החוק שלו החוקים יוצמדו".

אתמול אושר במליאה חוק החשמל, התלבטת אם להצביע בעד החלת החשמל להתיישבות הצעירה?

"חוק החשמל לא קשור לצערנו ליהודה ושומרון, דבר שיכול להביא חשמל להתיישבות, זה דבר שנתניהו לא עשה כראש ממשלה. זה צו אלוף, זה בידיים של שר הביטחון, נתניהו צפצף על ההתיישבות הצעירה 12 שנים, מן הראוי שגנץ ייתן את צו האלוף הזה, אבל צריך להגיע לזה בהסכמה קואליציונית ואין לזה קשר לחוק החשמל".

"ועדת חוץ ובטחון שאני חבר בה עסוקה בזה, הוועדה עוסקת גם באלימות פלשתינים, ופה ושם במעט האלימות היהודית שקיימת וגם אותה אנחנו מגנים, זוהי לא סוגיה פוליטית, אף אדם לא מאמין באלימות. אם מישהו פוגע בנהג ערבי בישוב לידי זה כואב לי לא פחות ממחבל ערבי. אני מוטרד מאוד כשיהודים מבצעים אלימות נגד ערבים, זה מטריד אותי כבן אדם. צריך לומר, ביהודה ושומרון למעלה מ-90 אחוז מהאלימות היא ערבית, אבל אני קורא לאחיי ביהודה ושומרון להסיר ידיהם מהאלימות".

מה דעתך על עצירת הבניה בח'ירבת זכריה שבגוש עציון?

"יש לנו אינטרס שמי שמשתף איתנו פעולה יזכה לדברים, אנשים שם הוכיחו נאמנות ואני לא שותף לשמחה שיש מעצירת הבנייה שם. הילדים שלי עוברים שם ביום-יום ולא נתקלים באלימות".

"נתניהו מזמן איבד את זה"

מה דעתך על פתיחת הליך הפונדקאות לחברי הקהילה הגאה?

"כמו 70 אחוז ממצביעי הציונות הדתית אני בעד חיבוק וזכויות לקהילה הלהט"בית, זה לא בשדה ההלכתי אלא האזרחי, אני שולח חיבוק לכל מגזר שנמצע במיעוט וצריך חיבוק. זה מהלך טוב".

"נתניהו מזמן איבד את זה"

"נתניהו מזמן איבד את זה" | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה בנט התעמת אתמול עם חברי האופוזיציה, מה דעתך על ההתנהלות שלו?

"אנחנו צריכים לשמור יותר על הנראות הציבורית שלנו, הייתי במליאה ובנט קם להגן על רעיו בימינה שהותקפו בצורה מכוערת. יש מילים שלא אומרים. ההתנהגות של האופוזיציה היית מבישה ורק משרתת את הכאוס של נתניהו שאומר כל דבר שאני לא שולט בו אני אשרוף אותו. זה התחיל עם מערכת המשפט ועכשיו הגיע לכנסת. ואתמול נתניהו נמלט מבנט, נתניהו מזמן איבד את זה".

השבוע ראינו דווקא אתכם תוקפים את הייעוץ המשפטי.

"ברוב המקרים אנחנו שומעים לייעוץ המשפטי, אתמול הייעוץ הביע עמדה והחלטנו שלא לקבל את עמדתם, בעיני זה חריג מאוד וצריך להישמר ככה. לא נפגע בייעוץ כל שני וחמישי, אנחנו יכולים אבל לא רוצים, בחוק הזה זה היה לנו חשוב. כרגע נתניהו ודרעי מתנהלים בצורה מסוכנת, לא שוברים את הכלים בכנסת ישראל".