משה קינלי טור-פז: "ועדת החמ"ד פתוחה לכל אגפי הציונות הדתית, מחרד''ל עד ליברל"

ועדת המשנה לענייני החינוך הממלכתי דתי בראשות חבר הכנסת משה קינלי טור פז התכנסה היום בפעם הראשונה, בדיון עלו סוגיות הרישום והתקצוב לבתי הספר בחינוך החמ''ד כסוגיות הבוערות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 04/01/22 14:51 ב בשבט התשפב

משה קינלי טור-פז: "ועדת החמ"ד פתוחה לכל אגפי הציונות הדתית, מחרד''ל עד ליברל"
משה טור פז (קינלי), צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת המשנה לחינוך הממלכתי-דתי בראשות חבר הכנסת משה קינלי טור-פז מיש עתיד קיימה הבוקר דיון פתיחה ראשון. בדיון הועלו כמה מהסוגיות החמורות איתם מתמודד החינוך הדתי. לדיון הגיעו ראש החמ''ד ומנכ''ל ישיבות בני עקיבא.

ח"כ משה קינלי טור-פז , יו''ר הוועדה אמר בדיון: ''הוועדה הזו נוצרה מתוך פניות שהגיעו מהשטח. אני מבהיר כי דלת הוועדה תהיה תמיד פתוחה לכל אגפי הציונות הדתית והקצוות, מחרד''ל ועד ליברל, גם כשיהיו חילוקי דעות, הכבוד יישמר והביטוי ייאמר. 

נקיים בוועדה דיונים על אתגרי החמ''ד ונקדם פתרונות. בפעולת רה''מ בנט, חלק מ-300 מיליון שקלים תוספת אושרו לבסיס התקציב של החמ''ד ואני מודה לו על הובלת ההחלטה''.

בדיון עלו סוגיות הרישום והתקצוב לבתי הספר בחינוך החמ''ד כסוגיות הבוערות, לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת שיעור הגבייה לתלמיד העולה על 2,000 שקלים בחינוך היסודי ממלכתי- דתי עומד על 21% ביחס ל-8% במקבילו הממלכתי הכללי וכ-77% (!) בחינוך היסודי, ביחס ל-46% בחינוך הממלכתי.

אסף וינינגר, מרכז המחקר והמידע של הכנסת הציג נתונים נוספים: '' כ-14% מכלל תלמידי מערכת החינוך בישראל הם בחינוך הדתי, החמ''ד מאופיין בשיעור גבוה של תלמידים עולים, פי שניים ביחס לשיעורם בחינוך הכללי''. עוד הוסיף כי כ-15% מבוגרי בתי הספר היסודיים בחמ''ד לא ממשיכים לחטיבה בחינוך הדתי ומנגד, כי מספר התלמידים הלומדים החטיבות מפוצלות מגדרית גדל עם השנים.

לנושא התקצוב התייחסו בדיון ראש החמ''ד, נציגי ארגון ההורים הארצי, מנכ''ל ישיבות בני עקיבא. 
ראש החמ''ד שוש נגר אמרה כי ''תקצובי החמ''ד הוסדרו בבסיס התקציב, לא עוד חסדים ודברים, כל התוכניות כעת מופעלות הלכה למעשה''

מנכ"ל מרכז ישיבות אולפנות בני עקיבא אלחנן גלט: "מערכת החינוך הדתית לא עוסקת רק בהקניית למידה והכנה למקצועות הבגרות אלא בהנחלת ערכים מתוך מחויבות לצרכים של מדינת ישראל".

הרב צבי קורן, נאמני תורה ועבודה התייחס לצורך בחיזוק הבאת אנשי חינוך מרקע דתי מגוון ומורים בעלי רקע ותפיסות שונות לאותו מוסד. כך כל תלמיד ותלמידה ימצאו את דרכם.

בדיון השתתפו: סגן השר מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה), ח''כ אופיר סופר (הציונות הדתית), ח''כ שלמה קרעי (הליכוד) ח''כ סימון דוידסון (יש עתיד), ח''כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) ראש החמ''ד, מנכ''ל ישיבות בני עקיבא, תנועת נאמני תורה ועבודה, המכון הישראלי לדמוקרטיה, פורום קהלת ומוזמנים נוספים.

את הדיון סיכם יו''ר הוועדה חה''כ טור-פז וקבע כי הוועדה תעסוק בסוגיית הרישום לבתי הספר כנושא ראשון, הדיון נקבע ל-18 בינואר.