מסע בזמן: כמה שווה עוצמה יהודית?

70 אלף מצביעים או רק 15 אלף? אף אחד לא מוכן לחשוף את הנתונים שברשותו בנוגע לתוספת הכוח של עוצמה יהודית באיחוד הימין. אז חזרנו אחורה בזמן כדי לבדוק כמה תומכים יש לתלמידי הרב כהנא

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 28/07/19 18:53 כה בתמוז התשעט

מסע בזמן: כמה שווה עוצמה יהודית?
כמה הם שווים בקלפי? בן ארי ובן גביר, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

בעוצמה יהודית טענו לכל אורך מערכת בחירות 2019 מועד ב', וגם בזו שלפניה, שבבית היהודי-איחוד לאומי התייחסו אליהם בצורה מזלזלת שלא הולמת את מספר האנשים שלטענתם תומכים בהם. על רקע הצהרותיהם של איתמר בן גביר וחבריו למפלגה, בנוגע לכוחם האלקטורלי, בדקנו אילו מספרים והבטחות נזרקו לחלל האוויר בבחירות הקודמות - לעומת תוצאות האמת.

ברוך מרזל שימש בשנת 1984 כמזכיר סיעת כך בכנסת ובמערכות הבחירות הבאות נאסר על המפלגה להתמודד. לאחר שהרב כהנא נרצח, הוא ניסה להתמודד לראשונה על מקום בכנסת בבחירות 1992  אך רשימתו נפסלה על ידי ועדת הבחירות המרכזית.

יותר מעשור לאחר מכן, לקראת הבחירות לכנסת ה-16 בשנת 2003, הוא חבר כמספר 2 למפלגת "חרות" בראשותו של מיכאל קליינר. בכמה פרסומים שחולקו באותה תקופה הסתמכו אנשי המפלגה על סקרים שהראו כי הם יעברו את אחוז החסימה, שעמד באותם ימים על 47,226, ויקבלו 2 מנדטים. בסופו של דבר קיבלה הרשימה 36,202 קולות בלבד, שלא הספיקו לשניים לכהן כחברי כנסת.

יפוצה בגין הסרת השלטים. ברוך מרזל

ברוך מרזלצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מודעה לקראת בחירות 2006

מודעה לקראת בחירות 2006צילום: צילום מסך

שלוש שנים לאחר מכן, בבחירות 2006, ניסה מרזל להתמודד במסגרת רשימה עצמאית תחת השם "חזית יהודית לאומית". לקראת הבחירות פקדה המפלגה 57,734 איש, מה שעורר אופטימיות בקרב מנהיגיה, שכן אחוז החסימה עמד באותה שנה על 62,742 קולות. בנוסף לכך, קיוו ראשי המפלגה כי יצליחו להעביר אליהם תומכים רבים, שהתאכזבו מכך שהמפד"ל לא פרשה מממשלת שרון גם כשתכנית ההתנתקות מגוש קטיף הייתה בשלבים מתקדמים. לבסוף, התרסקה המפלגה ביום הבוחר, לאחר שרק 24,824 מצביעים בחרו לשלשל את הפתק "כ" בקלפי.

בבחירות לכנסת ה-18, בשנת 2009, מצב המפלגה הייתה טוב יותר, בעקבות החבירה לאיחוד הלאומי שקיבלה 4 מנדטים, וכך הצליח ד"ר מיכאל בן ארי להיבחר כחבר כנסת. ארבע שנים לאחר מכן, בבחירות 2013, פרש בן ארי מהאיחוד הלאומי שחברה לבית היהודי, ויחד עם מרזל ואריה אלדד הקימו את מפלגת עוצמה לישראל. על אף סקרים מחמיאים שנעו בין שלושה לשישה מנדטים, בסופו של דבר לא הצליחו השלושה להיבחר לכנסת, לאחר שקיבלו 66,775 קולות, כ-9000 פחות מרף אחוז החסימה.

שנתיים מאוחר יותר, לקראת בחירות 2015, חבר מרזל לחיבור פוליטי נוסף, הפעם עם אלי ישי ויוני שטבון, תחת מפלגת יחד. הסקרים הבטיחו רבות וסקר שהוזמן עבור המפלגה סמוך לבחירות ניבא לה לא פחות מ-7 מנדטים, כשבעוצמה יהודית טענו כי לבדם שווים 2 מנדטים. תוצאות הקלפי הוכיחו כי התחזית הייתה אופטימית מדי, והראו כי מספר המצביעים עמד על 125,158, קרוב ל-12 אלף קולות פחות מסף אחוז החסימה.

ראיון עם מרזל לקראת בחירות 2003

ראיון עם מרזל לקראת בחירות 2003צילום: צילום מסך

סמוטריץ בן גביר והרב פרץ

סמוטריץ בן גביר והרב פרץצילום: יחצ

לפני בחירות 2019 מועד א' הצהירו אנשי המפלגה, הפעם בהנהגת בן גביר ובן ארי, כי חלקם במפלגת יחד היה 100 אלף קולות, וכי עם הנדוניה הזאת הם מגיעים לחיבור עם מפלגותיהם של הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'. לאחר הבחירות עדכנו אנשי עוצמה את המספר, ואמרו כי לפי בדיקה שעשו הוא עומד על 70 אלף. 

בבית היהודי והאיחוד הלאומי טענו מנגד, כי מבדיקה שלהם המספרים הרבה יותר צנועים, ומראים כי 15-20 אלף מצביעים בלבד תמכו בבן גביר. לפי דיווחים שונים מי שהביע עמדה דומה לזו של עוצמה יהודית הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו שדחף בימים האחרונים לחיבור בין איחוד הימין ובן גביר, בטענה כי מפלגתו שווה 2-2.5 מנדטים, לפי סקרי עומק שהוזמנו על ידי הליכוד.

יש לציין כי על אף בקשת חדשות כיפה, אף אחד מהצדדים לא ניאות לפרסם בפומבי את הבדיקות שעשו בנושא. לצד זה, לאור נתוני העבר שלימדו על הערכות יתר מצד עוצמה יהודית בגלגוליה השונים, ועל רקע מספר הקולות שהמפלגה הצליחה לגייס בפעמים שהתמודדה לבדה, נראה כי כוחה האלקטורלי נע בין מנדט למנדט וחצי. ואם תשאלו את בן גביר, גם עם המספר הזה מפלגתו ראויה לקבל שני מקומות בעשירייה הראשונה באיחוד כולל בימין הדתי.