מחקר: רע"מ היא הרשימה האמינה ביותר בעמידה בהסכמים קואליציונים

מדד ביצוע ההסכמים הקואליציוניים בממשלה הקודמת מראה כי בכל הקשור לקיום הסכמים מפלגות השמאל מפגרות מאחור, ואילו דווקא רשימת רע"מ היא המובילה במדד | לאיזה מקום הגיעו מפלגות ימינה ותקווה חדשה?

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/07/22 12:11 ה בתמוז התשפב

מחקר: רע"מ היא הרשימה האמינה ביותר בעמידה בהסכמים קואליציונים
חברי הממשלה על רקע הכנרת, צילום: קובי גדעון /לע"מ

ההכרזה הדרמטית על פירוק הממשלה סיכמה שנה סוערת שעברה על מפלגות שהרכיבו את קואליציית בנט-לפיד. "המרכז להעצמת האזרח", עמותה המתמחה במעקב אחר יישום מדיניות הממשלה, פרסמה את "מדד ביצוע ההסכמים הקואליציוניים" שבדק את מידת העמידה של הסיעות המרכיבות את הקואליציה בהתחייבויות שלהן לציבור במסגרת ההסכמים הקואליציוניים וקווי היסוד של הממשלה עליהם חתמו.

הממשלה עמדה ב65% מהתחייבויותיה בהסכמים הקואליציוניים

ההסכמים הקואליציוניים פורקו על יד המרכז ל-326 התחייבויות קונקרטיות. מתוך סך ההתחייבויות הקונקרטיות יישמה הממשלה הנוכחית 211 התחייבויות המהוות כ-65% מכלל ההתחייבויות שנכנסו להסכמים הקואליציוניים.

בנוסף לסעיפים הפרטניים, בדק "מדד ביצוע ההסכמים הקואליציוניים" שני מדדים נוספים: מדד "כל ההתחייבויות" שלקחו עצמן המפלגות - כולל חלוקת תיקים, מינויים, סמכויות ודרכי עבודת הקואליציה; ומדד מידת קיום "סעיפי מדיניות" בלבד - הסעיפים המהותיים בהסכמים הקואליציוניים בנושאי חינוך, כלכלה, בריאות, דת ומדינה, סביבה, משפט ועוד.

העבודה בתחתית, תקווה חדשה וימינה בראש, רע"מ מובילה בקיום התחייבויות מהותיות

מנסור עבאס.

רע"מ מובילה בקיום התחייבויות, יו"ר רע"מ מנסור עבאס. צילום: Flash90

מהנתונים עולה כי בתחתית הרשימה נמצאת "מפלגת העבודה", גם ביישום כלל הסעיפים וגם ביישום סעיפי המדיניות. המפלגה קיימה רק 52% מכלל ההתחייבויות שלקחה על עצמה בעת הקמת הממשלה ה-36, וקיימה כ-48% בלבד מ"סעיפי המדיניות" אליהם התחייבה.

מעט מעל מפלגת "העבודה" ממוקמת מפלגת "מרצ" שקיימה כ-55% מסך התחייבויותיה, מפלגות "ישראל ביתנו", "יש עתיד" ו"כחול לבן" הצליחו ליישם רק כ-58% מהתחייבויותיהן כ"א. לעומתן, "תקווה חדשה" מובילה עם קיום 63% מההתחייבויות, "ימינה" עם 61%, ורע"מ - 60%.

מיכאלי

מפלגת העבודה האחרונה במדד קיום ההסכמים הקואליציונים , יו"ר העבודה מרב מיכאלי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כאשר בוחנים את מידת קיום סעיפי המדיניות המהותיים בלבד התמונה משתנה מעט - רע"מ מובילה את הרשימה לאחר שיישמה כ-63% מהסעיפים המהותיים אליהם התחייבה בהסכמים הקואליציוניים, אחריה "תקווה חדשה" עם 58%, "ישראל ביתנו" עם 55%, "כחול לבן" ו"מרצ" עם 54%, "ימינה" עם 53%, "יש עתיד" עם 52% ו"מפלגת העבודה" סוגרת את הרשימה גם כאן עם 48% בלבד.

בנט בישיבת הממשלה

בנט בישיבת הממשלה צילום: Marc Israel Sellem/POOL

מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח: "ראש המפלגה הגדולה חייב להרכיב את הממשלה"

על רקע הנתונים אמר עו"ד אלי מוגילבסקי, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח: "הנתונים שמצאנו מראים תמונת מצב מורכבת. מצד אחד, נתוני ביצוע מרשימים לממשלה צרה בזמן קצר. מצד שני, כל המפלגות בקואליציה נכשלו ביישום התחייבויות מרכזיות, שהעדר יישומן מונע טיפול בבעיות קריטיות בחיי היומיום של כולנו. החל מהסדרת דמי אבטלה לעצמאיים, דרך הארכת חופשת הלידה ועד לחקיקת חוק המסדיר את התנהלות הגורמים האזרחיים במצבי חירום לאומיים.

המפלגות הקטנות והסקטוריאליות יעילות יותר ביישום מדיניות

"המדד שיצרנו מראה כי המפלגות הקטנות והסקטוריאליות יעילות יותר ביישום מדיניות. נתון זה יחד עם חוסר היציבות שכולנו חווים, מהווים 'תמרור אזהרה' נוסף מנזקי שיטת הממשל הקיימת בישראל. ריבוי המפלגות הקטנות והסקטוריאליות פוגע לא רק ביציבות הממשלות, אלא גם ביכולת המפלגות הגדולות למשול ולהוביל את יישום מדיניות הקואליציה. במקום להנהיג הן עוסקות בכיבוי שרפות וריצוי המפלגות הקטנות על מנת למנוע את פירוק הקואליציה.

חייבים לערוך שיפורים בשיטת הבחירות לייצוב המדינה ולקבוע כי ראש המפלגה הגדולה ירכיב אוטומטית את הממשלה

"העדר היציבות הוא סכנה של ממש לדמוקרטיה הישראלית. בהקשר זה חשוב להדגיש סעיף קריטי בקווי יסוד הממשלה שלא יושם לצערנו: בחינת שיפורים בשיטת הבחירות. חייבים לערוך שיפורים בשיטת הבחירות לייצוב המדינה ולקבוע כי ראש המפלגה הגדולה ירכיב אוטומטית את הממשלה ושייערך פריימריז ביום הבחירות".