פרשנות מה חושבים במפלגת ימינה על עסקת הטיעון של נתניהו

עסקת טיעון לנתניהו יכולה לטרוף את הקלפים בשדה הפוליטי, במפלגת השלטון יש מי שחושש מאוד מעסקה שיכולה לפרק את הממשלה אבל איילת שקד דווקא תשמח לראות את נתניהו חותם ואת הליכוד חוזר למשחק

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 23/01/22 17:19 כא בשבט התשפב

מה חושבים במפלגת ימינה על עסקת הטיעון של נתניהו
בנט וקארה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אמנם לא נותר הרבה זמן לחתימה על עסקת טיעון בין נתניהו למנדלבליט, אבל המפץ הפוליטי שיקרה בעקבות חתימתו של נתניהו ופרישתו מהחיים הפוליטיים עשוי להיות גדול עד כדי כך שבימינה כבר חושבים על ההשלכות, יצאנו לבדוק מה חושבים בימינה על עסקת טיעון.

איילת שקד רואה בעסקת טיעון, הזדמנות פוליטית 

במפלגת השלטון נהנים מכוח רב ביחס לגודלם, (ראשות ממשלה, שני שרים, סגן שר, יו"ר קואליציה ויו"ר ועדת כנסת), כך שהמחשבה לזרוק כמעט הכל לטובת ממשלת ימין לא מפתה את כולם, ובראשם ראש הממשלה נפתלי בנט, שחושש מעסקת טיעון לנתניהו.

יחד איתו נמצאים חברי הכנסת בימינה בעלי הנטייה פחות לאומית ויותר חברתית, שחוששים מסוף מוקדם לממשלה, למרות הביקורת הציבורית על כך שנגמרו התירוצים לישיבה עם מאזן גנאיים במקום אופיר סופר. 

מנגד, מספרים גורמים במפלגה, נמצאת השרה איילת שקד שאמנם צעדה עם בנט אל הממשלה בראש מורם אבל רואה בעסקת טיעון לנתניהו אפשרות פוליטית לא רעה. לשקד כבר יש אסטרטגיה למקרה בו נתניהו יפרוש - לשבור ימינה במעשים. במקרה כזה היא יכולה לאיים על גורמי שמאל: אני יכולה להחליף אתכם במפלגות הימין.

סילמן, קארה ופינטו, נושאים את כתם ממשלת השינוי וחוששים שלא יספיקו לגזור קופון עד העסקה

שקד שמתכננת חזרה אל המיינסטרים הימני ביום מן הימין רוצה מנוף לחץ שיאפשר לה לרשום הישגים, חברי הכנסת בעלי האוריינטציה הימנית, יום טוב כלפון וניר אורבך, שותפים לקו של שקד. (שר השיכון זאב אלקין נוקט בהתנהגות דומה).

חברי הכנסת סילמן, קארה ופינטו יותר קרובים לדרכו של בנט, שם רואים בעסקת טיעון תרחיש רע, אנחנו לא הספקנו לגזור קופון, אומרים ח"כים בימינה ומתכוונים לכך שהממשלה יכולה להתפרק בזמן שהם עוד נושאים את ה"כתם" של החבירה לשמאל מבלי שרשמו הישגים. שר הדתות מתן כהנא עומד לצדו של בנט ולא יעשה מעשה אקטיבי שיסכן את שלמות הממשלה, בכל מחיר, אלא אם יאמר בנט אחרת.

בימינה מקווים שיצליחו למשוך לממשלה ח"כים מהליכוד

צריך לומר, המצב בימינה ובתקווה חדשה, גם אם נתניהו יפרוש בקרוב וגם אם לא, הוא שמי שימצמץ ראשון ירוויח. השותף לממשלה שיוביל פירוק הממשלה ביום מן הימים יתקבל בימין ובליכוד כגיבור, חברי כנסת בליכוד מודים שיתנו גם שריון בכיר ויסלחו על הכל.

י שיקלע לסיטואציה, יזכר בצורה רעה הרבה יותר. כך או כך, התקווה הגדולה בימינה היא שגם אם נתניהו יפרוש, יצליחו לשכנע חברי ליכוד לחבור לממשלה הקיימת, במקום לעזוב את הכיסאות לטובת ממשלה חדשה.