כמה זמן ייקח להרכיב ממשלה ומה הסיכוי לבחירות חדשות? עושים סדר

בשבוע הבא יצטרך נשיא המדינה להטיל את הרכבת הממשלה על אחד המועמדים. ריבלין צפוי לדחוף בכל הכוח להקמת ממשלת אחדות, אך מה יקרה אם זה לא יעבוד? כל הפרטים ולוחות הזמנים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 19/09/19 11:34 יט באלול התשעט

כמה זמן ייקח להרכיב ממשלה ומה הסיכוי לבחירות חדשות? עושים סדר
האיש החשוב במדינה. הנשיא ריבלין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אז מה קורה עכשיו? תוצאות הבחירות הותירו את כולנו מבולבלים, אבל המציאות עשויה להיות לא פחות גרועה. על פי החוק, מייד לאחר הגשת התוצאות הרשמיות של הבחירות לנשיא המדינה, אירוע שצפוי להתקיים ביום שלישי הקרוב, הנשיא יפתח בסבב ההתייעצויות עם כל הסיעות שנבחרו, במהלכן כל סיעה תמליץ על מועמדה לראשות הממשלה, ובסופן הנשיא אמור להטיל את הרכבת הממשלה על הח"כ שלדעתו יש לו את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה. ישנה גם אפשרות שהנשיא יחל את סבב ההתייעצויות מוקדם יותר, בהסכמת יו"ר ועדת הבחירות השופט מלצר, במטרה לזרז תהליכים.

עד כאן הכל טוב ויפה, אלא שלאור תוצאות הבחירות והצהרות המפלגות השונות, לאף מועמד לראשות הממשלה, לא נתניהו ולא בני גנץ, אין יכולת להרכיב ממשלה בעלת רוב של לפחות 61 ח"כים.
נכון לבוקר יום ה', לנתניהו יש 55 ממליצים (הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ימינה), לעומת 44 לבני גנץ (כחול לבן, העבודה, המחנה הדמוקרטי), כאשר לא ברור על מי ימליץ ליברמן עם שמונת המנדטים שלו, והרשימה המשותפת לא צפויה להמליץ על גנץ, ובוודאי שלא על נתניהו. (התוצאות עשויות להשתנות במנדט או אפילו שניים לכאן או לכאן, אך זה לא צפוי לשנות את התמונה הכוללת).

במקרה כזה כוחו של הנשיא גדל, והוא עשוי להטיל את משקל כוחו כדי להביא להרכבת ממשלה. על פי הצהרתו מלפני הבחירות, הנשיא יעשה הכל כדי להימנע מסבב בחירות נוסף. וההערכה היא שלאחר ההתייעצויות עם המפלגות הוא יפעיל לחץ על נתניהו ועל גנץ להקים ממשלת אחדות.

ראש הממשלה ובני גנץ

יילכו לאחדות? נתניהו, גנץ והנשיא ריבליןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

כך או כך, על הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על מישהו מהשניים, ככל הנראה על מי שיביא את מספר הממליצים הגבוה יותר. לרשותו יעמדו 28 ימים להרכיב ממשלה. במהלך הזמן הזה ניחשף לכמויות של ספינים, הדלפות, האשמות ועוד ועוד מכל הטוב הזה.
אם לא תורכב ממשלה, המועמד יכול לבקש עוד 14 יום הארכה מהנשיא, אך על פי התדרוכים שיצאו מבית הנשיא, ייתכן מאוד שהתוספת הזו לא תוענק בסבב הנוכחי, ובמקרה כזה יעביר הנשיא את המנדט למועמד השני, שיקבל גם הוא 28 ימים. במקרה כזה אין אפשרות להענקת הארכה.

במידה וגם המועמד השני לא יצליח במלאכת הרכבת הממשלה, לאחר 28 ימים, הנשיא יכול להטיל את המשימה על כל ח"כ, בתנאי שיביא 61 חתימות של ח"כים המבקשים להטיל עליו את הרכבת הממשלה, ולהעניק גם לו 21 ימים לטובת העניין. אם גם זה ייכשל, ולא תורכב ממשלה בסוף התקופה הזו, הכנסת מתפזרת באופן אוטומטי, והמדינה תלך לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה, שיתקיימו, במידה ואכן נגיע לשם, לקראת סוף החורף.

יש לזכור שאנחנו עומדים להיכנס לתקופת החגים, מה שצפוי להאריך את לוח הזמנים, בגלל ימי החופש המרובים הצפויים בחודש הבא.

לוח הזמנים הצפוי:

יום ג', 24.9: הגשת תוצאות הבחירות הרשמיות לנשיא המדינה

יום ה', 3.10: השבעת הכנסת ה-22

לוח הזמנים המשוער לתהליך הרכבת הממשלה:

24.10 - יומיים לאחר שמחת תורה: פחות או יותר זה הזמן בו יפוגו 28 הימים שיקבל המועמד הראשון להרכבת הממשלה.

סוף חודש נובמבר: פקיעת 28 הימים שיינתנו למועמד השני להרכיב ממשלה, באם לא תינתן הארכה למועמד הראשון. אם תינתן הארכה נגיע כבר לאמצע דצמבר.

סוף דצמבר/תחילת ינואר (אזור חנוכה): פקיעת 21 הימים שיינתנו למועמד השלישי, בהנחה ויהיה כזה, להרכבת ממשלה. אם לא תוקם ממשלה עד אז, הכנסת תתפזר באופן אוטומטי והמדינה תלך לבחירות בתוך 90 יום.

חודש אפריל 2020: מועד משוער לבחירות לכנסת ה-23