השופט מלצר: "בתקופת בחירות צריך לוותר על האנונימיות"

השופט חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, אומר בראיון כי הבחירות הללו עמוסות במיוחד עבור אנשי הוועדה, וכי בבחירות הפעם יש תופעות שלא נראו בעבר, בעיקר בנושא השפעת הרשתות החברתיות. "גם האקדמיה וגם פסיקה אמרה שבתקופת בחירות צריך לוותר על האנונימיות"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 04/04/19 10:54 כח באדר ב'

השופט מלצר: "בתקופת בחירות צריך לוותר על האנונימיות"
יו"ר ועדת הבחירות. השופט חנן מלצר, צילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, אומר בראיון הבוקר (ה') בכאן רשת ב', על מערכת הבחירות: "ותיקי הוועדה לא זוכרים עומס כזה. יש תופעות חדשות שבשנים הקודמות בכלל לא הכירו, למשל האפשרות של התערבות זרה וההשפעות של הרשתות החברתיות על הבחירות". לדברי מלצר, "כל נושא הבחירות עבר לרשתות החברתיות. רוב השיח נעשה או ברדיו ובטלוויזיה או ברשתות. החוק מיושן והמלצנו לשנות אותו אבל היוזמה לא קודמה וחברי הכנסת בחרו לא לטפל בזה".

בעקבות 'תחקיר הבוטים' של ידיעות אחרונות, והסערה שהתעוררה בעקבותיו, שהגיעה לדיון אמש בוועדת הבחירות, אומר מלצר כי הוועדה מנסה למצוא פתרון לנושא ההשפעה הסמויה ברשתות החברתיות: "פרסומים אנונימיים ברשת יש להם כמה היבטים - יש פרסומים שמופקים על ידי בוטים ויש פרסומים אנונימיים. בארה"ב זה השפיע רבות על הבחירות. גם השפעה זרה עושה שימוש בכלים האלה. אנחנו מנסים למצוא לדבר הזה פתרון". הוא מוסיף כי הוועדה פנתה בנושא לחברות עצמן: "פנינו גם לפייסבוק, גם לטוויטר וגם לגוגל. הם היו מוכנים לשתף פעולה במנגנון שיצרנו - והמנגנון הוא מנגנון של הודעה והסרה. במילים אחרות, נוצר מנגנון של אכיפה פרטית. כל בוחר או בוחרת יכול לבקש הסרה של מודעה אנונימית"

"אני מודע לזכות הביטוי האנונימית. אבל בכל העולם בעקבות מה שקורה ברשתות החברתיות - גם האקדמיה וגם פסיקה אמרה שבתקופת בחירות צריך לוותר על האנונימיות רק במקטע הזה של תקופת בחירות", אומר מלצר, על רקע הצעתו אמש בדיון בוועדת הבחירות להשתיק את הרשתות החברתיות: "מספר ימים לפני בחירות כמו שעשו בצרפת, הרשתות יושתקו וכל פעילות וולנטרית אסורה. אני לא יכול לחייב אנשים בודדים (אבל גוגל לקחו על עצמם)". אמר אמש בדיון, באמירה שזכתה ללעג רב על חוסר ההבנה של השופט במציאות העכשווית.