הצעות חוק מימין: החלת הריבונות ביו"ש והגבלות על בית המשפט

ח"כ יואב קיש מהליכוד הגיש שלוש הצעות חוק, ביניהן החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון, ויישום פסקת ההתגברות, שתגביל את כוחו של בית המשפט העליון. 9 ח"כים נוספים מהליכוד חתמו על הצעות החוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/19 10:19 ל בניסן התשעט

הצעות חוק מימין: החלת הריבונות ביו"ש והגבלות על בית המשפט
בית המשפט העליון. כוחו יוגבל?, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בליכוד מתחילים לעבוד. ח"כ יואב קיש, הצפוי לקבל שדרוג לאחר הבחירות ולהתמנות ככל הנראה לסגן שר או יו"ר ועדה, הניח על שולחן הכנסת שלוש הצעות חוק משמעותיות בנושאי התיישבות ומשפט. כך פורסם בישראל היום.

הצעות החוק של קיש נוסחו וגובשו בסיוע 'התנועה למשילות ולדמוקרטיה', וחתומים עליהם תשעה ח"כים נוספים מסיעת הליכוד. מדובר בהצעת חוק להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון, הצעת חוק לשיפור זכויות חיילים משוחררים, והצעת חוק יסוד; ההתגברות, שמטרתה להגביל את כוחו של בית המשפט העליון.

חוק יסוד ההתגברות, אם יעבור, צפוי להגביל מאוד את היכולת של בית המשפט העליון ובתי משפט אחרים לבטל חוקים (או סעיפי חוק) שאושרו על ידי הכנסת. על פי הצעת החוק, רק לבית המשפט העליון, בהרכב של כל שופטיו, תהיה סמכות לדון בתוקפם של חוקים ובהתאמתם לחוקי היסוד. על מנת לפסול חוק שחוקקה הכנסת תהיה חייבת להיות החלטה פה אחד של כל שופטי העליון, שיגיעו יחד למסקנה שיש סתירה ברורה בין חוק שחוקקה הכנסת לבין אחד מחוקי היסוד. 

 ח"כ קיש

ח"כ יואב קישצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

עוד קובעת הצעת החוק, שבמקרה והכנסת מאשרת חוק ברוב של 61 ח"כים ויותר, היא תהיה רשאית לקבוע כי החוק יהיה חסין מפני ביקורת שיפוטית במשך כל תקופת כהונתה של הכנסת וכן עד שיחלפו שנתיים מבחירתה של כנסת חדשה.

יש לציין כי פסקת ההתגברות כבר אושרה בוועדת השרים לחקיקה בכנסת הקודמת, וכן כי יו"ר האיחוד הלאומי סמוטריץ', התנה את כניסת איחוד מפלגות הימין לממשלה באישורה של פסקת ההתגברות. 

הצעת חוק החלת הריבונות של מדינת ישראל ברחבי יו"ש נועדה לאשר ולאפשר את החלת המשפט, השיפוט, המינהל והריבונות של ישראל על כל מרחבי ההתיישבות ביו"ש. הצעת החוק קובעת כי "שר המשפטים יהיה רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו, לרבות בעניין הוראות מעבר והוראות בדבר המשך תוקפם של תקנות, צווים, הוראות, זכויות וחובות שהיו בתוקף ביו"ש ערב תחילתו של חוק זה".
בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "מוצע כי ישראל תחיל את חוקיה וריבונותה על מרחבי ההתיישבות ביו"ש, וזאת על מנת לקבע את מעמדם כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל". בהצעת החוק גם נאמר שהשטח שעליו תוחל הריבונות ייקבע בהמשך.

הצעת החוק להעצמת המשרתים בצה"ל נועדה להוסיף להטבות הניתנות לחיילים משוחררים גם השתתפות של המדינה בשכר לימוד במוסדות להשכלה גבוהה והכשרה מקצועית. על פי הצעת החוק, תקציב הקרן יעמוד על 600 מיליון שקלים.