סמוטריץ' מתנה את הכניסה לממשלה: "החלת פסקת ההתגברות"

באיחוד מפלגות הימין מחדדים מסרים לקראת סוף הקמפיין: יו"ר האיחוד הלאומי טוען כי תנאי הסף שלהם לכניסה לקואליציה הבאה של נתניהו, תהיה החלת פסקת ההתגברות תוך 60 יום

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/04/19 09:14 כו באדר ב'

סמוטריץ' מתנה את הכניסה לממשלה: "החלת פסקת ההתגברות"
מגבה את החייל. סמוטריץ', צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ, אמר הבוקר (ג') בראיון לרשת ב׳:"תנאי הסף שלנו לכניסה לקואליציה - החלת פסקת ההתגברות בתוך 60 יום". 

לקראת סוף מערכת הבחירות כל מפלגה מחדדת את הקמפיין שלה. באיחוד מפלגות הימין מסתערים על מערכת המשפט, לאחר ששופטי בית המשפט העליון שללו מבן ארי את התמודדותו לכנסת הבאה, ולא הסכימו להקפיץ את בן גביר במעלה רשימת הסיעה המאוחדת, לפנים משורת הדין. 

לדבריו "בג"ץ אסר עלינו להחזיק גופות מחבלים, פגע במלחמה בטרור, מתלה את חוק ההסדרה, ותקע את חוקי המסתננים. אז איזה ערך יש ללכת לבחירות?"

סמוטריץ הוסיף ואמר: ״החוק יחוקק כך שהכנסת תתגבר על בית המשפט ברוב רגיל. זה דמוקרטי, אין שום סיבה דמוקרטית לבקש רוב מיוחד. נתניהו יודע על זה. נתניהו רוצה ממשלה. אם הוא רוצה להקים ממשלת ימין – ולקיים את הבטחותיו לבוחריו, הוא יהיה חייב להעביר את החוק, אחרת אין לו ממשלה.״

יו"ר האיחוד הלאומי התייחס גם לפעילותה של שרת המשפטים בקדנציה האחרונה איילת שקד ואמר: ״איילת פעלה רק בתוך גבולות הגזרה הקיימים, לא התעמתה עם נאור, עם ניצן ומנדלבליט. אנחנו נעשה שינוי דרמטי. אנחנו נרצה כמה וכמה תחומים לפרוץ בנושא המשפט. בג"ץ נוקט עמדה פוליטית אידאולוגית, ואנחנו רוצים לשנות את זה. פסקת ההתגברות היא רק כלי אחד מסל כלים שעליהם אנחנו עובדים.״

מטרתה של פסקת ההתגברות היא להגביל את כוחו של חוק יסוד חופש האדם וחירותו, במטרה לאזן לטובת הצביון היהודי של  המדינה ולרסן את כוחם של שופטי בית המשפט העליון. 

העקרונות של החוק הם שלא הכרה פורמלית בזכותו של בית המשפט לפסול חוקים בניגוד לחוק יסוד השפיטה שיוזמת שרת המשפטים, וכן שנדרש רוב מיוחד ע״מ לחוקק חוק שנפסל מחדש. מספיק רוב רגיל.