עתירה נגד בנט ושקד: "קמפיין מסית ובלתי חוקי"

בתנועה לאיכות השלטון עתרו לוועדת הבחירות, בטענה כי יש להסיר קמפיינים של מפלגות הימין החדש, בחשד להסתה נגד בג"ץ, וש"ס אותם האשימו בהצעת שוחד בחירות

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 26/03/19 16:53 יט באדר ב'

עתירה נגד בנט ושקד: "קמפיין מסית ובלתי חוקי"
קמפיין לא חוקי? שקד ובנט, צילום: ללא

האם הקמפיין העיקרי של נפתלי בנט ואיילת שקד, שהושק כדי להוציא את מפלגתם מהמצב הקשה שבו היא נמצאת בסקרים, נמצא בסכנה? התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ג') לוועדת הבחירות המרכזית נגד סיסמת הבחירות של הימין החדש.

"שקד תנצח על בג"ץ, בנט ינצח את חמאס", זה המשפט שעמו פתחו בנט ושקד את קמפיין הבחירות לשבועות האחרונים של מערכת הבחירות. אולם בתנועה לאיכות השלטון משוכנעים כי היא מנוגדת לחוק.

"מדובר בשימוש המחפיר, בלתי ראוי ובלתי חוקי, העולה כדי תעמולה אסורה, שבחרו הימין החדש לעשות בדמותם של חיילי צה"ל", נאמר בהודעת התנועה וצוין כי "בימין החדש בחרו לעשות שימוש בצה"ל במסגרת תעמולת הבחירות כדי לנגח את בג"ץ, במופע הסתה שכמותו טרם נראה בישראל, תוך ניסיון לקשור בין בג"ץ לבין חמאס ולומר שבג"ץ הוא האחראי למותם של טובי בנינו. התנועה עתרה לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה לאסור על הימין החדש לעשות שימוש בצה"ל ובחלליו כאמצעי תעמולת בחירות".

בעתירה צוטט סרטון שפורסם בדף הפייסבוק של בנט בו נאמר בין היתר כי "גורם צבאי מסר כי 7 לוחמים נהרגו כשטיל נגד טנקים שנורה מאחד הבתים פגע בנגמ"ש בו הם נסעו". ולאחר מכן הופיעה האמרה כי "כדי לנצח את חמאס, צריך לשחרר את צה"ל מבג"ץ".

הקמפיין השנוי במחלוקת

הקמפיין השנוי במחלוקתצילום: מירי שמעונוביץ

בעתירה עצמה נכתב כי בנט ושקד "הוסיפו נדבך נוסף של הסתה חמורה כנגד בית המשפט העליון ביושבו כבית דין גבוה לצדק, והכפשה שלו, כאשר שוב ושוב יצרו משוואה לפיה בג"ץ הוא העומד בין צה"ל לבין הבסת חמאס, וכן כאשר יצרו את הרושם לפיו בג"ץ כובל את ידי חיילי צה"ל באופן הגורם למותם". לכן דרשו בתנועה כי יו"ר הוועדה, השופט חנן מלצר, יורה לשניים להסיר את הסרטונים והסיסמאות המדוברות

לצד הדרישה לפסול את המסרים של הימין החדש עתרה התנועה גם נגד מודעת בחירות של מפלגת ש"ס בשם "מבצע יוסף עליכם", שלדברי העותרים "מעודדות את תומכי המפלגה לגייס מצביעים נוספים למפלגה. בתמורה להשתתפות ב'מבצע', יקבלו המשתתפים אות בספר תורה ייחודי, והזמנה לטקס הכנסתו לרחבת הכותל המערבי". לטענתם, מדובר "בקבלת טובת הנאה אישית מעין זו, שמתאפיינת בערך סנטימנטלי-רוחני משמעותי, ויש אף המייחסים לה סגולות, ובתמורה לתמיכה במפלגה בבחירות מהווה, על פניו, שוחד בחירות אסור לפי חוק הבחירות".

עוד נכתב כי "כמו כן מהווה הפרסום, הבטחה לחלוקת מתנות אסורה על פי חוק התעמולה. התנועה פנתה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בדרישה כי יורה על הסרת הקמפיין המהווה תעמולת בחירות אסורה, וכן, על פניו, אף נופל בגדר עבירת שוחד בחירות האסורה על פי חוק".