עיר דוד, מדרשת חיספין, חוש"ן ובינ"ה: מי המכונים שצה"ל אישר לעבוד עמם?

חיל החינוך פרסם את רשימת 80 המכונים החיצוניים שהותר להם לבוא במגע עם חיילים וקצינים. בארגון 'לביא', שחשיפת הארגונים נעשתה לאור איומו המשפטי, אמרו: "חינוך קציני צה"ל נשאר בחלקם הגדול תחת ארגוני שמאל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/08/18 07:46 ג באלול התשעח

עיר דוד, מדרשת חיספין, חוש"ן ובינ"ה: מי המכונים שצה"ל אישר לעבוד עמם?
צביקה פייראיזן בטקס הכניסה לתפקיד, צילום: דובר צה"ל

סוגיית המכונים חיצוניים בצה"ל הובילה בעבר לביקורת חריפה על הפיקוד הבכיר, בטענה שחלק מהארגונים מחדירים לצבא ערכים זרים. אמש (שני), שנתיים לאחר שהרמטכ"ל הורה על הסדרת הנושא, פרסם צה"ל את רשימת המכונים המאושרים לעבוד בשיתוף פעולה עמו.

מדובר ברשימה בת 80 מכונים אשר מסווגים לפי דרגות החיילים והפיקוד שאתם הם יהיו רשאים לבוא במגע, וכן על פי התכנים שאליהם יצטרכו להיצמד. יש לציין כי לפני כחצי שנה החליטו בצה"ל להפסיק את העיסוק של המכונים החיצוניים בנושאים שנתפסו כשנויים במחלוקת והגבילו את התחומים ל-15 בלבד, בדגש על "נושאים ממלכתיים".

הנושאים בהם אישרו בחיל החינוך לעסוק הם: ציונות, כבוד האדם, בחירה בחיים (סמים, אלכוהול, בטיחות בדרכים, אובדנות), צבא במדינה יהודית-דמוקרטית, ממלכתיות, קידום אוכלוסיות, הנחלת זיכרון השואה, מורשת צה"ל, ירושלים, זהות ותודעה יהודית, ידיעת הארץ, מנהיגות, רשתות חברתיות, החברה הישראלית, צבא-חברה, אתיקה, הסכסוך הערבי-ישראלי.

איזנקוט בטקס סיוםקורס קצינים

איזנקוט בטקס סיוםקורס קציניםצילום: דובר צה"ל

פרסום הנושא נעשה לאחר עבודת מטה של גורמים מחיל החינוך, משרד הביטחון והפרקליטות הצבאית, ולאור פניית ארגון 'לביא' שהגיש בקשת חופש מידע בנושא ומאוחר יותר אף מכתב התראה בטרם פניה לערכאות.

בין המכונים הבולטים שצה"ל אישר להם לעבוד במסגרתו, ניתן לציין את בית העדות ניר גלים (זיכרון השואה-חיילי חובה ומעלה), בית ספר שדה כפר עציון (ידיעת הארץ-מ"כים ומעלה), עיר דוד (ציונות, זהות ותודעה יהודית-מ"כים ומעלה), מדרשת חיספין (ציונות, זהות ותודעה יהודית-מ"מ ומעלה), חוש"ן (כבוד האדם-סרן ומעלה), בינ"ה והרטמן שיעסקו בחברה ישראלית, ציונות, זהות ותודעה יהודית, מדינה יהודית-דמוקרטית בקרב קצינים בדרגת סא"ל ומעלה.

יש לציין כי בהודעת צה"ל לארגון 'לביא' נכתב כי מי שיוחרג מהרשימה ויקבל יחס מיוחד זה מכון 'מנדל' אשר מפעיל בצבא תכנית לפיתוח מנהיגות חינוכית בקרב מפקדים בדרגות רס"ן-סא"ל. בהודעה הודגש כי "התכנית מאושרת על ידי קצין חינוך ונוער ראשי, והיא שונה במתכונתה משאר פעילויות החינוך". בעבר נטען כנגד המכון כי הוא אינו מחנך את הקצינים לפי רוח צה"ל וערכיו.

בארגון 'לביא' הביעו סיפוק מפרסום הרשימה, ולצד זה טענו כי "עולה תמונה מטרידה על פיה חינוך קציני צה"ל נשאר בחלקם הגדול תחת ארגונים בעלי נטייה לצד השמאלי של המפה הפוליטית".

בארגון גם טענו כי "עבודת המטה נעשתה באופן לקוי, ללא ניהול פרוטוקולים, ללא תיעוד שמות המשתתפים וללא פירוט מספר הפגישות ומועדם. לא יתכן כי נושא מהותי שכזה הנוגע לערכי צה"ל ולחינוך קציניו יתנהל במחשכים ללא בקרה, ללא תיעוד וללא שקיפות. בכוונת ארגון לביא לפעול באמצעים משפטיים על מנת להביא לשקיפות ולתיקון הפגמים".


להורדת הקובץ