בהוראת איזנקוט: מכונים חיצוניים יעבירו רק תכנים "ממלכתיים"

בחיל החינוך פרסמו הנחיות חדשות לעבודת חינוך של גופים חיצוניים בצבא והגבילו את מספרם ל-15 בלבד. בנוסף הנושאים, שיועברו בעיקר לחיילי החובה, יעסקו בין היתר במורשת קרב וימי הזיכרון והשואה. קצין בכיר: "המפקד הוא המחנך, ואותו אנחנו רוצים להעמיד בחזית המאמץ החינוכי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/03/18 10:50 ג בניסן התשעח

בהוראת איזנקוט: מכונים חיצוניים יעבירו רק תכנים "ממלכתיים"
הרמטכ"ל גדי איזנקוט, צילום: פלאש 90

יותר משנה לאחר שהרמטכ"ל הורה על הוצאת המכונים החיצוניים מצה"ל, פרסם היום (שני) חיל החינוך את נהלי העבודה מול גופים חיצוניים בנושאי חינוך.

בחיל ערכו עבודת מטה והחליטו לצמצם את מספר המכונים שישתפו פעולה עם צה"ל ל-15 בלבד וגם הם ,כך הודגש, יעסקו בנושאים ממלכתיים.

בספטמבר 2016 החליט רא"ל גדי איזנקוט על ביטול העסקתם של מכונים חיצוניים, זאת על רק ביקורת גדולה שחלק מהגופים והמרצים ספגו כצ=תוצאה מתכני השיערים והקורסים שהועברו על ידם

בשנים שלפני ההחלטה, מי שהיו אמונים על נושאי החינוך בצבא, הם בעיקר מכון הרטמן וארגון בינה. אחד הגופים שנקט בקמפיין אגרסיבי בכדי לדחוק את רגלי המכונים הללו מצה"ל היה ארגון לביא, שפרסם ציטוטים שונים ומעוררי מחלוקת של חברי המכונים.

בצה"ל הדגישו כי הנהלים החדשים הושתתו על הרוח שהתווה הרמטכ"ל, לפיה יש להוציא את צה"ל ממוקדים שנויים במחלוקת. לכן, חיל החינוך יגדיר לכל גוף את הנושאים עליו הוא אמון בעבודה מול הצבא, ואת המרצים שיעמדו מול החיילים. לכל גוף גם יוגדרו הדרגות מולן הוא יכול לעבוד. 

הנושאים החינוכיים שיועברו על ידי המכונים שייבחרו יועברו לדרג חיילי החובה ויכללו בין היתר את נושאי הזיכרון, השואה והגבורה, מורשת קרב, ו"בחירה בחיים" - מניעת שימוש בסמים, באלכוהול, בטיחות בדרכים ומניעת משחק בנשק. 

תא"ל צביקה פייראייזן

החלטה ראשונה ומשמעותית שלו בתפקיד הקח"ר. תא"ל צביקה פייראייזןצילום: מזל ידיד

"במהלך העבודה, הדגשנו את הדברים הבאים", אמר קצין בכיר בצה"ל, "פעולות חינוכיות, תמיכה באפקטיביות מבצעית, חיזוק מעמדו של צה"ל כצבא עם ממלכתי במדינה, חיזוק המסגרת ואיתנות הפרט והקניית כשירות ערכית למפקדים לשירותם החינוכי".

לדבריו, "המפקד הוא המחנך, ואותו אנחנו רוצים להעמיד בחזית המאמץ החינוכי, ולא להישען על גופים בתחום", ממשיך הקצין. "כל גוף שיעבוד איתנו יצטרך להכיר את האתיקה שלנו ולעבוד לפיה ולפי רוח צה"ל".

בארגון לביא בירכו על החלטת צה"ל, אך טענו כי יש לפחות מכון אחד שעלול לא לעמוד בקריטריונים החדשים. "חינוך הקצונה בצה"ל ע"י מכוני חוץ שמקדמים בתוך צה"ל אג'נדה פוליטית שנויה במחלוקת פסול וצריך להעצר לחלוטין", אמרו בארגון.

לטענתם, "רק לאחרונה אמר נשיא מכון מנדל כי הוא רואה בקציני צה"ל המתחנכים במכון מנדל סוכני חינוך עבור החברה הישראלית, באופן דומה התבטא גם מנכ"ל קרן מנדל משה ויגדור כשאמר שקרן מנדל מסייעת לצה"ל בבניית תפיסת עולם. מדובר בתפיסות פסולות לחלוטין יש להשאיר את קציני צה"ל נקיים מהשפעות פוליטיות של גופים בעלי אג'נדה שנויה במחלוקת".