סתימת פיות בכנס האחדות? הרב מלמד מותקף שוב

דאגה בקרב מארגני כנס הרבנים הגדול שייערך הערב בירושלים, כאשר מספר דמויות בולטות מתלבטות אם להגיע: "נושאי הדיון הוחלפו. אם לא רוצים לשמוע את דעתנו בסוגיות הבוערות, בשביל מה מזמינים אותנו?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/04/22 16:59 כה בניסן התשפב

סתימת פיות בכנס האחדות? הרב מלמד מותקף שוב
שוב בעין הסערה, צילום: ללא

כנס אחדות של "איחוד רבני הציונות הדתית" יתקיים הערב (ג') בירושלים, כאשר למרות הכותרת, ישנה דאגה בקרב המארגנים לקראתו. הכנס הוא הרביעי, לאחר שבחודשים האחרונים התקיימו כמה כנסי אחדות רבני הציונות הדתית, תחילה בדרום ובצפון, אחרי כן במרכז והיום כנס "לכבוד רבני ירושלים, יו"ש וגלילותיהם", כלשון מודעת הכנס.

לפי הכתוב במודעה, ההזמנה היא מטעם זקני הרבנים, הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב אריאל והרב זלמן מלמד, כאשר האחרון הוא הדמות העיקרית שעומדת מאחורי הכנס יחד עם ישיבת בית אל.

בכנסים שנערכו בעבר, נוצר פולמוס סביב השאלה מה מטרתו, ורבנים רבים התלבטו אם להגיע. לדברי אחד מהרבנים: "מצד אחד אחדות זה חשוב, אבל הרושם הוא שיש מטרות נסתרות, אווירה של מתן לגיטימציה לדברים שמתרחשים מתחת לפני השטח. הגעתי כדי לכבד את זקני הרבנים, אבל התחושה הייתה קצת חמוצה".

סמוך לראש חודש ניסן נערך כינוס של בני ישיבות ההסדר בישיבת כרם ביבנה, בו השתתפו כ-1,500 בחורי ישיבות, ובמהלך ארגון הכנס התחוללה סערה של ממש כשהתברר שגם הרב אליעזר מלמד הוזמן, ונושא שיעורו עסק בשיטת פסיקתו בספרי פניני הלכה השנויים במחלוקת. הדבר עורר תרעומת גדולה, משום שלטענת רבים מהנוכחים, הדבר נעשה במחטף ובניגוד לדעת חלק ממארגני הכנס. עד לרגע האחרון לא היה ברור אם הכנס אכן יתקיים, עד כדי איום שביטול הכנס יוביל לפירוק איגוד ישיבות ההסדר.

כעס גדול נוצר בסופו של אותו כנס, כשבמעמד הסיום בו נכחו זקני הרבנים, מתח הרב זלמן מלמד ביקורת מרומזת כלפי הרב יעקב אריאל, בפניו ובפני כל הרבנים והתלמידים הרבים שנכחו שם, בעקבות מכתבו נגד ספרי פניני הלכה שכתב בנו, הרב אליעזר מלמד. לדברי אחד מראשי הישיבות: "התפעלתי מאד מהענווה של הרב יעקב אריאל, אבל התחושה היא שיש מי שמנצלים את זה".

גם בכנס "הקבלת פני רבו" של רבני הציונות הדתית, שהתקיים בחול המועד פסח בהיכל שלמה בירושלים היו חילופי דברים בין הדוברים שהביעו את המתח הקיים סביב הגיבוי שהרב זלמן מלמד נותן לבנו, בסוגיות הליבה של הציונות הדתית, כמו רפורמת הגיור, פסקי ההלכה בפניני הלכה, ועוד.

מתוך התחושות הקשות, הכנס הערב אמור להתקיים כרגיל, לדברי אחד הרבנים: "זה התחיל לפני כמה שנים בכינוסי אחדות, וזה הופך יותר ויותר לכינוסי לגיטימציה למהלכי מתן כהנא ולרב אליעזר מלמד בשם האחדות. אני יודע שהמארגנים בלחץ. הם מתקשרים לרבנים ומשדלים לבוא לכנס, כי הם מרגישים שרבנים רבים לא רוצים להיות שותפים לתמיכה הזו. הרב אליעזר מלמד אמור להגיע לכנס הזה, למה אני צריך לתת לו את התחושה שלא השתנה כלום? הוא פוסק בניגוד להלכה, ומגבה את מתן כהנא במהלכיו כנגד רוב ככל רבני ישראל, ובכך יוצר פילוג נוראי ששום כנס אחדות לא יוכל לתקן".