סערה סביב מינוי הדיינים:"דיל פוליטי"

ברכות והתקפות על מינויים של 24 הדיינים שנבחרו בוועדה למינוי דיינים. השר דרעי: "בשורה לעולם התורה וליהדות ספרד". ארגון 'עתים': "'דילים' הנחו את הבחירה ולא מהות המועמדים עצמם". 'נאמני תורה ועבודה': "הבית היהודי נכנעו ללא תנאי לתכתיבי החרדים"

חדשות כיפה מירב כהן 06/09/18 18:46 כו באלול התשעח

סערה סביב מינוי הדיינים:"דיל פוליטי"
צילום: ללא

מינויים של 24 הדיינים החדשים על ידי הוועדה למינוי דיינים עורר סערה רבה.  

יו״ר ש״ס השר הרב אריה דרעי ברך על ההחלטת הועדה: "בשם רבנן ותלמידהון, ציבור תומכי התנועה הקדושה, אני גאה לברך בברכת מזל טוב את עשרים וארבע הדיינים החדשים שליט״א, ובייחוד את ארבעה עשר הרבנים הגאונים מבני עדות המזרח, אשר נבחרו לכהן כבוד כדיינים בבתי הדין." 

שר הפנים דרעי התמוגג מבחירת הדיינים הספרדים: "זהו יום בשורה לעולם התורה וליהדות ספרד המעטירה, כאשר תלמידי חכמים מופלגים ויראי שמיים נכנסים לדון דין אמת, לעמוד על משמר ההלכה והפסיקה, בדרכו הסלולה של מרן אביר הרועים רבנו עובדיה יוסף זצוק״ל.  

ח"כ סמוטריץ' בטוויטר "ברכות לדיינים החדשים. מברך אותם ואותנו שיזכו להגדיל תורה ולהאדירה, לשפוט דין צדק ולמצוא חן בעיניי אלוקים ואדם. ברכות גם לשרת המשפטים  איילת שקד ולסגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן על ההשקעה והמינויים המוצלחים."

פנינה עומר, מנכ"לית ארגון יד לאישה מבית אור תורה סטון, תקפה את ההחלטה: "ראוי היה שנושאי תפקידים המכריעים בדיני נפשות ייבחרו על פי כישוריהם, גדלותם בתורה ובהלכה וגיוון, ולא מתוך שיקולים פוליטיים או משפחתיים. בסופו של יום מה שצריך לעמוד במהות הבחירה היא רק יכולת הפסיקה. אני מקווה שתלמידי החכמים שמונו היום כדיינים, יזכרו שרוח ההלכה להקל בדיני עגונות. אנחנו מאחלות להם ברכה והצלחה, ויהי רצון ששנה זו תהא שנת שחרור לעגונות ומסורבות הגט המייחלות לחופש".

ארגון 'עתים' איחלו לדיינים החדשים שיזכו להרבות תורה בישראל, להתיר עגונות ומסורבות גט ולהביא לשירותי דת שיפעלו למען הציבור כולו. מנגד טענו בארגון: "מצער אותנו לראות שפעם נוספת, גם בבחירות למועצת הרבנות הראשית שהתקיימו לפני פחות מיממה, וגם בוועדה למינוי דיינים, "דילים" לחלוקה מפלגתית הנחו את הבחירה ולא מהות המועמדים עצמם. לאור מצב אמון הציבור ברבנות, מינוי דיינים קשובים ומתונים בדין היה צריך להיות שיקול בלעדי, ולא מינוי מועמדים בעלי קרבה למפלגה מסוימת או שלמדו במוסד כזה ולא אחר"

תנועת 'נאמני תורה ועבודה' תקפו את ההחלטה טוענים כי מדובר בדיל פוליטי: "אנו מברכים על בחירת דיינים נוספים לבתי הדין הרבניים ומקווים שיגדילו תורה בישראל וישפטו דין צדק. אך יש לזכור ולהזכיר שדבר לא השתנה, עדיין מדובר בדיל פוליטי בין מפלגות שמתייחס לצבע הכיפה ועובדה ששוב נכנעו ללא תנאי לתכתיבי החרדים שפוסלים רבנים שמזוהים עם צהר. העניין מתחבר לבחירות הפוליטיות למועצת הרבנות מאמש, במסגרתם שוב נבחרו רבנים על פי דיל ולא על פי מעלתם, ללא מתן ייצוג סביר לציונות הדתית וללא בשורה של ממש לציבור הישראלי"

מנהל בתי הדין הרבניים הדיין הרב דוד מלכא: ״מערכת בתי הדין הרבניים קיבלה חיזוק משמעותי עם מינויים של 24 דיינים ראויים, תלמידי חכמים מובהקים, גדולי תורה ובעלי מידות טובות ומזג שיפוטי. הצטרפותם תשפר ותייעל את מערכת בתי הדין ותסייע לכלל הציבור הנזקק לשירותי בתי הדין. אני מברך את מרנן ורבנן הרבנים הראשיים לישראל, את יו"ר הועדה למינוי דיינים השר יובל שטייניץ את חברי בית הדין הגדול את חברי הוועדה ואת שר האוצר משה כחלון על עזרתם הרבה שאפשרה את מינוי 24 דיינים לטובת הבאים בשערי בית הדין. תחל שנה וברכותיה״