סמוטריץ' קרא לפרק את המנהל האזרחי - ועורר סערה

במהלך הכנס למחקרי יהודה ושומרון באוניברסיטת אריאל, חשף חבר הכנסת הצעת החוק שהגיש, שבה נקבע יעד לפירוק הגוף. במנהל זעמו וביטלו את השתתפותם באירוע ברגע האחרון

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/18 15:00 כד בסיון התשעח

סמוטריץ' קרא לפרק את המנהל האזרחי - ועורר סערה
סמוטריץ', צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי עורר היום (ה') את זעמם של אנשי המנהל האזרחי, לאחר שבמהלך דבריו בכנס שהתקיים באוניברסיטת אריאל קרא פומבית לסגור את הגוף. בתגובה, ביטלו אנשי המנהל את השתתפותם בפאנל בכנס ברגע האחרון.  

מוקדם יותר השתתף סמוטריץ' בפאנל בנושא משפט מסחרי ביהודה ושומרון במסגרת הכנס למחקרי יהודה ושומרון. סמוטריץ' חשף לראשונה את הצעת החוק שהגיש לשולחן הכנסת, הקובעת תאריך יעד לפירוק המנהל האזרחי. 

"החיים האזרחיים של מאות אלפי תושבים ביהודה ושומרון מנוהלים בידי המנהל האזרחי, גוף כלאיים שחציו צבאי וחציו אזרחי", אמר סמוטריץ', "במנהל האזרחי יש אנשים טובים מאוד, אבל ה-DNA  של המערכת הזו לקח את החולאים הן מהמערכת הצבאית והן מהמערכת האזרחית". המושב התקיים ביוזמת "מרכז אדם ואדמה", מכון המחקר מבית תנועת "רגבים".

סמוטריץ' הדגיש כי החלטת הממשלה המקורית על הקמת המנהל האזרחי קבעה במפורש כי הוא יהיה ממונה על חיי התושבים הערבים ביו"ש, ואילו התושבים היהודים יהיו תחת סמכות וטיפול ממשלת ישראל. 

"למנהל האזרחי אין אתר אינטרנט נורמלי, אין נגישות לציבור", תקף סמוטריץ'. "המון מהטעויות שהובילו לחקיקת חוק ההסדרה, נגרמו בגלל מחסור במחשוב ואמצעי מיפוי מודרניים. "יש מעט מאוד זיכרון ארגוני במערכת המנהל האזרחי כי רבים מהם הם אנשי צבא שמחליפים תפקיד כל שנתיים.

"אם אני רוצה לקנות דירה בתל אביב, תוך שלוש דקות ינחת במייל שלי אישור טאבו חתום. כדי למכור או לקנות בית ביו"ש, אני צריך להיכנס לתוך בסיס צבאי, למערכת ארכאית עם פקיד וחצי שעובד עדיין עם קלסרים ולחכות שבועות לקבל נייר". 

לדבריו, "הצעת החוק קובעת תאריך יעד לפירוק המנהל האזרחי, ותחומי האחריות של המנהל יפוזרו למשרדי הממשלה השונים, כמו שקורה כבר כיום למשל במשרד החינוך. זה הדבר הנכון מבחינה דמוקרטית, זה הדבר הנכון מבחינה ערכית בדרך לנורמליזציה ביו"ש, וגם ברמה הפרקטית של שיפור השירותים לאזרח".

בעקבות הדברים החליטו בכירי המנהל להחרים את הכנס ולא הגיעו למושב בנושא איכות הסביבה שבו היו אמורים להרצות מיד לאחר מכן. בשל חסרונם ביקשו ראשי הכנס מסמוטריץ' לומר דברי פתיחה למושב איכות הסביבה.