סמוטריץ': "מי שיוצא נגד הפסיקות שיהודי אתיופיה הם יהודים הוא רשע גמור"

חבר הבית היהודי תקף את הוראות בד"ץ להדיר עובדים אתיופים מעבודת ייצור יין וטען כי "יש כאן מה שנקרא בהלכה 'זקן ממרא' שבזמן שיש סנהדרין חייב מיתה". הנשיא ריבלין: "יהודי אתיופיה היו מוכנים למסור את נפשם בשל יהדותם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/06/18 12:00 יג בתמוז התשעח

סמוטריץ': "מי שיוצא נגד הפסיקות שיהודי אתיופיה הם יהודים הוא רשע גמור"
ח"כ סמוטריץ', צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, התייחס הבוקר (שלישי)  לפרשת יקבי ברקן וביקש לחזק את העמדה שהציג הרב הראשי הרב יצחק יוסף. כמוהו עשה גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' שטען כי בתקופות אחרות יתכן והחולקים על יהדות יוצאי אתיופיה היו נידונים למיתה.

"אני מחזק את ידי הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, על דבריו הנכוחים והנחרצים נגד העוולה הנוראה שנעשתה ביקבי ברקן", אמר הנשיא והוסיף כי "ראוי שדבריו ייכנסו אל ליבו של כל אדם באשר הוא אדם".

הנשיא ריבלין בנאומו בועידת הארץ

הנשיא ריבליןצילום: צילום מסך מיוטיוב

מוקדם יותר פורסם כי מתחקיר של 'כאן' עלה כי ביקבי ברקן הפלו והדירו עובדים בני העדה האתיופית כתוצאה מהנחית בד"ץ העדה החרדית.

הרב יוסף תקף את גוף הכשרות ואמר כי הוא "רואה בחומרה רבה את ההנחיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם גוף כשרות, לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק  בייצור יין. אין שום הסבר להנחיה שכזו מלבד גזענות טהורה". עוד הוא אמר כי "ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול ומקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם".

הנשיא ריבלין המשיך בדבריו ואמר כי "יהודי אתיופיה הם אלו שבמשך מאות בשנים היו מוכנים למסור את נפשם בשל יהדותם ולקנות בייסורים את ארץ האבות. ראוי שנזכור זאת למען לא ישנו מקרים שכאלה ויתוקנו משגים חמורים כזה אשר התרחש ביקבי ברקן".

התייחסותו של ח"כ סמוטריץ

התייחסותו של ח"כ סמוטריץ' למקרה בברקןצילום: צילום מסך

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי הביע את דעתו על הפרשה ובתגובה לאחד הגולשים, כאילו בד"ץ בהוראתו להדיר עובדים אתיופים נהג בחומרא, צייץ בטוויטר כי "יש כאן מה שנקרא בהלכה "זקן ממרא" שבזמן שיש סנהדרין חייב מיתה".

לדבריו, "מי שיוצא נגד פסיקת הרבנות הראשית וכל גדולי ישראל שפסקו שיהודי אתיופיה הם יהודים לכל דבר ועניין הוא לא מחמיר ולא נעלים. הוא רשע גמור ויש לו מזל שאין לנו סנהדרין היום שיכולה לדון אותו כזקן ממרא".

ח"כ עליזה לביא מיש עתיד, יו"ר שדולת עם דת ומדינה, תקפה גםהיא את הנעשה ביקב ברקן ואמרה כי "פסילתם של עובדים מסורים, יהודים יוצאי אתיופיה מייצור יין רק בגלל מוצאם מנוגדת לכל מוסר אנושי ויהודי. זה פשע בכסות של כשרות והלכה. לצערנו הדפוס הזה של סימון ופסילת יהודים, בארץ ובתפוצות מחלחל עמוק לתרבות של מערכות הדת בישראל".

לביא ציינה גם כי "מי שקיבל בהכנעה פסילתם של רבני חו"ל, רשימות שחורות ובירורי יהדות בסיטונות, קם בבוקר היום עם פסילה של אחינו היהודים יוצאי אתיופיה כאן בארץ ישראל, פן יבואו חלילה במגע עם חבית יין. זו חרפה וקלון גם על היקב וגם על גוף שרואה בעצמו חותמת כשרות בישראל. נדרוש לדון בנושא בכנסת בדחיפות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן