סמוטריץ': "היועמ"ש חושש להתעמת עם ארגוני הנשים"

חבר הכנסת שיגר מכתב דחוף למנדלבליט, על רקע הימנעותו מלהתערב בהחלטת עיריית ת"א להתנות את קיום אירוע "משיח בכיכר" בביטול ההפרדה המגדרית. "אבקשך להורות לאלתר כי האיסור הגורף הינו בלתי חוקתי", כתב

חדשות כיפה דויד ליבנה 21/06/18 08:44 ח בתמוז התשעח

סמוטריץ': "היועמ"ש חושש להתעמת עם ארגוני הנשים"
סמוטריץ', צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

"קשה לי לברוח מהתחושה שאתה פשוט חושש להתעמת עם ארגוני הנשים הקולניים", כך כתב הבוקר (ה') ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי במכתב ששיגר ליועמ"ש, אביחי מנדלבליט, על רקע החלטת עיריית תל אביב שלא לאפשר את קיומו של אירוע "משיח בכיכר" כל עוד הוא כולל הפרדה מגדרית.

"אני פונה אליך בדחיפות בעקבות הודעת ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, כי לא יאפשר מעתה ואילך כל הפרדה מגדרית באירועים שיתקיימו במרחב הציבורי בתל אביב", פתח סמוטריץ' את מכתבו, שבו טען כי מבחינה חוקית אין בסמכותו של חולדאי למנוע את קיום האירוע.

"בכל הכבוד, ומבלי שראיתי את חוות דעתך ואת הסימוכין המשפטיים שהיא נשענת עליהם, מדובר בחוות דעת בלתי חוקית ובלתי סבירה בעליל, שנוגדת הן את עקרונות המשפט החוקתי בדבר ההגנה על חופש ביטוי, הדת והאוטונומיה האישית, והן את הוראותיו המפורשות של חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים", כתב.

"זאת ועוד, עמדת עיריית תל אביב, כפי שהיא עולה מהחלטתה בשימוע שנערך למארגני האירוע, נסמכת כולה על עמדתה המשפטית של הגב' זילבר כפי שהיא באה לידי ביטוי בדו"ח הצוות המשרדי שהיא הובילה. כך שלמעשה 'רוח המפקד' שממשיכה לצאת מלשכתך הנה כי כל הפרדה מגדרית עולה כדי הדרת נשים אסורה וכי אסור לקיים אירועים בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי", הוסיף. 

להורדת הקובץ
בהמשך ציין סמוטריץ': "עמדתך כי העירייה רשאית לעשות כרצונה בעניין, בצירוף הימנועתך מלבטל את מסקנות הצוות המשרדי, מהווה סוג של היתממות שתוצאתה ידועה מראש - פגיעה אנושה בזכותם של אנשים דתיים לחיות בהתאם לאמונתם ולארוחות חייהם במרחב הציבורי.

"ביטול אירוע זה, לצד הודעה גורפת של עיריית תל אביב כי כל אירוע אשר תתקיים בו הפרדה מגדרית לא יתאפשר במרחב הציבורי של עיריית תל אביב, מהווה עליית מדרגה במלחמה המתהדרת בכותרת 'המאבק בהדרת נשים', אך משמשת בפועל כלי לניגוח בזכויות בסיסיות של אוטונומיה, חירות, שוויון, תרבות וחופש דת של קהלים רבים במדינת ישראל". 

לדבריו, "החלטה מעין זו, אשר מונעת קיום של כל הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, מהווה הדרה של ציבור שלם מהמרחב הציבורי של עיריית תל אביב תוך פגיעה ממשית בזכותם של רבים לבחור לקיים את אורחות חייהם ואמונתם. מדינת ישראל מחויבת להגנה על זכויות חוקתיות אלו והותרת שיקול הדעת בעניין בידי כל ראש רשות, האם להגן או לפגוע בהן, הנה בלתי מתקבלת על הדעת ולא הייתה מתקיימת בשום נושא ואל מול שום ציבור שאינו הציבור הדתי.

"בניגוד לתמונה ששדולת הנשים מבקשת לצייר, ובעקבותיה גם ראש עיריית תל אביב, הרצון לקיים הפרדה מגדרית בחלק ממעגלי החיים איננו עמדה השייכת לקיצונים או לבני חושך, אלא עמדה הנשענת על עולם ערכים עשיר ועל מסורת ארוכת שנים של העם היהודי", הדגיש.

אביחי מנדלבליט

"היתממות שתוצאתה ידועה מראש". מנדלבליטצילום: פלאש 90

בסיום מכבתו ציין סמוטריץ': יש לי הערכה רבה אליך אבל קשה לי לברוח מהתחושה שאתה פשוט חושש להתעמת עם ארגוני הנשים הקולניים ו'להיכנס לפיהם ולמקלדותיהם', ועל כן, בסוג של ניסיון לברוח מהכרעה, השארת את העניין להחלטת כל רשות ורשות. 

"כאמור לעיל, אם העמדה הזו שלך הייתה מגיעה עם ביטול ההנחיות הרדיקליות וחסרות הבסיס המשפטי של הגב' זילבר ניתן היה עוד איך שהוא לקבל זאת. אולם כאשר אתה משאיר את הנחיותיה הקיצוניות והאלימות של הגב' זילבר על כנן ומסרב להביע עמדה מאוזנת וחוקתית וכביכול משאיר את ההכרעה בידי כל ראש רשות התוצאה הנה בלתי מתקבלת על הדעת.

"אבקשך להורות לאלתר לעיריית תל אביב כי האיסור הגורף שהיא מטילה על קיומם של אירועים בהפרדה מגדרית הינו בלתי חוקתי וכי אין בסמכותם למנוע את קיומו של אירוע 'משיח בכיכר', שאישור לקיומו התקבל כדת וכדין מאת העירייה חודשים רבים קודם לכן".