נתניהו מאשר בניית אלפי יחידות דיור בהתנחלויות ביו"ש

בשבוע הבא אמורה מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי לאשר בניה של יותר מ3,800 יחידות דיור.  המתנחלים: "נשמח לברך בהקדם גם על יישום התוכניות" במחנה הציוני מדגישים: "בנייה בהתנחלויות המבודדות מסכנת את המשך אחיזתנו בגושים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/10/17 09:09 יט בתשרי התשעח

נתניהו מאשר בניית אלפי יחידות דיור בהתנחלויות ביו"ש
בניה בהתנחלויות , צילום: מרים אלסטר פלאש 90

ראש הממשלה נתניהו החליט לאפשר למנהל האזרחי לאשר בנייה של יותר מ־3,800 יחידות דיור בגושי ההתיישבות ביהודה ושומרון, בהתנחלויות מבודדות וביישוב היהודי בחברון.

 

זאת בעקבות סיכום עקרוני עם האמריקאים, שלפיו ישראל תאשר בנייה מסיבית בשטחים אחת לשלושה־ארבעה חודשים בממוצע במקום אחת לכמה שבועות. משמעות הסיכום היא שוושינגטון לא תגנה את ישראל בעקבות החלטות על בנייה בשטחים, ושהממשל האמריקאי אינו מבחין יותר בין גושי ההתיישבות לבין ההתנחלויות המבודדות.

 

ביום שלישי בשבוע הבא אמורה מועצת התכנון העליונה (מת"ע) של המינהל האזרחי להתכנס כדי לאשר את בניית אלפי יחידות הדיור. המועצה צפויה לאשר בין היתר הקמת 129 יחידות באבני־חפץ, 300 יחידות דיור בבית־אל, 158 יחידות בכפר־עציון, 102 יחידות בנגוהות שבדרום הר חברון, 206 יחידות בתקוע 97 יחידות ברחלים ו־48 יחידות במעלה־מכמש. בנוסף, לאחר שב־20 השנה האחרונות נבנו בישוב היהודי בחברון ארבעה בניינים בלבד, צפויה המועצה לאשר שם בניית 30 יחידות דיור.

 

"בממשל אובמה היה ייבוש גדול וחטפנו גינויים על כל בנייה בהתנחלויות", הסבירו אמש גורמים מדיניים. "לאחר כניסתו של ממשל טראמפ נקבעו בין ישראל לממשל החדש קריטריונים ברורים לבנייה שהאמריקאים לא התנגדו לה, כמו ביטול ההבחנה בין גושי ההתיישבות להתנחלויות מבודדות. נוסף על כך הובהר כי האמריקאים כבר לא אומרים שההתנחלויות הן מכשול לשלום".

 

ראשי המתנחלים הגיבו בזהירות להחלטת נתניהו. "אני מברך את ראש הממשלה על הכוונה לאשר תוכניות בנייה בהר חברון, ונשמח לברך בהקדם גם על יישום התוכניות", אמר ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי. ביישוב היהודי בחברון אמרו כי "אישור הבנייה בחברון הוא גם צעד מתבקש וגם צעד ציוני אלמנטרי אל מול ההתנהלות הרצחנית והפרובוקטיבית של הרשות הפלסטינית בחברון".

 

לעומת זאת, ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, יצא נגד התוכנית מכיוון שהיא לא כוללת הקמת אזור תעשייה חדש בשומרון וסלילה נרחבת של כבישים עוקפים. "הדיווחים על אישורי הבנייה מוכיחים כי אכן אין בשורה מבחינת ההתיישבות למעט ספינים ומיחזורים. כל יחידה שמפורסמת על ידי לשכת ראש הממשלה נספרת לפחות חמש פעמים בשטח עצמו", הוסיף דגן. בתגובה אמר גורם מדיני: "דגן הוא פרובוקטור שאוהב מחאות בלי לקחת בחשבון את התמונה הכוללת. האינטרס שלנו הוא לאשר מספר יחידות דיור עצום בפעימה אחת. דגן עלול לסכן את ההישגים של ראש הממשלה".

 

ואילו יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, אמר: "החלטת הממשלה לבנות בעיקר בהתנחלויות המבודדות מסכנת את המשך אחיזתנו בגושי ההתיישבות. כשמחברים את נגוהות עם גוש עציון מפסידים את גוש עציון. זו בנייה פוליטית שספק אם תמומש בכלל".