נתניהו: "בוחן את האפשרות להורדת אחוז החסימה"

ראש הממשלה בודק עם ראשי הקואליציה את האפשרות להוריד את אחוז החסימה בחצי אחוז בבחירות הבאות, כדי להגדיל את סיכויים של מלפגות ימין קטנות להיכנס לכנסת. דרעי וליצמן מתנגדים.

חדשות כיפה מירב כהן 16/09/18 15:34 ז בתשרי התשעט

נתניהו: "בוחן את האפשרות להורדת אחוז החסימה"
נתניהו ודרעי מטקסים עצה. ארכיון, צילום: פלאש 90. מרק ישראל סלם

הבחירות כבר כאן: ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן את האפשרות להוריד את אחוז החסימה באישור כל ראשי סיעות הקואליציה. 

"אני מעלה את האפשרות של הורדת אחוז החסימה בחצי אחוז. זה חייב להיות בהסכמה של כולם. בלי הסכמה כזאת לא נתקדם בנושא". כך אמר הבוקר (א') ראש ההמשלה לראשי מפלגות הקואליציה במהלך ישיבת הממשלה. 

אחוז החסימה בארץ עומד כיום על 3.25% והוא שיעור הקולות המינימלי הדרוש למפלגה כדי לקבל ייצוג בכנסת. שינויים באחוזי החסימה יכולים למנוע ממפלגות קטנות להיכנס לבית הנבחרים. לפני הבחירות האחרונות, שר הביטחון ליברמן הוביל מהלך להעלאת אחוז החסימה מ-2% ל-3.25%. המהלך נועד לבלום את הסיעות הערביות, אולם המפלגות הערביות התאחדו לכדי מפלגה ערבית משותפת וקיבלו 13 מנדטים. 

מנגד, סיעת "יחד" בראשות אלי ישי גרמה להפסד של 2-3 מנדטים לגוש הימין כיוון שלא הצליחה לעבור את אחוז החסימה. לפי הסקרים האחרונים נראה שמפלגות ימניות נוספות נמצאות בסכנה, כמו מפלגת 'ישראל ביתנו', בראשותו של שר הביטחון ליברמן, שקיבלה רק 5 מנדטים.

מפלגה נוספת שצריכה לחשוש היא ש"ס בראשות אריה דרעי שמקבלת בין 4-6 מנדטים בסקרים האחרונים. דרעי, שנמצא בתחרות מתמדת עם יריבו, אלי ישי מתנגד להורדת אחוז החסימה וזה בשלל החשש שמפלגתו של ישי תכנס לכנסת הבאה.