נציב התלונות על אביב גפן: "לא היה מקום לתקוף אישית, אך במסגרת חופש הביטוי"

נציב תלונות הציבור התייחס לתלונות על הזמר, שהעליב בתכניתו מתמודד על רקע מגוריו בשומרון, וקבע כי הדברים אוזנו על ידי שותפיו לשידור, "דרך התבטאותו עוררה אי נוחות. אולם לאחר שחבריו העירו לו נחרצות, הוא מיתן את ביקורתו האישית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/08/18 07:57 ו באלול התשעח

נציב התלונות על אביב גפן: "לא היה מקום לתקוף אישית, אך במסגרת חופש הביטוי"
אביב גפן, צילום: תומר נויברג/פלאש 90

נציב פניות הציבור לרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו, דוד רגב, לא מצא פגם של ממש בהתנהלותו של אביב גפן, שהטיח על תושב השומרון ביקורת אישית חריפה על אחד המתמודדים בתכניתו על רק מקום מגוריו בשומרון.

"התכנית 'אביב או אייל', כתב רגב כמענה לפניות רבות שהועברו אליו, "מבוססת על השקפת עולמם השונה של גפן וגולן בתחום המוסיקה אך גם בתחומי החיים השונים".

לדבריו, "במסגרת זו מביע כל אחד מהם את השקפת עולמו לא רק בתחום המוסיקה אלא גם בתחומי החיים השונים ובכללם התחום הפוליטי. השניים עושים זאת במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנה לכל אחד מהם ושהוא זכות יסוד במדינתנו".

לפני כשבוע תקף גפן את אחד המתמודדים בתכניתו המשותפת עם אייל גולן ומירי מסיקה, המתגורר בשבי שומרון. "אני חושב שאתה זה הסיכוי הכי טוב שהילדים של אייל מירי ושלי לא יחיו בארץ בעוד כמה שנים", אמר והוסיף לקול מחאותיהם של שותפיו לתכנית כי הוא "חושב שקולטים בארץ אנשים משיחיים שגרים בהתנחלות ותוקעים את הסיכוי לשלום".

https://www.facebook.com/1838299961/videos/10209919933155131/

נציב תלונות הציבור סבר כאמור כי מדובר בהתבטאות הנתונה במסגרת חופש הביטוי, "נשאלת השאלה האם הבעת דעתו הייתה פוגענית, מבזה או משפילה והאם היא אוזנה בדעות נוגדות. מצפיה בקטע המדובר עולה כי דעתו של גפן אוזנה בו במקום על ידי עמדתם הנוגדת של אייל גולן ושל המנחה הזמרת מירי מסיקה. השניים התעמתו עם גפן על עמדתו ומכאן שהדיון היה מאוזן".

לצד זה ציין כי מצא בתחילתו של הדיון כי "דרך התבטאותו עוררה אי נוחות בעיקר כשתקף אישית את המתמודד והטיח בו האשמות בשל מקום מגוריו. ואולם בהמשך לאחר שחבריו לתוכנית העירו לו נחרצות על דבריו, הוא מיתן את ביקורתו האישית והביע את עמדתו הכללית בנושא".

לסיום ציין כי "גם הגורמים המקצועיים ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו שבחנו את הנושא מצאו כי מחד דעתו של גפן אוזנה בדעות אחרות אך מנגד לא היה מקום לתקוף אישית את המתמודד. בעקבות זאת העירו הגורמים להנהלת הערוץ על הדברים".

ערוץ 'קשת', המשדר את התכנית הגיב לתלונות ומסר לנציב, כפי שהשתקף במכתבו כי "התוכנית אביב ואייל מביאה למסך את עמדות השופטים בכל הקשור למוסיקה, ליצירה וכן לנושאים פוליטיים חברתיים ככל שהם עולים מהמפגשים עם המתמודדים. אביב גפן הוא זמר ויוצר בעל זהות פוליטית וחברתית מובהקת שמביע את דעותיו במסגרת חופש הדעה והביטוי. השיפוט של אביב בתכנית היה ונשאר נאמן לכישרון המוזיקלי עצמו".

מנכ"ל 'בצלמו' שי גליק,  שפנה במכתב לנציב, שמח על תגובתו ואמר כי "החלטתו החד משמעית שדבריו של אביב גפן למתמודד משבי שומרון לא היו במקום והיה לו להימנע מלהגידם. נמשיך להיאבק למען תקשורת הוגנת ומכבדת לכל אדם".


להורדת הקובץ