נוסחי תפילה בני זמננו לפני ניקיונות פסח

במאמר זה מכונסות שלוש תפילות נאות וראויות שהתחברו בדורנו, המיועדות להיות נישאות קודם הניקיונות. התפילות מתייחסות אף לרובד של העבודה הפנימית הנלווית לעבודה הפיזית, בהתאם למקורות בדבר החובה לנקות לקראת פסח גם את החמץ שבלב

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 04/04/19 11:40 כח באדר ב'

נוסחי תפילה בני זמננו לפני ניקיונות פסח
צילום: shutterstock

בשנים האחרונות התחברו תפילות חדשות אחדות לאמירה קודם התחלת ניקיונות הפסח, ומאמר זה מוקדש לעיון בשלוש תפילות נאות כאלה. חיבור תפילות בנושא הניקיונות לקראת פסח הוא בעיקרו של דבר תופעה חדשה שכן במקורותינו מצויות תפילות רשות מסורתיות שונות שנתחברו לשלבים המתקדמים יותר של בדיקת חמץ וביעור חמץ. אולם מצאתי נוסח תפילה אחד הקשור לנושאנו בחיבור "אור השנים" לרבי אריה לייב הלוי עפשטיין (תס"ח–תקל"ה; 1708–1775), שנדפס לראשונה בשנת תקי"ד (1754) וכולל תפילות לאמירה קודם קיום מצוות.

התפילה הנדונה אמורה להיות נישאת בשעת כיבוד [=ניקיון] הבתים והחצרות. וזו לשונה: "הריני מוכן ומזומן לכבד את הבתים והחצרות מן החמץ ושאור שלא יראה בביתי, לקיים מצות לא תעשה שציוני בוראי יתברך שמו בתורתו הקדושה, שנאמר '[ו]לא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור' (שמות יג, ז). ושלא ימצא בביתי, שנאמר 'שאור לא ימצא בבתיכם'" (שם יב, יט) (אור השנים, ירושלים תשע"ח, עמ' פו).

תפילת הרב מרדכי אליהו
הרב מרדכי אליהו זצ"ל חיבר תפילה לאמירה קודם התחלת ניקיונות פסח שכותרתה "תפילה לפני ניקוי הבית". תפילה זו נדפסה במקומות אחדים. היא מובאת בין היתר ב"הגדה של פסח – אביהם של ישראל" כתפילה המיועדת לאמירה בידי גברים ונשים כאחד (ירושלים תשע"ד, עמ' 68–69). דברי מבוא מקדימים את נוסח התפילה ומועלה בהם ההיבט הרוחני הכרוך בעבודות הפיזיות, תפיסה המוזכרת במקורות רבים, של ביעור וסילוק החמץ שבלב. וכך נאמר בין היתר: "כמו בגוף – כך גם בבית. טהרת הבית וניקיונו משפיעים על טהרת הנשמה. אנו מנקים את הרצפה והארונות ומכוונים על ניקוי מהמחשבות הרעות ומהיצרים הרעים, ניקוי מטומאה ומקלקולים שונים. מנקים את הבית מחמץ – ומבטלים את החמץ מהלב". לאחר כותר התפילה, וקודם הבאת נוסחה, נזכר המשפט הבא: "וכיון שערך הניקיון הוא גדול וחשוב, טוב וראוי לכוון לפני הניקיונות, ולומר כך".

וזה נוסח התפילה:
הריני מנקה את הבית ומכוון/ומכוונת בזה לקיים
מצות עשה מן התורה להשבית שאור וחמץ. ואתה הא-ל הגדול הגבור והנורא,
תעזרני לנקות את מחשבותי, לנקות את מעשי, לטהר את ביתי,
שלא ייכנס בבית הזה היצר הרע והמחלוקת.
שתשפיע על הבית הזה שפע
של טהרה וקדושה. אמן, כן יהי רצון.

תפילה זו נדפסה גם בספר "ומרדכי יושב בשער המלך", שהוא לקט של תפילות, עצות וסגולות לרב אליהו (ירושלים התשע"א, עמ' 41), ושם היא מופיעה בתור "תפילה לאשה לומר לפני נקיונות הפסח", והיא כתובה בלשון נקבה. נוסח תפילתו של הרב מרדכי אליהו הופץ בשנים האחרונות ברשתות החברתיות, ושם הוא מופיע לעיתים בגרסה שבה התפרסמה ב"הגדה של פסח", ולעיתים בנוסח המופנה כלפי ציבור הנשים בלבד.

בעלון "קול צופיך", פרשת מצורע תשע"ד, פרסם הרב שמואל אליהו את התפילה בלשון רבים, ולפניה נאמר: "תפילה שחיבר הרב אליהו זצ"ל לכוון לפני שמתחילים לנקות". וזה נוסח התפילה המובא שם: "הרינו מנקים את הבית ומכוונים בזה לקיים מצוות עשה מן התורה, להשבית שאור וחמץ. ואתה הא-ל הגדול הגיבור והנורא, תעזרנו לנקות את מחשבותינו, לנקות את מעשינו. לטהר את ביתנו, שלא ייכנס בבית הזה היצר הרע והמחלוקת. שתשפיע על הבית הזה שפע של טהרה וקדושה. אמן כן יהי רצון" (עמ' 4). גרסה זו של התפילה בלשון רבים נפוצה אף היא מאז, הן בדפוס (ראו בין היתר הרב שמואל אליהו, "טיפים רוחניים", קרוב ללב, 2, מגזין פסח התשע"ו, עמ' 8–9), והן במרשתת, וזאת לצד הנוסחים בלשון יחיד.

הרבנית אורה וינגורט
הרבנית אורה וינגורט מירושלים פרסמה בשנת תש"ע מחזור של שש תפילות המיועדות להיאמר בידי נשים בהקשר של ניקיון פסח, תפילות הנושאות את הכותרים הבאים: תפילה כללית לכוחות, חדרים, ארונות, קרצופים, תנור, מקרר (שחנשים, ניסן ה'תש"ע, גיליון 53, עמ' 1–3). הכותר שהעניקה למכלול התפילות הוא "קרצופים פנימיים". יש לציין כי נוסחה של "תפילה כללית לכוחות" מופיע גם כחלק מ"תחינה לחודש ניסן" פרי עטה (אורה רבקה וינגורט, כאור שבעת הימים, ירושלים ה'תשע"א, עמ' 226).

וינגורט מקדימה ומציינת כי "בין אם אנו מאלו המכורות לריח האקונומיקה, ובין אם מאלו שכלל אינן מתחברות לעבודות הסדר והניקיון, כולנו מוצאות את עצמנו עובדות קשה בתקופה זו של השנה, ערב הפסח". הוא מוסיפה לכתוב כי "המאמץ הפיזי מוציא מאיתנו לעתים כוחות שכלל לא ידענו על קיומם, או שאיננו נפגשות עמם ביום-יום. כוחות אלו יכולים להיות חיוביים, כאלה הקשורים לארגון, רמת אנרגיה, או יסודיות, אך גם כוחות שליליים כתסכול, קוצר-רוח וכעס".

היא מזכירה, על בסיס מקורות, כי העבודות הפיזיות הן זמן מתאים לניקוי וטהרה פנימית. מתוך כך היא באה להציע נוסחי תפילה קצרים, הממקדים את המבט בהתבוננות הפנימית. היא כותבת כי נוסחי התפילות שחיברה אמורים להוות נקודת פתיחה שיובילו להמשך כתיבת תפילות אישיות בידי כל אחת ואחת. מבנה התפילות ערוך בהתאם לחלקי התפילה הבסיסיים: שבח, בקשה והודיה. וינגורט מביעה את התקווה שהתפילות כולן יתקבלו ברחמים.

נביא עתה את נוסחאותיהן של "תפילה כללית לכוחות" ושל התפילה לניקוי המקרר:
תפילה כללית לכוחות
ריבונו של עולם, בעל הכוחות כולם, אתה הוא הנותן ליעף כוח ולאין אונים עוצמה מרבה.

חנני בטובך הגדול בכוחות גוף ונפש גדולים, לעמוד בכל המשימות העומדות בפני,
בביעור החמץ שברשותי ובלבי. עזור לי לא ליפול, וחלילה לא לקרוס.
סייעני להאמין שהמשימות אפשריות, ולא להיכנע לקולות מייאשים ומרפים.
עזור לי להתגבר על הכבדות, העצלות והעצבות המושכים אותי כלפי מטה,
ומשוך אותי אליך באהבה ובשמחה גדולה.
תודה לך ה' יתברך על ההזדמנות הנפלאה הזו,
בה אני זוכה לבער את החמץ, ומגלה בתוכי כוחות חדשים, רעננים ומפתיעים.

מקרר.
רבונו של עולם, הפותח את ידיך ומשביע לכל חי. אתה משפיע עלי כל כך הרבה טוב, אך עיני לא תמיד פתוחות להכיר בטובה הזו. עזור לי לראות אותך בכל צעד ושעל בחיי, ולחזות בבהירות איך אתה מכוון את צעדי. עזור לי להאמין בך גם כשקשה. הצל אותי מן הריחוק ומן הקרירות, שמאפיינים לא אחת את תחושותי כלפיך, וסייעני להתקרב אליך ולדבוק בך באמת. עזור לי גם להוריד מעל אמונתי את ענני הספק והכפור, וזככני באמונה בהירה ואיתנה. רחם עלי, אבא, שתמיד אסמוך עליך ואבטח בך, שאדע שאתה משגבי ומנוס ביום צר לי, ואכיר בטובתך תמיד. כי באמת הרבית טובות אלי, והגדלת חסדך עלי, ומה אשיב לך? והכל שלך...

ד"ר מרים אבנרי-כהן
מרים אבנרי-כהן חיברה קודם חג הפסח תשע"ח את "תפילה על הניקוי". זו למעשה תפילה אישית שהתנסחה על ידה בבוקר שבו עמדה להתחיל את ניקיונות הפסח (יום רביעי, ו' בניסן; 22 במארס 2018). אבנרי-כהן העלתה את התפילה באותו יום לדף הפייסבוק שלה, והיא זכתה לתהודה חיובית רחבת היקף. חשוב לציין כי למרות שהתפילה התחברה בהקשר אישי, על פי לשונה אפשר במפורש להשקיף עליה כתפילה כללית היכולה והראויה להיות נישאת בידי הציבור הנשים בכללו. מחברת התפילה היא פסיכולוגית, עוסקת בטיפול ובהוראה אקדמית, ומנחת סדנאות עזרה עצמית ברוח החסידות והפסיכולוגיה.

לקראת המאמר הנוכחי, נאותה ד"ר אבנרי-כהן לחלוק את הדברים הבאים בנוגע להיווסדות התפילה: "התדר שלי מעולם לא היה חזק בענייני ניקיון, בעיקר לא עם בוא האביב, כשהטבע יוצא לחירות וקורץ לי להצטרף אליו. בכל שנה אני מוצאת את עצמי כמו ילדה קטנה הצופה מן הצד בקדחת הניקיונות לפסח: משתוממת, נפעמת, לרגע מקנאה במי שמצליחה להתמסר לתהליך, ולרגע מוקירה תודה על אי-יכולתי להתמסר אליו. אך בסופו של דבר החג מגיע, וגם אני נדרשת לטפל בחלקת האלוקים הקטנה שלי. כשחולף לו יום ועוד יום ומשהו בי מסרב לעבור מעמדת המשקיפה והמתכננת לעמדת הפועלת החרוצה, אני מבינה שנדרשת הכשרת הלבבות. וכך מצאתי את עצמי כמה ימים לפני פסח, קמה בבוקר ופשוט יודעת שבלי תפילה על הניקיון דבר לא יזוז. שרבטתי לעצמי על פתק את התפילה האישית שלי לניקוי, ובלב התנגן לו תדר של משמעות: התדר הגרעיני שמניע אותי, ומאפשר לי למצוא עצמיות גם בעשייה שבאופן טבעי לכשלעצמה מנותקת ממני. הפתק עם מילות התפילה הלך איתי מחדר לחדר, מתדלק את החיבור בין המעשה החיצוני לכוונה הפנימית".

לקראת פסח תשע"ט עדכנה המחברת את נוסח התפילה קימעה, והיא מתפרסמת כאן לראשונה בנוסח זה:

 

תפילה על הניקוי
יהי רצון מלפניך השם אלוקי

שתיתן בליבי חכמה, בינה ודעת

לכוון את סדר הניקיון הנכון עבור ביתי.

עזור לי להתחיל בנקודה הנכונה

ולא להפריז או להחסיר דבר מחובתי.

 

יהי רצון שתשפיע עלי שמחה

בשעה שגופי פועל במרץ

שתסיר ממני מחשבות עומס ורוגז

ואנקה בנחת וביישוב הדעת.

 

יהיה רצון שלא אתערבב

בתרעומות וכעסים על בני ביתי

תוך כדי תהליך הניקיון.

שאדע להבחין בין חובותיי ואחריותי

לבין תובענות וציפיות חסרות שחר.

 

עצום את עיני ואטום את אוזניי

מעבודתן של נשים אחרות בסביבתי

ושמור עלי מרוכזת בעצמי ובביתי

ללא פזילה החוצה והשוואות חסרות תוחלת.

 

עזור לי לפנות בתודעתי מקום להתחדשות,

מרחב למחשבות טובות ולגילויים רעננים,

תוך כדי שידיי עמלות במירוק וצחצוח.

עזור לי לחבר בין חומר לרוח

פקח את עיני למהות ולמשמעות

שיש בעצם ההתכווננות

בניקוי מקדש המעט שלי.

 

תן בי תבונה שלא להסס לעצור, לנשום ולנוח

בכל זמן ועת שאזדקק לכך, גופנית או רגשית.

עצור אותי מלדהור קדימה

בשעטה הרומסת את עצמי

שמור על כוחותיי וסבלנותי,

ולמד אותי להסתפק בכל הספק.

 

אנא תן לי פנאי וקשב נקי וצלול

לזכות ולטעום ממתיקות הלימוד לפסח,

בין מירוק, צחצוח ושטיפה,

כדי שאגיע לחג גדושה ומתרגשת

מן החירות שבכל שנה מתחדשת.

 

אמן כן יהיה רצון.