מתי הצפירה ביום השואה, מה מותר ומה אסור | כל התשובות

יום השואה יחל הערב, ולקראתו עשינו לכם סדר: מה מותר לעשות? מה אסור לעשות? מתי נכנס היום ומתי הוא יוצא? בתי הקפה פתוחים בערב? מה משודר בטלוויזיה? | כל מה שרציתם לדעת ולא שאלתם

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/04/22 19:33 כו בניסן התשפב

מתי הצפירה ביום השואה, מה מותר ומה אסור | כל התשובות
הצפירה בשנה שעברה, צילום: Michael Giladi/Flash90

נזכור ולא נשכח: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ייפתחו הערב (ד') בשעה 20:00 בעצרת הממלכתית ב"רחבת גטו ורשה" ב"יד ושם" בירושלים. מחר בשעה 10:00 תשמע צפירה בת שתי דקות ויחלו טקסי הזיכרון. לפי לשון החוק, היום "מוקדש מדי שנה בשנה, להתייחדות עם זכר השואה שהמיטו הנאצים ועוזריהם על העם היהודי ועם זכר מעשי הגבורה ומעשי המרד בימים ההם". לפי החוק, תחילתו של יום הזיכרון היא משקיעת החמה אור ליום כ"ז בניסן, כ"ו בניסן או כ"ח בניסן.

יום השואה במרחב הציבורי

עצרות התייחדות

החוק שנחקק קובע גם את הדרכים המעשיות לציון היום. לצד הצפירה "יקויימו אזכרות, עצרות עם, וטכסי התייחדות במחנות הצבא ובמוסדות החינוך, הדגלים על הבניינים הציבוריים יורדו לחצי התורן".

משמר הכבוד בטקס יום השואה

משמר הכבוד בטקס יום השואה צילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

תקשורת

לפי החוק תכניות השידורים ברדיו יביעו את ייחודו של היום, ובבתי השעשועים יעלו אך נושאים ההולמים את רוחו. בטלוויזיה משודרים תכנים הקשורים לנושא השואה.

בכאן 11 ישודר הערב הסרטים "סבוטאז" (21:25) ו-"בכינו בלי דמעות" (22:27) ו-"בורשטיין הפרטיזן האחרון" (23:43). בקשת 12 ישודרו זיכרון בסלון (21:30), טקס מבית העם ירושלים (22:15) והסרט "חייקה ושרה הדרך הביתה" (23:30). רשת 13 ישדרו את הסרט "אהבה זאת לא הייתה" (21:15).

מתוך "סבוטאז

מתוך "סבוטאז'" צילום: כאן 11

מסעדות ובידור

על פי החוק, עינוגים ציבוריים אסורים ביום זה. ההגדרה של עינוג ציבורי הוא – "הצגות של תיאטרון או קולנוע, קונצרט, דיסקוטק, מופעי מחול, ריקודים, קברט, קרקס, משחק או ספורט, וכל עינוג כיוצא באלה, בין שהם בתמורה ובין שלא בתמורה". סיוג לחוק הוא הרצאה או ויכוח שמטרתם העיקרית היא חינוכית, אף אם הם מלווים לצורך הדגמה הצגת תמונות או השמעת צלילים.

בערב יום השואה יסגרו כל העסקים מהשעה 19.00 ועד השעה 06.00 למחרת. בין העסקים אותם תמצאו סגורים: בתי קולנוע, קונצרט, מועדונים, אולמי שמחות, בריכות שחייה, חדרי כושר, אירועי ספורט ועוד. בתי קפה ומסעדות, מזנונים וקיוסקים, למעט שירותי הארחה והלנה של בתי מלון ובתי מרקחת יסגרו אף הם.