ריאיון משה ליאון מצטרף לטרנד: אשקול ביטול הזיקוקים ביום העצמאות

קריאת השר טרופר לבטל את הזיקוקים ביום העצמאות מגיעה לפתחו של ראש העיר ירושלים - בינתיים ללא הכרעה | בריאיון לכיפה, מספר ליאון כי לא קיבל הנחיות ביטחוניות חדשות מאז הפיגוע בתל אביב, חושף מתי ייגמרו הפקקים בעיר ומה האחריות שלו בניקיונות לחג

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/04/22 16:09 יב בניסן התשפב

משה ליאון מצטרף לטרנד: אשקול ביטול הזיקוקים ביום העצמאות
משה ליאון בריאיון לכיפה: אשקול לבטל את הזיקוקים ביום העצמאות, צילום: חדשות כיפה

ברקע גל הטרור הקשה שפוקד את ערי ישראל, מתמודד ראש עיריית ירושלים משה ליאון עם קצב האירועים הגבוה כאשר חג הפסח שצפוי להביא עשרות אלפי ישראלים לתוך הבירה יחול בעיצומו של חודש הרמדאן שהחל לפני כשבוע. 

כזכור, חודש הרמדאן בשנה שעברה לווה בניסיונות רבים לפיגועים, כאשר העימותים בשער שכם והעיר העתיקה וטרור הטיקטוק היו הגפרור הראשון לפרעות והמהומות בערים המעורבות ברחבי המדינה. השנה מבקש ליאון לצנן את הלהבות מראש, מתוך רצון להפיג את חשש הישראלים שמעוניינים להגיע לירושלים בחול המועד.

"אני לא חושב שחוששים ובטוח שגם לא צריך לחשוש, משום שירושלים היא עיר בטוחה ויש פה שיתוף פעולה מלא עם כוחות הביטחון והמשטרה. בכל מקום פזורים שוטרים והמקום בטוח", מבהיר ראש העיר.

שוחחת עם השר עמר בר לב כדי שיתגבר את האבטחה ברחבי העיר?

"דיברתי איתו לפני הרמדאן, הייתה לנו ישיבה. נערכנו לתקופת הרמדאן בחודשים האחרונים ואנחנו עושים הכול על מנת לתגבר ואנחנו מוכנים לחג לקבל את פני העולים".

יש הנחיות חדשות בעקבות הפיגוע הקשה בתל אביב?

לא, אני לא מכיר הנחיות חדשות. זאת שנה מיוחדת, אחרי שנתיים של קורונה (...) אנחנו מדברים על כך שיבואו עשרות אלפי עולים לרגל ונקבל אותם בשמחה.

לוחמי מג"ב בעיר העתיקה בירושלים

לוחמי מג"ב בעיר העתיקה בירושלים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מה השר בר לב אמר בנוגע לתוספת אבטחה לעיר?

"הוא מעורה בנושא", אומר ליאון ומדגיש כי, "הוא יושב עם המשטרה ואיתנו בפגישות משותפות וקיבלנו את ההחלטות שצריך לקבל". 

ליאון סירב לומר את דעתו על ממשלת בנט עד כה והבהיר: "אני ראש עיריית ירושלים ולא מתעסק עם ציונים לממשלה". 

בשבוע שעבר הציג שר התרבות חילי טרופר את השינויים בטקס הדלקת המשואות שיתקיים בערב יום העצמאות בהר הרצל. המשמעותית שבהן היא ביטול הזיקוקים הרועשים במהלך הטקס ולאחריו, זאת כהתחשבות בהלומי קרב שסובלים מכך.

לשאלה האם הוא נענה לקריאתו של השר טרופר לבטל את הזיקוקים בכל רחבי הארץ הודה ליאון כי טרם חשב על כך: "זאת שאלה טובה. הייתי שואל את הצופים מה הם חושבים על כך. אני עוד לא יודע, לא החלטתי. אני אוהב זיקוקים אבל אם זה עד כדי כך משמעותי, אז אני צריך לבדוק את זה ועל פי זה נחליט. אם זה גורם בעיה להלומי קרב אז זאת נקודה שצריך לבחון אותה ולהחליט בעקבותיה אם יהיו זיקוקים או לא".

מהלך חשוב של השר טרופר

טרופר, חיזוק משמעותי למהלך? צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"בעוד פחות משנה - הרכבת הקלה לעין כרם תחל לפעול"

בחודשים האחרונים נשמעת ביקורת רבה על עבודות התשתית הרבות בעיר, דבר שיוצר פקקים ועומסי תנועה בכל רחבי העיר ובעיקר בכניסה לירושלים. "גם אני יושב בפקקים, זה לא נעים", הגיב ליאון לדיון ברשתות החברתיות, והסביר כי, "אנחנו משקמים תשתיות שלא נגעו בהם עשרות שנים".

יש המון בנייה והתפתחות בעיר אבל בסוף, שכונות שלמות תקועות ופקוקות. יש לך בשורה לתושבי העיר?

"ירושלים הולכת למקום אחר והיא תהיה הראשונה לצאת מהפקקים ברגע שנסיים את העבודות האלה. אנחנו בונים קווי רכבת קלה וזה לא דבר פשוט ודורש עבודות תשתיות. אנחנו עושים הכול כדי להקטין את עומסי התנועה שנוצרים בעקבות העבודות האלה, אין ספק שככל שזמן העבודות יתקצר כך יהיה יותר טוב. אנחנו עושים הכל כדי שהעיר תצא מהפקקים", אמר ליאון, במקביל להודעת העירייה על כך שתשהה את כל עבודות התשתית במהלך חול המועד פסח, כדי לאפשר תנועה נוחה ונטולת פקקים למבקרים בירושלים בחג.

"פחות משנה מהיום נסיים את הארכת הקו הנוכחי להדסה עין כרם ולעין יעקב", התחייב ראש העיר והכריז כי בסיום העבודות, הרכבת הקלה תסיע מדי יום 500 אלף נוסעים, יותר מפי שניים מאשר היום.

"רעייתי תצפה בריאיון אז אומר את האמת"

פסח בפתח, יש לך פטור מניקיונות בבית? יש משהו שבאחריות שלך לנקות?

קודם כל את הסביבה שלי אני צריך לנקות, הרי אנחנו צריכים לפשפש בכיסים ולבדוק בחליפות אז אני עושה הכל כדי לסייע", אני חייב להודות, שמכייון ואני יודע שרעייתי תצפה בריאיון הזה אז אני חייב לומר את האמת שאני פחות עוזר. 

טוב, אתה ראש העיר, אין לך זמן להגיע לזה.

"ההקלות בעונש זה אחר כך, קודם כל צריך לומר את העובדות", צוחק ליאון.