מרצ עתרה נגד חוק הלאום: "גזענות לא מתקנים - פשוט מעיפים"

במפלגה אף ציטטו את ז'בוטינסקי כדי לשכנע את בג"ץ בצדקתם. יו"ר המפלגה, ח"כ זנדברג, טענה כי אין צורך בריכוך החוק, אלא בהשלכתו "לפח האשפה של ההיסטוריה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/07/18 10:06 יט באב התשעח

מרצ עתרה נגד חוק הלאום: "גזענות לא מתקנים - פשוט מעיפים"
עתרה לבג"צ. ח"כ זנדברג, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

כשבוע לאחר שהכנסת יצאה לפגרה, חוק הלאום ממשיך להעסיק את השיח הציבורי. היום (שלישי) הגישה מרצ עתירה לבג"צ נגד החוק בטענה שהוא אינו חוקתי וסותר את עיקרון השוויון.

"אין תקדים בעולם לעיגון חוקתי של אפליה על רקע גזע, דת או לאום", נכתב בעתירה ונטען גם כי החוק סותר את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו. יו"ר המפלגה, ח"כ תמר זנדברג, הוסיפה כי "לא ניתן להחליף את עקרונות היסוד של ישראל משוויון לגזענות בשביל קומבינה פוליטית".

העתירה התרכזה בשני סעיפים מרכזיים בחוק הלאום, שלטענת אנשי המפלגה סותרים את עקרון השוויון - סעיף ההתיישבות היהודית, שמעגן בחוק אפליה לטובת פיתוח התיישבות על בסיס דת וגזע, וכן הסעיף בחוק שמבטל את מעמד השפה הערבית כשפה רשמית בישראל.

החליטו לדחות את ההצבעה על הריבונות

האם בג"ץ יבטל גם את חוק הלאום החשוב כל כך לנתניהו?צילום: פלאש 90. מארק ישראל סלם

בעתירתה, ציטטה מרצ את זאב ז'בוטינסקי, בניסיון להראות כי אפילו אביה האידאולוגי של מפלגת הליכוד היה סולד מהחוק שהעבירה הממשלה: "אינני סבור שחוקתה של איזו מדינה תכיל סעיפים מיוחדים המבטיחים במפורש את  אופייה 'הלאומי'. סבורני, כי סימן טוב הוא לחוקה, אם נמעט למצוא בה סעיפים כאלה".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "ראש הממשלה החליט לדרג אזרחים בישראל: יהודים סוג א', דרוזים סוג ב', ערבים ולהט"ב סוג ד' - בלי בושה". לדבריה, "את חוק הלאום לא צריך לתקן ואי אפשר 'לרכך' אותו. גזענות לא מתקנים - פשוט מעיפים. החוק הזה נלחם במדינת ישראל כמו שאנחנו מכירים אותה, צריך להיות מושלך לפח האשפה של ההיסטוריה".

חברה לסיעה, ח"כ עיסאווי פריג' הוסיף כי "העתירה איננה בשם הדרוזים, הערבים או היהודים, אלא בשם כל אזרחי מדינת ישראל שמבקשים עדיין להאמין בדמוקרטיה הישראלית.  שרוצים להאמין בשוויון שכותבי מגילת העצמאות התחייבו שיינתן לכל אזרחי המדינה,  ללא הבדל דת,  גזע,  מין או לאום".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן