בלעדי מתמודדת נפש לא התקבלה למדרשה בשל מחלתה: "הציונות הדתית מוקיעה אותנו"

צעירה שניסתה להתקבל למדרשת נוב ברמת הגולן סורבה עקב מחלת נפש איתה היא מתמודדת. אמה סיפרה בכאב: "היא מטופלת, מאוזנת וחזקה, מדוע גזרו עליה אות קין"? | מהמדרשה נמסר בתגובה: "קבלה או אי קבלה של מועמדות למדרשה נובעת משיקולים שונים"

שמחה ברנס נועה שטרנברג שמחה ברנס ונועה שטרנברג, חדשות כיפה 16/06/22 15:48 יז בסיון התשפב

מתמודדת נפש לא התקבלה למדרשה בשל מחלתה: "הציונות הדתית מוקיעה אותנו"
אילוסטרציה.למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: ללא קרדיט

עולם המדרשות פורח בשנים האחרונות, כאשר הן הפכו לחלק בלתי נפרד מהמסלול הטבעי של נערה דתייה עם סיום בית הספר. צבא או שירות ומדרשה. שנה שלמה בה הבת בוחרת להשקיע את כל מרצה בלימוד תורה והתפתחות אישית, בלי מחויבות, הישגים או מרות. המדרשות מצדן ממהרות לענות על הצורך כאשר כמעט בכל שנה נפתחת עוד מדרשה, עוד תוכנית לימודית ועוד שילוב עם מוסד אקדמי.

מקרה עגום של ניסיון קבלה למדרשה שהסתיים במפח הגיע לחדשות כיפה, סיפורה של  א', נערה בת 19 מתמודדת נפש שבעברה אשפוז קצר בבית החולים גהה. היא התראיינה למדרשת נוב ברמת הגולן בה רצתה ללמוד לאחר שנת השירות הלאומי, אולם לדבריה, הצוות החינוכי סרב לקבל אותה עקב האשפוז והמחלה עמה היא מתמודדת. 

"ילדה בריאה ומתפקדת קיבלה אות קין לכל החיים"

בראיון לחדשות כיפה, סיפרה האם כי המראיינים דווקא התרשמו ממנה לטובה, עד ששמעו על המחלה. "בראיון היא סיפרה לרב על האשפוז שעברה לפני מספר חודשים בבית החולים גהה. הם הבטיחו שנקבל תשובה אבל המתנו לשווא. לבסוף, התשובה שקיבלנו הייתה שהם מצטערים, אבל לא יכולים לקבל אותה". לאחר ערעור של המשפחה, במדרשה הבטיחו לבדוק שוב את הדברים, אולם התשובה הסופית הייתה שלילית. "הם חשבו שיותר מתאים לה מקום ליד הבית". 

לשאלתנו, כיצד א' מתפקדת בימים אלו, השיבה האם כי מדובר בילדה חיונית ומתפקדת. "היא הייתה בריאה כל החיים שלה. לצערנו לא שפר עליה גורלה והתפרצה אצלה מחלה בגיל 17. אז זהו, עכשיו היא תסתובב עם אות קין לכל החיים? רק בגלל שהיא הייתה מאושפזת. במקום לעודד אותה, ולפתוח את שערי בית המדרש. לא מספיק שהיא עברה שבעה מדורי גיהנום". האם מספרת כי החוויה דווקא חיזקה את הבת, עד שהיא "מסוגלת להעביר בעצמה שיעורי אמונה לצוות". 

הבחורה, שנמצאת בטיפול שגרתי ומאוזנת, לא התבקשה לספק מסמכים רפואיים ואף איש צוות במדרשה לא ביצע בדיקת רקע או שוחח עם המשפחה. על פי האם, מדובר בצעירה שרוצה "לכבוש את העולם. היא גדלה ביישוב קהילתי בשומרון שמשקיע בחינוך ואפילו הייתה מדריכת חוץ במשך שנתיים. לא מעניין אותה לשבת בבית. היא רצתה את האווירה של המדרשה ברמת הגולן, איך אפשר להחליט בשבילה שמה שהכי טוב עבורה זה להיות בבית?". 

מתמודדי הנפש סובלים פעמיים, אילוסטרציה

מתמודדי הנפש סובלים פעמיים, אילוסטרציה צילום: shutterstock

"למה מתמודדי נפש צריכים לסבול פעמיים?"

האם א' חושבת לנסות ולבדוק מדרשות אחרות? 

"היא רוצה להיות אותנטית, ולספר מה שעבר עליה", השיבה האם והבהירה כי א' חוששת לעתידה. "מבחינתם זה הופך אותה לבחורה שלא ראויה להתקבל למדרשה. לא יתכן שבבית שלנו, בציונות הדתית, יוקיעו אותנו. אם לא נזעק עכשיו, גם בעתיד היא תתקשה, ויהיו עוד סיטואציות שבהן היא תחווה דחייה רק בגלל התמודדות נפשית. למה אנשים צריכים לסבול פעמיים? גם לחיות עם הסבל של התמודדות נפש וגם להתבייש בזה?".

האם ציינה לטובה את חברת הכנסת מיכל וולדיגר מהציונות הדתית, שעזרה להם רבות בתקופת השירות הלאומי של הבת. נזכיר כי חברת הכנסת נושאת את דגל מתמודדי הנפש בכנסת והייתה בין מקימי קואליציית הארגונים הדתיים לבריאות הנפש לפני כחודש, שם אמרה: "כולם באו לעבוד בין היתר על מיגור הסטיגמה, לפעול בקהילה, ולטפל גם בתחומי ההלכה, החקיקה, החינוך והמשפחה. מדובר במפגש ראשון מבין רבים ואנו נמשיך עד שתחום בריאות הנפש בחברה הדתית יהיה במקומו הראוי". 

לאחרונה עלה לשיח הציבורי נושא בריאות הנפש בציבור הדתי, ואוזלת היד שלו במשך שנים עם בהתמודדות עם הבעיה, כאשר השיא היה בהשקת קואליציית הארגונים הדתיים לבריאות הנפש בכנסת בחודש שעבר. 

ממדרשת נוב ברמת הגולן נמסר בתגובה: "קבלה או אי קבלה של מועמדות למדרשה נובעת משיקולים שונים. מפאת צנעת הפרט, אנו מנועים מלפרוס את השיקולים הנוגעים למועמדת זו או אחרת".