מעלעל – איך פספסנו את תכנית המאה?

איזה עלונים נסגרו לפני פרסום תכנית המאה ואיזה אחרי? הפרסומת שכולם מדברים עליה, עלון גילוי דעת מתהדר בעורך חדש. המעלעל מסכם לכם את עלוני השבת

חדשות כיפה דוד פרוידיגר 01/02/20 23:19 ו בשבט התשפ

מעלעל – איך פספסנו את תכנית המאה?
מעלעל, צילום: shutterstock

יום שלישי, 7 בערב. בארצות הברית מתרחש אירוע היסטורי. באותו הזמן, יושבים עורכי העלונים ולחוצים לשלוח את העלון שלהם לבית הדפוס תוך זמן קצר. צריך לקבל החלטות. מה כותבים ואיך, כשהתמונה עוד לא ברורה במאה אחוז והדד-ליין דוחק. אז בקרוב אליך, כמו ברוב המקרים, לא מתייחסים כלל לפוליטיקה או לאקטואליה חדשותית והם לא נתנו גם הפעם לעובדות לבלבל אותם ואין שום איזכור.
בשבת בשבתו במסגרת הדף של מועצת יש"ע הביאו את הפרסום שלהם לעיתונות מיום שלישי בצהריים שנכתב עוד לפני שהתבררו פרטי התכנית, והדברים שם לא מאה אחוז רלוונטים. גם בתמונת השער "הלכו רחוק" והביאו את ביקורו של דרעי בבקעה בהקשר לריבונות בעמוד האחרון, הרב גורודין עוד התייחס בכלל לאירוע של סוף השבוע שעבר (זה נראה רחוק...) של ביקור מנהיגי האומות בארץ, ובגילוי דעת שליש ממאמר המערכת הוקדש לתכנית המאה, וגם כאן הוא נכתב עוד לפני פרסומה.

לכל המדורים הקודמים של ה'מעלעל'

למרבה ההפתעה, גם בשביעי לא התייחסו לעניין כמעט ונראה שהעלון נסגר לפני צאת התכנית לאור עולם. מה שכן, הביאו גם שם מאמר מדברי בנט ואחרים מתחילת השבוע שנכתב כאמור לפני הצגת התכנית. על אף שבכתבה נכתב שהתכנית "הוצגה השבוע" ניכר מהכתבה שהיא נכתבה עוד קודם לכן, וכשקוראים את זה עכשיו זה נראה אפעס לא הכי אקטואלי.
לעומת זאת, בעולם קטן כבר כן חיכו קצת וחגגו עם תמונת שער של ביבי וטראמפ מתוך הצגת תכנית המאה (יחד עם הכיתוב המסוייג והלא עדכני שאם לא יהיה שינוי ברגע האחרון אז ביום ראשון תוכרז הריבונות, דבר שכבר כשהעלון היה בהדפסה התברר כלא נכון), ובליווי פסוק חגיגי, מאמר מערכת ומאמר של יוסי דגן שלנווה לביקור והסביר למעשה את עמדתו על התכנית, אם כי רואים מהדברים שהיא נכתבה לפני שהתכנית הוצגה בפועל.
גם בשבתון, המאמר של מוטי זפט (שהוא היחיד בעלון שהתייחס לנושא) שנכתב ביום שלישי כבר אחרי פרסום התכנית (כך זה נראה) קורא למחנה הימין לשלוח זר פרחים לטראמפ ואחר כך כבר מנתח איך לדעתו ייראה קמפיין הבחירות של המפלגות בחודש הקרוב – שנכון ליום רביעי בבוקר כבר לא בטוח שיהיה הכי עדכני.

במצב הרוח גם חגגו, ואף יותר מזה. בעוד כאן בכיפה פורסם מאמר תורני שדן בשאלה האם יש לומר הלל לכבוד ההכרזה, הכותרת של העלון יצאה בהכרזה של לא פחות ולא יותר - "כ"ח בינואר כמו כ"ט בנובמבר". אך דא עקא, שבמאמרו של חגי הוברמן שכנראה גם אמון על הכותרת הזו, שנכתב לאחר ההכרזה ולאחר שנודעו פרטי התכנית, אותו משפט כבר הופיע עם הסתייגות, שכן הכותרת של המאמר היתה זהה אך בסופה הופיע גם סימן שאלה, ובסוף המאמר המסקנה היתה "מי יודע, אולי יתגלה כך בעתיד".
אגב, בהמשך נחמן שפירא מתייחס גם הוא בדיוק לאותו שאלה ודן האם ניתן להשוות בין התאריכים הללו, כאשר במאמר שלו ב-471 שבעריכתו, הוא די חוזר על עצמו. ואחרי הכל, כידוע, אף אחד מבכל הנ"ל בעצם לא רלוונטי. לא שלא היה אירוע משמעותי, אך המסמוס שהגיע ביום רביעי וחמישי צינן את ההתלהבות, בלשון המעטה, וגרם לחלק מהעלונים להיראות פתטיים כאמור. חוץ ממי שמראש לא התייחס....

ועוד קצת פוליטיקה – אחרי שבשבוע שעבר ישראל ביתנו פרסמה קמפיין בעלוני המגזר, השבוע היה זה תורה של כחול לבן שרכשה עמודי פרסום בשביעי ומצב הרוח במיקומים מרכזים. הפרסומת צברה המון ביקורת מטעם המגזר שלא ממש אהב שיוצאים נגד חלק ממנו. נראה שבוע הבא אם יהיה תיקון בעניין הזה.

אם פעם שבתון, על אף כמות הפרסומות הרבות שיש בו, היה נחשב כעלון שיש בו גם הכי הרבה דברי תורה או מאמרים תורניים ביחס לאחרים, בחודשים האחרונים הם פתחו שם את "המגזין", והוסיפו פן אקטואלי ועיתונאי גם לעלון. אך נראה שמשבוע לשבוע החלק העיתונאי מקבל אחוז גבוה יותר והחלק התורני קצת מצטמצם, וחבל. לרוב גם יש הפרדה מסוימת ויש לוגו אחר של "המגזין" אך הפעם גם זה לא היה, ואף בתוך עמודי המגזין נכנסו גם מאמרים של כותבים שבעבר הופיעו בחלק התורני. בקיצור, הגבולות שם מיטשטשים והולכים כנראה.

בשבוע שעבר המדור קיבל מייל נזעם מקורא ערני, שהעיר את תשומת ליבנו שפספסנו בעמוד הראשון בשבת בשבתו פרסומת על נופש בחו"ל. במייל הוא טען שלדעתו זה פעם ראשונה. אני לא בטוח שאכן כך, אבל כך או כך בימי הרב ישראל רוזן זצ"ל דבר כזה לא היה עובר. מבחינתו זה היה כלל ברזל שלא לפרסם נופשים בחו"ל.

ועוד חוב משבוע שעבר – חשפנו לכם כאן כי במצב הרוח היתה טעות גרפית בראיון במדור של טל עציון, טעות שהופיעה בגירסת הדפוס בלבד. אז השבוע העלון פרסם התנצלות רשמית לנושא.

העלון גילוי דעת התחדש השבוע בעורך חדש – אסף משניות, שעד לאחרונה, ואולי עדיין, כתב ב"בשבע", בשביעי ומידי פעם גם בעלונים נוספים. כרגע לא נראה שיש הרבה שינויים בפורמט או בקונספט של העלון, למעט משהו אחד מעניין שהכתבה המרכזית והראיון "אחד על אחד" שמגיע מיד לאחריו בעצם עוסקים באותו נושא ומשלימים זה את זה. שניהם אגב נכתבו על ידי העורך החדש. אך נאחל לו בהצלחה. ועוד עלון שהתחדש השבוע הוא נופשים שעבר עדכון גרפי, כולל שינוי בלוגו של העלון.

ועוד חילופי תפקידים – סקופ מגזרי מצאנו בעלון "באהבה ואמונה" המאחל ברכות לרב מאיר טויבר, עד לאחרונה ראש ישיבת "נתיב מאיר" עם כניסתו לראש החלקה הישראלית למכון מאיר. הרב טויבר מחליף את הרב אורי שרקי ששימש שנים רבות בתפקיד זה.

כל העלונים התמלאו השבוע בקמפיין טיזר גדול עם הסיסמא "הפנים היפות של הציונות הדתית נחשפות". נכון לעכשיו אין לנו מושג מי עומד מאחוריו וסביר ששבוע הבא כבר נגלה, אך הניחוש שלי שזה אחד מהשתיים הבאים – או שזה קשור למיזם בית הציונות הדתית שהוכרז עליו השבוע או שזהו תחילתו של הקמפיין השנתי של תורה מציון בשיתוף בני עקיבא העולמי לגיוס שליחים לחו"ל. נחיה ונראה.

כדאי לא לפספס את שיעור התקשורת של מנחם הורוביץ השבוע שעוסק בנושא מקורי יחסית – יחס התקשורת להתאבדויות. תחום זה עד לאחרונה לא קיבל ביטוי כלל בתקשורת, ולאחרונה עם פרוץ הרשתות החברתיות הוא צובר תאוצה. הוא קובל על כך שהנושא מוסתר ומודחק מידי לטעמו. ועוד שיעור בתקשורת? תראו מה קורה בקרוב אליך כשהדסה סאסי, בדרך כלל בעלת טור בעלון, מראיינת לכתבה את אבא שלה על חייו של סבא שלה.

לסיום - שימו לב שישראל גולדברג בדרכו ממשרדי גילוי דעת אל הכותל המערבי מבקש את דעתכם ועזרתכם בהקמת "סיירת קומנדו ייחודית". על מה ולמה? תקראו כבר לבד.

ותזכרו – רוצים דברי תורה להגדה של פסח? תשמרו את דברי התורה מהעלונים השבת (בעיקר משבתון). כל מה שלא הספקתם להגיד בשולחן שבת יהיה לכם מספיק זמן לומר בליל הסדר. אוטוטו. ועוד משהו - אומנם הבתים בלשם (וגם הפרסומות שלהם) תכף ייגמרו, אך בהר ברכה יש מספיק לכולם וכנראה שהפרסומות החמודות שלהם ילוו אותנו עוד זמן לפי זה.

פספסנו עוד משהו? רוצים להגיב? Maalel.kipa@gmai.com