מעלעל

במעט מן האור משכפלים את ההצלחה של שבת בשבתו וחוגגים פינת ראיונות חדשה, טרנד חדש-ישן של עלוני פרשת שבוע, וגם צל"ש לעולם קטן

חדשות כיפה יונתן אוריך 28/06/09 00:00 ו בתמוז התשסט

מעלעל

שינוי השם לא הוי שינוי?

מדור הראיונות של "שבת בשבתו", לשעבר "משלנו", שינה את שמו ל"בארבע עיניים". כיוון שמקומי במערכת כבר מזמן הועבר לידיה הנאמנות של פנינה גפן, אין לי שמץ של מושג מדוע. רק אוכל לשער (על סמך ניסיוני בעבר) כי טענת הציבור הייתה "עודף סקטוריאליות", שהרי ראויים לראיון היו רק אלו שמוגדרים כחלק מהחברה, "משלנו", הצנטרום של הציונות הדתית. אולי מישהו התעורר מהסרט והחליט להסביר פנים לעם ישראל.

על כל פנים, השבוע פורסם ראיון עם מיכל נגן, מנהלת מכינת "צהלי" לבנות. אלא שבאופן חשוד, תמונתה של נגן זהה לחלוטין לזו של המרואיינת מהשבוע שעבר. כן, מישהו שם התבלבל, או כמו שאמר מי שהיום מבזבז את זמנו בבתי המשפט: חשוד, חשוד מאוד.

דתל"שים

סוגיית הדתל"שים שעלתה לאחרונה ב"עולם קטן" (ודחקה החוצה, ישתבח שמו, את "שיח מקדש" האינסופי), ממשיכה השבת בפולמוס סביב נושא הקבלה אל האולפנות הדתיות לאומיות. במילים אחרות: ב"עולם קטן" דנו השבת בסקלציה שעוברות בנות ישראל בדרכן אל האולפנה הנחשקת - מתוך הנחה כי לנושא ישנן השלכות על מדד הדתל"שיות הלאומי.

להבדיל מדיונים אחרים שעלו בעבר ב"עולם קטן", הפעם ניכר כי הטיפול בנושא השתדל להיות יסודי. יותר מזה, אזכיר כי כל הנושא צף ועלה כתוצאה מסיפור אודות דתל"שית - סיפור שהתפרסם ב"רשות הדיבור" של "עולם קטן" - והתגובות הציבוריות אל העניין הולידו את הפולמוסים וההתייחסויות. מדובר במהלך מבריק, שממתג את העלון כמי שיושב בתוך עמו ומושפע מהתהליכים החברתיים שסובבים אותו. בדיוק כך צריך לפעול.

בשולי הדברים: גם ב"קוממיות" ניצלו את הטרנד ועסקו השבת בנושא. במדורו של הרב אליקים לבנון, "אדני הבית - זוגיות וחינוך", נידונה שאלתם של הורים לדתל"שית התוהים על דרכי ההתמודדות מול בתם. כנראה שהסוגיה מספיק משמעותית עבור הציבור שלנו, עד כי יש מקום לכולם.

ימי העיון בגמרא

היחידים שהתייחסו אל ימי העיון בגמרא שהתקיימו ביום א שעבר, היו (שלא במפתיע) "עולם קטן" - שבחרו לנגח את מארגני הכנס באמצעות מאמר דעה מאת הרב עמיחי גורדין, ר"מ בישיבת הר עציון. הרב גורדין טען כי מארגני הכנס חטאו לאמת בכך שהציגו בעיקר גישות אלטרנטיביות ללימוד גמרא, בעודם זונחים את השיטות הקלאסיות-מסורתיות. אלא שתמיהתו של הרב גורדין משונה: בין משתתפי יום העיון נכחה ישיבת ירוחם, המתאפיינת לכל הדעות בלימוד גמרא קלאסי. ייתכן, אם כן, שחוסר ההשתתפות של ישיבות אחרות ביום העיון הוא משגה שלהן ושל יחסי הציבור שלהן - ולא החלטה עקרונית של המארגנים?

מדור חדש: הולך ואור

פינה חדשה ב"מעט מן האור" - "הולך ואור" - מדור ראיונות בסגנון מקביל לזה של "שבת בשבתו". הנה דברי הפתיחה של מערכת העלון עם המדור הראשון: "אין בכוונתנו להציב דווקא דמויות של צדיקים מפורסמים וידועים, אלא להאיר את דמותם של אלה שהם לעתים "צדיקים נסתרים" שאינם מוכרים לרבים". מדי שבוע יתפרסם בעלון ראיון אישי עם אנשים ש"בזכות פועלם הולכת מדינת ישראל הולך ואור". שיהיה בהצלחה.

רק על עצמי לספר ידעתי

קצת מוזר לדבר אל/על עצמך, לא? במאמר "בואו ונצא לקראת תשע"ה", סקר הרב יהודה הלוי עמיחי, את פעילות "אוצר הארץ" בשנת השמיטה. באחת הנקודות הזכיר את שמותיהם של חברי בית הדין של "אוצר הארץ": "הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, הרב יעקב אריאל שליט"א, הרב דוב ליאור שליט"א ו... הרב יהודה הלוי עמיחי שליט"א". המעלעל, שליט"א, חושב שיש מצב שנפלה טעות.

חן חן למתחנפן

עדי דוד ראיינה השבת את ח"כ ציפי חוטובלי, במסגרת מדור הנשים "פנימה". הראיון שהיה על גבול היח"צנות, לא אתגר או הקשה על המרואיינת - שדווקא יודעת להתמודד בד"כ עם לחצים תקשורתיים. חבל, ככה לא מראיינים איש ציבור שבסופו של יום צריך להגיש דין וחשבון על התנהלותו, גם אם הוא שייך למחנה הנכון.

שאלה אופנתית

הרב שמואל אליהו נשאל השבת במדור "שו"ת SMS" ב"עולם קטן", האם מותר לספר את הפאות. תשובתו ההלכתית של הרב הייתה חיובית, אך התווספה לה תמיהה אופנתית: "אבל למה? הן כל כך יפות". מה שמעלה את השאלה האם הרב שמואל אליהו מקבל גם הודעת תמונה?

לדיווחים והדלפות: mealel@kipa.co.il