מעלעל

* מדור הסיפור השבועי בעלון 'שיחת השבוע עומד בפני שינוי. * תפילה לשלומו ולרפואתו של יהודי ירושלמי חביב. * והמלצה על מדור ששווה לגזור ולשמור.

חדשות כיפה גדעון דוקוב 06/08/07 00:00 כב באב התשסז

סוף לסיפור

עוד לא הומצא מד הרייטינג של עלוני השבת, אבל אין ספק שהסיפור החסידי של "שיחת השבוע" שלט במשך שנים רבות בראש הטבלה, ואולי אף בימים אלו. אני גם די בטוח שהמדור "חיים יהודיים" בעמוד האחורי יכול להציג אף הוא אחוזי צפייה יפים.

לאחר תקופה ארוכה בה שמות הכותבים בעלון "שיחת השבוע" היה גלוי רק ליודעי ח"ן, הוחלט החל מהגיליון ה-1000 (לפני 74 גליונות), לכתוב שמות הכותבים ליד המדורים. כך גילינו את הסופר (ולעת מצוא עיתונאי) זלמן רודרמן, שהיה אחראי לשתי הפינות המוכרות הללו.

לכן, כשלפתע גם הסיפור החסידי וגם "חיים היהודים" הופיעו ללא שם המחבר לצידם (בניגוד לשאר הטורים), התחלתי להפוך ולפשפש בעלון, עד שגיליתי בתחתית הטור הצדדי שבעמוד הראשי (אליו מגיעים רק בסוף ובלית ברירה), מודעה בזו הלשון:

"פרידה ואיחולים - מערכת שיחת השבוע נפרדת כאן, בצער, מהסופר זלמן רודרמן, שכתב בשש-עשרה השנים האחרונות את הסיפור השבועי ואת המדור חיים יהודיים. אנו מאחלים לו הצלחה רבה בהמשך דרכו הספרותית, ובטוחים שהמוני הקוראים יוסיפו ליהנות מכתיבתו המשובחת, בכל בימה שיבחר".

הסיבות לעזיבה אינן ידועות, אך מחליף בשם נחמיה קפלון כבר יש, כך שאין סיבה לדאוג לגורל המדורים.

שבת היא מלזעוק

כבר סיפרתי כאן בעבר על אותו יהודי חביב האחראי על העלונים בבית הכנסת בו מתפלל חותני, כמו גם על העובדה שרק מעטים מהעלונים מגיעים לאותה שכונה. אולם בשבת האחרונה הופתעתי לגלות מספר סוגי עלונים אותם לא ראיתי קודם לכן, ועוד יותר הופתעתי מהעובדה שסתם כך הם הונחו על השולחן לאחר התפילה, ללא הערימות המסודרות עליהן הקפיד המחלק הקבוע.

כששאלתי את גיסי הצעיר לפשר הדברים, התברר שהסיבה היא די מצערת - אותו יהודי לקה לפני מספר שבועות באירוע מוחי, ומאז הוא מאושפז בבית החולים.

אז אם יצא לכם אי פעם להנות מהמדור, ואתם רוצים להקדיש דקה מזמנכם לטובת רפואתו של יהודי יקר - אתם יותר ממוזמנים לומר פרק תהילים לרפואתו של יונתן ישראל בן בלה.

גזור ושמור

השמיטה כבר נמצאת ממש על סף דלתנו, ומי שמקדישים לכך תשומת הלב רבה ביותר הם אנשי "שבת בשבתו", ועל כך תבוא עליהם הברכה.

מי שמקדיש לאחרונה את כל טוריו לנושא, הוא הרב יוסף צבי רימון, רב באלון שבות ור"מ בישיבת הר עציון. הרב י"צ ניחן ביכולת מופלאה של סיכום דינים מורכבים וארוכים לפסקאות קצרות ותרשימי זרימה שמעניקים, בתמצות, ליהודי הפשוט את כל שעליו לדעת, וגם לתלמיד החכם הו מאפשרות לשנן את עיקרי הסוגיה, כמו גם את שורת ההלכה למעשה.

אתם תוהים מה הן האופציות העומדות לפניכם בשמיטה, ומה היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן? - יש טבלה של הרב י"צ.

מתלבטים מה דינם של הפירות אותם תאכלו בשמיטה - כיצד שומרים על קדושתם, מי מהם בכלל קדוש בקדושת שביעית ועוד שאלות נוספות? - יש טבלה של הרב י"צ.

מיכולתו זו כבר התרשמתי ביותר כשלמדתי אצלו בעבר, ועכשיו היא באה לידי ביטוי בסיכומיו על השמיטה, אותם ניתן להגדיר בצורה הפשוטה ביותר - לגזור ולשמור.

לטובת מי שבכל זאת רוצה להיכנס לעומקה של הסוגיה קצת יותר, הרב רא"ם הכהן, רב היישוב עתניאל וראש ישיבת ההסדר במקום, עסק השבת (בהמשך לדברים אותם כתב בשבת פרשת פינחס) בשאלת יתרונו של אוצר בי"ד אל מול היתר המכירה.

במציאות בה אנו חיים, עולם בו רובנו לא חקלאים ולכן לא נשבות מעבודותינו השונות בשנת השמיטה, ראוי לפחות להתעסק וללמוד על מצוה זו - עליה נאמר בתורה כי היא חלק אינטגרלי מהחזקתו של עם ישראל בארץ ישראל.

ולוואי ולא יתקיים באף אחד מחלקיה של ארץ ישראל הפסוק מפרשת בחוקתי: "...אז תשבות הארץ והרצת את שבתותיה כל ימי השמה תשבות את אשר לא שבתה בשבתותיכם בשבתכם עליה".

בקטנה

כשהעלונים הופכים אט-אט למיני-שבועונים עם שלל כתבות, מדורים וראיונות, רצוי שמישהו יעביר את המראיינים לרגע קורס קצר בשאילת שאלות. כמעט כל השאלות בראיונות שנערכו עם רועי שרון (ב"ישע שלנו") ונועה קולפ (ב"ארגמן") עסקו באיך באה הדתיות שלכם לידי ביטוי בעבודה בניסוח משתנה ובעיקר חוזר על עצמו.

הפסקת פרסומות

בין מגוון מסלולי האינטרנט המסונן של סמייל אינטרנט זהב, המסלול הראשון הוא אינטרנט ללא אפשרות גלישה. פרסומאים יקרים - בפעם הבאה שאתם מנסים למכור לנו רשת עם אפשרות אימייל בלבד, נסחו אחרת את האינטרנט ללא אינטרנט שאתם מציעים.