מעלעל

אחרי יום הכיפורים החליט המעלעל לחזור בתשובה, וגם מביא הצצה נדירה לעלונים של השבוע הבא.

חדשות כיפה יונתן אוריך 12/10/08 00:00 יג בתשרי התשסט

מעלעל

מי שברך לעלונים

מצבם של עורכי העלונים מעולם לא היה לחוץ יותר. תקופת החגים הרוויה ימי חופשה והחסרה ימי עבודה, מאפשרת מעט מאוד ימי עבודה למערך ההדפסה וההפצה של העלונים. אי לכך ובהתאם לזאת, הם נאלצים לרכז מאמצים בשבוע האחרון - כדי להפיק את עלוני בראשית-נח. רובם המוחלט כלל לא מתכננים לצאת בשבת הבאה (לפחות את "עולם קטן" לא תראו עד "בראשית") ואף על פי כן - עבודה רבה לפניהם. שיהיה בהצלחה.

לסל וחסל

כבר קוננתי באוזניכם בשבועות האחרונים על המגמה הברורה של העלונים שלנו: עיתונות על-חשבון דברי תורה. הקו הזה הופך מרכזי יותר ויותר, מה שהביא את הרב ישראל רוזן (עורך "שבת בשבתו" וראש מכון "צומת") לפסק ההלכה הבא: את העלונים אין צורך לגנוז, אפשר להכניסם לשקית ניילון עבה יחסית ולהשליכם לפח האשפה. בפסק ההלכה המלא, המתפרסם ב"שבת בשבתו" שיצא לאור בשבת "בראשית", תוכלו למצוא נימוקים הלכתיים ועכשווים להנחה זו - וכשהדברים יוצאים מפי מי שעוסק כבר 25 שנה בעלוני פ"ש, תחושת הבטן שלי מקבלת משנה-תוקף.

שבת בשבתו - החידושים

דיווחתי בעבר על חידושים אפשריים ב"שבת בשבתו" החל מ"בראשית", אז הנה הפרטים המלאים והוודאיים: הרב אמנון בזק (ר"מ בישיבת הר-עציון) פורש מהעמוד הראשי ומפנה מקומו לרב יהושע שפירא (ראש ישיבת ההסדר רמת-גן); הרב יהודה שביב ובי"ס כפר-עציון מפונים לאלתר גם הם; "הדף הצעיר" מבית "נקודת חיבור" מקפל את הגיגיו וגם פינת "פרשגן" נסגרת (מחוסר עניין לציבור? אולי). את הבשורה הקשה אני משאיר לסוף - הייצוג הנשי של העלון, רבקה שמעון, נקבר אף הוא במעמקי מיכלי הגניזה. מי שבכל זאת נשארים עמנו הם אביעד ברטוב (ישיבת הר עציון) והרב עמיחי גורדין (ר"מ בישיבת הר-עציון); הרב רא"ם הכהן והרב י"צ רימון וכמובן-כמובן, הרב ישראל רוזן במדורו העוקצני "נקודת מבט". יש גם חידושים: הרב מיכי יוספי (בעל זיקה נרחבת לברסלב, חב"ד וכמובן לציונות הדתית) ושלמה אילן (נתיבות-ירוחם).

כן, יש עוד משהו קטן שאני חייב לכם.

גילוי נאות

עבדכם הנאמן מצטרף ל"שבת בשבתו" במדור שבועי שיקרא "משלנו...". ב-700 מילה, מדי שבוע, אנסה לראיין אחד או אחת מכם, אנשי הציונות הדתית. לרוב לא אתפס לשמות הגדולים, לסלבס. מה שמעניין אותנו זה האזרח הקטן, חובשי הכיפה הפשוטים - שיספרו לנו משהו מהקורות אותם, מחוויות היום-יום. למרות "השמות הקטנים", נשתדל לעניין אתכם.

מטבע הדברים, אמנע מסיקור הנעשה ב"משלנו..." - מה שמשאיר לכם, קוראים יקרים, את מלאכת העקיצות והירידות אליה אני אחכה מדי שבוע בטוקבקים. לגבי "שבת בשבתו", אל חשש - אמשיך בסיקור העלון ללא שום התערבות מצד המערכת. מבטיח לכם לנסות ולהיות אובייקטיבי ככל האפשר. צבטו אותי אם תחשבו אחרת.

פאדיחה

השבוע קראתי בסיפוק רב את מאמרו המעניין של הרב שרלו, "יהודי של סוכות", שהתפרסם בעמוד הראשי של "השבת". המשכתי לעלעל (הפעם בחטף, פרשת השבוע קצרה מן הרגיל) ל"שבתון" וחטפתי דה-זוו היסטרי: גם כאן מתפרסם מאמר מאת הרב שרלו שכותרתו "יהודי של סוכות". חרף קוצר הזמן, התיישבתי להשוות בין שני המאמרים, שייצגו את אותו הרעיון אך הצליחו להימנע מחזרה על אותם המילים, כמעט אותם המושגים. אפשר להניח כי אם הכותרות היו שונות, לא הייתי מבחין בכפילות המפדחת.

אך הפעם הבחנתי גם הבחנתי ונתמלאתי סקרנות לגבי זהות האשמים: עורך "השבת", עורך "שבתון" או שמא כותב המאמר, הרב יובל שרלו. שיטוט קטן שלי מגלה, כי ייתכן והרב שרלו כלל לא קשור לפרשה. בשנת 2005 התפרסם מאמרו של הרב שרלו באתר האינטרנט של צהר, אותו מאמר הועתק ככתבו וכלשונו ל"השבת", השבת. השבוע, עלה המאמר המקביל באתר ישיבת ההסדר בפתח-תקווה - והוא שפורסם ב"שבתון".

ככה זה ששני עלונים שונים מפרסמים את מאמריך ללא התייעצות קודמת. במקרה של הרב שרלו, עם קצב הכתיבה שלו, יש להתפלא שלא מצאנו הופעה שלישית של אותו מאמר.

א

ב"רשות הדיבור" של "עולם קטן" כתבה מישהי על חוויה קשה שהייתה לה במהלך תקופת לימודי הנהיגה שלה: מורה הנהיגה הטריד אותה מינית במהלך השיעורים. ברור שמדובר במציאות מצערת והלקח חשוב - אך על רקע פרשיות הנשיא לשעבר, זה קצת נדוש להתלונן על הטרדה מינית ולקרוא לעצמך א. יש עוד כמה אותיות פנויות בא-ב.

אתמהה

שבוע אחר שבוע, זה רק אני שלא מבין את הקריקטורות של "יש"ע שלנו"? יכול להיות שמדובר בבדיחות פנימיות של כל מי שגר מחוץ לקו-הירוק?

מזל"ט

מזל-טוב ליובל פרוינד (עורך "בראש יהודי") ורעייתו, להולדת הבן. שיזכה לשכוח עלונים ברכבות.

צרורות בכותרות

גזלנו? "יהודי של סוכות" (האמור לעיל) של הרב שרלו, ב"שבתון" וב"השבת". אחלה השתלטות על ביטוי מקביל וכה-מוכר של פרופ ישעיהו לייבוביץ, שהגדיר עצמו לא אחת כ"יהודי של יום הכיפורים". כבר אי אפשר לפרגן בקרדיט?

עברית שפה קשה. ב"שבתון", כותרת לידיעה קצרה על הופעתם של להקות הצעירים הדתיות: "מוסיקה החסידית הצעירה עולה כיתה". אולי צ"ל "המוסיקה החסידית הצעירה עולה כיתה"? אולי.

ולפינת "קרדום לחפור בה": ב"יש"ע שלנו" החליטו להתנסח בכותרת "בסוכות תיישבו", תוך שהם כמעט מציעים לצבוע את הסכך בכתום. ביתר העלונים החליט פרוש (פרוש קלאוס, בשבילכם) זה שרץ לעיריית ירושלים, להשתלט על נוסח התפילה ולהחליט כי "ופרוש עלינו סוכת שלומך" מתכוון בעצם אליו. נתכנס כולנו בד חוה"מ לזעקות "פרוש הוא האלוקים", מול העירייה.

משהו קטן וטוב

כמעט כל שבוע אתם תוקפים אותי כאן למטה ומאשימים אותי בעין רעה. ביום הכיפורים האחרון הכרזתי ביני לבין עצמי על פינה חדשה, שתנסה למצוא נקודה טובה אחת בעלוני הפ"ש של אותו שבוע. אז הנה, לרגל הפתיחה - 2 נקודות טובות: הקטע הקצר ב"עולם קטן" ("תעזבני יום, יומיים אעזבך", מאת א"ל) שסיפר על חוויה אישית וכ"כ מוכרת כשקמים רק רגע מהגמרא ופתאום מגלים כי עברו כשעתיים; הסיפור הקצר ב"זוג או פרד" ("השבוע שבו פגשתי את בעלי"), שאמנם היה רווי סימני קריאה אך הצליח להעביר שיעור קצר באמונה, על איך לב נשבר מדייט כושל יכול להצמיח הבנה בהירה של "גם זו לטובה". אשריכם.

מייל המעלעל

מעתה יש בית חם לסקופים שלכם, מייל-המעלעל שלכם ובשבילכם. הארות, הערות ונאצות רצוי להשאיר עדיין בטוקבקים - אך ידיעות חמות וחשובות ניתן להעביר למייל המצורף. (בהמשך לסאגת שידוכי המעלעל בשבועות האחרונים, אשמח לקבל הצעות לדוא"ל. טרם מצאתי את המעלעלת המושלמת, שלא תתעצבן על הררי העלונים על שולחן השבת). mealel@kipa.co.il