מעלעל

עלוני השבת נטשו מזמן את תפקידם התורני לטובת עתידם הכלכלי. השבוע יצא המעלעל לבדוק באופן מקיף את הפרסומות הבולטות, ולא נח עד שמצא את העלון החדש לבעלי העסקים.

חדשות כיפה גדעון דוקוב 29/10/07 00:00 יז בחשון התשסח

יש הכרעה?

מעקב ה"מעלעל" אחר העמוד הפותח של עלון "קוממיות" נמשך. כזכור, בשבוע שעבר עדיין התנוססה תמונתו של הרב אברהם שפירא כשמתחתיה כתבו עליו הרב עובדיה והרב מרדכי אליהו, כשהיה ברור שמדובר בצעד זמני, והשאלה היתה מי יחליף את הרב שפירא.

עוד לא ברור האם זו השורה התחתונה, אבל נראה שב"קוממיות" החליטו רק חצי להחליט, ובמקום לבחור רב אחד בחרו בשניים - הרב זלמן ברוך מלמד מבית אל, והרב דב ליאור מקרית ארבע. הרב מלמד אמנם פתח את דבריו בהזכרתו של הרב שפירא, אך המשך דבריו עסק במסר מפרשת השבוע (חשיבות הזריזות, אם שאלתם), ותמונתו, לצד תמונתו של הרב ליאור התנוססה בעמוד, כך שיכול להיות שאפשר לדבר על הכרעה.

אין ספק כי שני גדולי התורה הללו מבטאים נאמנה נקודות מרכזיות מתורתו של הרב שפירא, הן מצד הגוון הימני הבולט (כולל פסיקה בנושא סירוב פקודה) והן מצד השילוב המעניין בין חדשנות ושמרנות בהלכה. עם זאת, בהסתכלות על הציבור הרחב, קשה להניח ששני הרבנים הללו יהיו קונצנזוס, כפי שהיה הרב שפירא.

לא ממש מתחדשת

מי לא מכיר את דומות של הר"מ בישיבה התיכונית, שכדי לנסות להיות אחד מהחברה הוא זורק בדיחה מהגששים, או משתמש במילות סלנג מתקופת הפלמ"ח שנפתחים במשפטים בסגנון: "כמו שאתם הצעירים אומרים היום...".

נזכרתי בדמות הזו כשראיתי את הסיסמא השנונה של מועצת יש"ע - "הסכם אולמרט אבו-בלוף יתפוצץ לנו בפנים". הבינותם את הדאחקה של הסחבקים? "אבו-בלוף", איזו שנינות.

ואם זה לא מספיק, הרי שמדובר במחזור של הסיסמא שכל כך הצליחה בעבר על "ההתנתקות תתפוצץ לנו בפנים" - התוכן נכון כמובן, אבל גם על כשלונה של הסיסמא קשה למצוא מי שיחלוק.

אז אמנם התבשרנו בעבר על התחדשותה של מועצת יש"ע, אבל מסתבר שצוות הקופירייטרים, כמו גם כל הטקטיקה במאבק בעד א"י לא ממש התחדשה. וחבל.

לאיפה מכוון הצהר?

כבר נכתב רבות על מיזם הכשרות של צוהר, שהחל בעקבות הקשיים בהם נתקלים בעלי עסקים במספר לא קטן של ערים בבואם לקבל תעודת כשרות בשנת השמיטה.

כדרכו של עולם, בכדי שגם בעלי העסקים ישמעו על האפשרות לקבל "תעודת השגחה" על סחורה מ"היתר מכירה" הכינו מודעת פרסומת, ושמו אותה במקום הכי הגיוני - בשלל עלוני השבת. הרי ידוע שמאות, אם לא אלפי, בעלי עסקים מעלעלים בעיון רב ב"שבת בשבתו", "שבתון" ועלון "השבת" של צהר, שלא לדבר על "עולם קטן" - השבועון לבעלי העסקים. מה, לא ככה?

אז אולי זו פרסומת שלא מיועדת באמת לבעלי העסקים אלא אמורה בעיקר ליצור מודעות בציבור הדתי לקיומה של התעודה, ואולי המקום בעלונים ניתן חינם-אין-כסף לצוהר לטובת הפרסום (אשרי המאמין), אבל אולי גם בציבור הדתי יודעים לפרסם בעיקר אצל דתיים אחרים וקצת מתקשים לצאת מדל"ת אמותינו.

על מנת שלא יצא מכאן שיש לי משהו נגד העבודה החשובה של ארגון צהר, וגם כדי לסיים עם טעם טוב, אז נספר לכם על פרסומת אחרת של צהר, שהמיקום שלה מוצלח ומטרתה חשובה, כמובן:

"בעקבות מצוקת מדריכות באזור המרכז וירושלים, דבר אשר גורם לדחיית כלות רבות המעוניינות בהדרכה של "צהר", אנו פותחים השתלמות נוספת. ההשתלמות תפתח במהלך חודש כסליו בלוד, ותכלול נושאים בהלכה, תקשורת, זוגיות ומחשבת הבית היהודי.

בין המרצים, רבנים ואנשי מקצוע מתחומים שונים. ההשתלמות מיועדת לנשים עם ידע תורני, פתיחות, רצון ונכונות לתרום לחברה בישראל". לפרטים: rachel1@tzohar.org.il

ונראה מי יהיה הראשון שיתן מכאן לינק לשלל הגולשות של פורום הורות ומשפחה.