מעבר ארז נסגר חלקית

המעבר העיקרי המחבר בין ישראל לרצועת עזה נסגר הלילה. ע"פ הדיווחים, בעקבות עיכוב בחתימה על הסכם הפסקת האש עם חמאס. המשמעות בפועל - סמלית בלבד.

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/08/18 08:30 ח באלול התשעח

מעבר ארז נסגר חלקית
מעבר ארז, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

על רקע הדיווחים על הסכם הסדרה שצפוי להיחתם בין ישראל לארגון החמאס, דווח הלילה (א') ישראל במפתיע על סגירת מעבר ארז, המעבר המקשר בין ישראל לרצועת עזה. זאת בעקבות העיכוב בחתימה על ההסכם. כזכור, ביום שישי נערכו הפגנות ליד גדר הרצועה, במהלכן הושלכו בקבוקי תבערה ומטענים ושני מחבלים נהרגו. בעקבות כל אלו החליטה ישראל על סגירה חלקית של המעבר, למעט מקרים הומניטריים,

בפועל, משמעות הסגירה החלקית היא סמלית בלבד. במעבר ארז עוברים מדי יום מעט מאוד פלשתינים, וגם אלו העושים זאת מקבלים אישורים מיוחדים מישראל, לרוב על רקע הומניטרי, כך שבפועל כמעט לא צפוי שינוי כלשהו.

מלשכת שר הביטחון ליברמן נמסר: "לאחר הערכת מצב שקיים אמש, החליט שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לסגור את מעבר ארז. זאת בשל האירועים האלימים על הגדר ביום שישי האחרון."

לחקור את הפשעים של חמאס

הפגנות חמאס סמוך לגבול הרצועהצילום: עבד רהים קטיב - פלאש 90

הדיונים על ההסדרה בין ישראל לחמאס נערכים במצרים, שם נמצאים נציגי חמאס וארגוני טרור נוספים מהרצועה. במסגרת הדיונים מתקיימים גם מגעים על פיוס פנים-פלשתיני של חמאס עם הפתח והרשות הפלשתינית. ע"פ הדיווחים ממצרים, סבב הדיונים הסתיים בסוף השבוע ללא שהושגו הבנות שיביאו לחתימה על ההסכם, והבנות כאלה גם לא צפויות להיחתם בקרוב עקב חג הקורבן שצפוי להתחיל ביום שלישי. 

ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי התייחס הבוקר (א') לסגירת מעבר ארז ואמר דברים שיכולים להישמע מפתיעים: "הרשות הפלשתינית ואבו מאזן, לא רלוונטיים לפתרון ולהסדר ברצועת עזה. לאבו מאזן לא אכפת מתושבי רצועת עזה, כפי שלעראפת לא היה אכפת. הרשות הפלשתינית היא חלק מהבעיה, לא מהפיתרון.
החמאס גם הוא לא הפיתרון, באופן זמני הוא שולט ברצועת עזה ואם אין הסכמה לאומית על כך שצריך להכריע את שלטון החמאס,  אז צריך לנסות ולהסתדר איתם באופן זמני, תוך חיזוק ההרתעה בפגיעה בראשיו, לא בסגירת מעברים ופגיעה באוכלוסיה. עלינו לסייע הומניטרית לאוכלוסיה בעזה, כולל לאשר עבודה בישראל. בעניין זה, כל שותפות בינלאומית של מצרים או כסף מקטאר לרווחת האוכלוסיה, יבורכו.
בסופו של יום, במוקדם או במאוחר, לא נוכל לברוח מהאחריות על רצועת עזה, נאלץ להכריע את החמאס וכל גורם טרור אחר ולשלוט ברצועת עזה "שליטת על" ביטחונית והומניטרית. זאת, גם משום שרצועת עזה היא חלק מארץ ישראל, גם למען ביטחוננו, גם למענם של תושבי רצועת עזה וגם בכדי שנוכל להשיב את נעדרינו. כל אשליה אחרת מבית המדרש של אוסלו וההתנתקות, אינה מציאותית ולא אחראית לאורך זמן".