מזעזע: בשנה החולפת נרצחו מספר שיא של יהודים על רקע אנטישמי

לרגל יום השואה הבינלאומי : דו"ח חמור של משרד התפוצות מראה כי האנטישמיות בשנה החולפת גברה. שיא במתקפות האנטישמיות והסתה ברשתות החברתיות

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 27/01/19 12:03 כא בשבט התשעט

מזעזע: בשנה החולפת נרצחו מספר שיא של יהודים על רקע אנטישמי
אנטישמיות באירופה, צילום: shutterstock

 שנה של אנטישמיות מתגברת ברחבי ארה"ב ואירופה-משרד התפוצות חושף לראשונה את ממצאי דו"ח האנטישמיות 2018 המעלה נתונים מדאיגים. 

השנה נפתחה ברצח הסטודנט היהודי בלייז ברנשטיין, בהמשך - התגברות מתמשכת בפשעי שנאה בקמפוסים ושיאה בטבח המחריד של 11 מתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג.

בניגוד לשנים הקודמות, שבהן האנטישמיות האסלאמיסטית הייתה האיום המרכזי והמסוכן ביותר בעבור הקהילות היהודיות, בשנת 2018 חלה תפנית וכעת אירועים אנטישמיים שמקורם בימין הקיצוני הם הגורם העיקרי והמסוכן ביותר בעבור הקהילות היהודיות.

לרגל יום השואה הבינלאומי אשר מצוין היום (א') הציג שר התפוצות נפתלי בנט בישיבת הממשלה את דו"ח המגמות והתקריות האנטישמיות לשנה החולפת ואמר: ״מדינת ישראל היא מדינה בטוחה וחזקה, כוח עליון במאבק בטרור, ואחריותה לסייע למיליוני אחינו ואחיותינו שבתפוצות אל מול פשעי אנטישמיות הולכים וגוברים״.

תוקף את גנץ. בנט

תוקף את גנץ. בנטצילום: מרק ישראל פלאש 90

 עוד עולה מהדו"ח כי יהודי ארה"ב מהווים יותר ממחצית מהאמריקנים שכלפיהם מבוצעים פשעי שנאה על רקע נטיה דתית. על פי דו"ח ה- FBI המסכם את שנת 2017, בקטגוריה "פשעי שנאה על רקע דתי" דווחו בארה"ב בסה"כ 1679 תקריות. 58.1% מהן היו על רקע אנטישמי.

הדו"ח מציג תמונה בעייתית גם באירופה, כאשר קליטת המהגרים מגבירה את האנטישמיות. מספר המתקפות האנטישמיות המדווחות בבריטניה נמצא ברמת שיא זאת השנה השנייה ברציפות. מצעדים של פעילים ניאו-נאצים נעשים נפוצים יותר והתחושה הכללית המשותפת ליהודי אירופה, כיחידים וכקהילה, היא שהאנטישמיות עלתה שלב והפכה נפוצה וטריוויאלית.  

מסקר שערך האיחוד האירופי עולה כי 85% מיהודי אירופה סבורים שאנטישמיות מהווה בעיה במדינותיהם, 89% סבורים שהאנטישמיות התחזקה במדינותיהם בחמש השנים האחרונות ו-38%- שקלו או שוקלים להגר על רקע העלייה באנטישמיות והירידה בביטחון האישי. עוד הראה הסקר כי 80% מהתקריות אינן מדווחות.

נשיא וראש מוסדות אור תורה סטון, הרב כתריאל ברנדר, אמר בתגובה לממצאי הדו"ח: "הממצאים המדאיגים שפרסם היום משרד התפוצות ותמונת המצב העולה מהם, הן אודות העלייה במספר אירועי האנטישמיות וקורבנותיהם במדינות שונות ברחבי העולם והן בדבר ערעור תחושת ביטחונם של תושביהן היהודים, הם תזכורת חשובה לצורך לחבק את הקהילות היהודיות בתפוצות בכלל, ובמדינות בהן האנטישמיות מתגברת בפרט.
דווקא היום, עת מצוין יום השואה הבינלאומי, חשוב שנזכור שיהודים נרדפו מאז מעולם, ללא קשר לאיזה זרם השתייכו או דרך אמונתם – אלא רק בשל שורשיהם היהודים. לכן, האחדות שלנו והעובדה שכדברי חז"ל "כל ישראל ערבים זה בזה" חשובות מתמיד.
לשמחתנו, הודות לקיומה של מדינת ישראל, כיום בניגוד לימיו האפלים של הנאציזם, יש בידנו היכולות והאמצעים לדאוג שדם יהודי, כל יהודי באשר הוא, לא יהיה עוד הפקר. לצד כך, אל לנו לאפשר למציאות הנוכחית לגרור אותנו למצב בו הזהות היהודית שלנו מוגדרת ומעוצבת דרך מעשי ודברי האנטישמיות. אנו כרשת וכ-300 השליחים שלנו ברחבי העולם, כאן כדי לומר לכל מבקשי רעתנו - נמשיך לבסס את זהותנו, פעילותנו וגאוותנו היהודית על אותם ערכים של אהבת האדם, השלום והמוסר, שמלווים אותנו כעם ואומה מאז ומתמיד, ושאותם נמשיך לשתף יחד עם העולם כולו".