מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן מת בגיל 80

הדיפלומט יליד גאנה שכיהן בתפקיד בין השנים 1997-2006 הלך לעולמו בבית חולים בשוויץ. בשנת 2001 זכה בפרס נובל לשלום על מאמציו למניעת התפשטות מחלת האיידס באפריקה. מזכ"ל האו"ם הנוכחי: "הוביל את הארגון בכבוד ובנחישות"

חדשות כיפה גלעד כהן 18/08/18 20:46 ז באלול התשעח

מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן מת בגיל 80
קופי אנאן, צילום: shutterstock

מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן מת היום (שבת) בגיל 80. מקורביו מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא הלך לעולמו בבית חולים בעיר ברן שבשוויץ, שם אושפז בשל מחלה. אנאן, יליד קומאסי שבגאנה, כיהן כראש הארגון בין השנים 1997 ל-2006. הוא הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. מולדתו הכריזה על שבוע אבל על מותו.

בשנת 2001 הוענק לאנאן פרס נובל לשלום בזכייה משותפת יחד עם האו"ם עצמו. זאת, בשל הדגש ששם במהלך כהונתו על נושא זכויות האדם. ועדת הפרס אף ציינה לשבח את מאמציו למניעת התפשטות נגיף ה-HIV ומחלת האיידס באפריקה וכן את הצהרותיו לגבי ההתנגדות לטרור הבינלאומי.

במהלך כהונתו כמזכ"ל האום אנאן ביקר פעמים רבות בישראל, ופעל לקידום השלום והמשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. בשנת 2006 טען כי "זה לא עוד עימות מני רבים. בשום עימות אחר אין כזה סבל טעון רגשית גם לאנשים מרוחקים. האזור נמצא במשבר חמור, והמצב שם מורכב, רגיש ומסוכן".

בשנת 2012 מונה לשליח האו"ם לסוריה, כשנה לאחר תחילת מלחמת האזרחים במדינה. אולם, כחצי שנה לאחר המינוי התפטר וטען כי יש להתמקד בפתרון פוליטי, בנימוק ש"הנשיא אסד ייאלץ לעזוב במוקדם או במאוחר".