שלוש דרכים להפסקת האש

האם הפסקת האש עם הפלשתינים היא תבונה מדינית? ומהן שלוש הדרכים האידיאליות להפסקת האש על פי יהושע בן נון? בריאיון האקטואלי עם הרב שלמה אבינר.

חדשות כיפה עידן יוסף 18/12/02 00:00 יג בטבת התשסג

ראש הממשלה הכריז אמש על הפסקת אש חד צדדית. למעט אש שתיירה כאשר יש סכנת חיים. בכך רוצה הוא להראות לעולם, כי הפלשתינים הם היחידים שנוקטים בפעולות אלימות. תבונה מדינית?
קשה להיכנס לפרטים. באופן כללי צריך להתגונן מפני אויבים. אם הם מתקיפים, אפשר להגיב ולהרתיע אותם. גם להתגונן נגד אלה שתוקפים, וגם להרתיע תוקפים פוטנציאליים. העיקר זה הרתעה, כי אי אפשר להציב שוטר בכל מטר מרובע. זה הכלל. את החשבונות והתחבולות יעשו הפוליטיקאים, שעוסקים בפרטים.
מועצת יש"ע גורסת כי מהלך שכזה עלול לעלות בחיי אדם
צריך לראות את הפרטים. הכלל הוא כמו שאמרתי. בנוסף לכך, באופן כללי, זה בלתי נסבל שבתחומי ישראל יש אנשים שמתבצרים, יורים וכן הלאה. זה דבר שלא יתכן. היכן שמענו על מדינה בעולם, שבה אזרחים מתבצרים, יורים ועושים ככל העולה על רוחם. זה דבר שאין לו שחר. מה זה פה?!
את מדיניות הממשלה הקודמת כינית "אובדן דרך". גם המדיניות של הממשלה הנוכחית כזו?
אין זה אומר שהממשלה היא אובדן דרך, הדרך היא אובדן דרך. כל האוטונומיה הזאת היא אובדן דרך. זו טעות חמורה מאוד. זה דבר שצריך לתקן בזריזות.
על איזה אובדן דרך בדיוק אתה מדבר?
כשמסכימים להעביר חלקים של ארץ ישראל זה אובדן דרך. זה גם מסוכן, וזה גם פשע לאומי.
האם לדעתך, לממשלה הנוכחית ברורה הדרך בה היא צועדת, או שאין לה דרך?
אני לא יודע, אבל בינתיים זה נראה טוב יותר מהממשלה הקודמת. נקווה שיהיה טוב יותר. הם לא קיבלו ירושה קלה. קשה לנבא מה יקרה, אבל נקווה שיהיה טוב.
מה על פי תפיסתך צריך להיות התרחיש האידיאלי?
האידיאל הוא כמו יהושע בן נון, ששלח שלושה מכתבים ליושבי הארץ: בראשון נכתב להם, אם אתם רוצים ללכת, אתם יכולים ללכת. העם הגרגשי האמין והלך. אחר כך שלח עוד מכתב, בו קרא למי שרוצה לעשות שלום לעשות שלום. שלום פירושו שהם יהיו כמיעוטים בתוך מדינת ישראל. לאופציה זו הסכים העם החיווי. האחרים לחמו. וזהו המכתב השלישי, שמי שרוצה להילחם, שילחם. אם כן, האידיאל הוא שידעו שזו ארץ שלנו, יכירו בכך שגזלו אותה, וישיבו לנו את הגזילה. אפשרות שניה, שלום בו יקבלו מרות מדינת ישראל, ימסרו את הנשק ולא יהיו עסוקים בלהורגנו, כנהוג בכל מדינות העולם. האפשרות הפחות טובה היא מלחמה בה הם לוחמים נגדנו. אם הם לוחמים נגדנו, ודאי שאנו צריכים להתגונן.
איך בדיוק להתגונן?
צה"ל יודע איך. בשביל זה יש צבא. אין על מה לדבר, שצריך לאסוף את הנשק. זאת אומרת, אם הם רוצים לעשות שלום ולחיות כמו אנשים נורמלים, ברור שהם צריכים למסור את הנשק.
מעצמם הם לא ימסרו, וכל ניסיון ישראלי להיכנס לשטחי האוטונומיה הפלשתינית לאסוף את הנשק יתקל בהתנגדות מצד דעת הקהל הבינלאומית
אז מה. מה זה קשור? אתה שאלת מה אנחנו צריכים לעשות. אנחנו צריכים לעשות סדר. איך בדיוק? יש הצעות כאלו ואחרות. זה לא קשור לתורה. יכולות להיות גם עצות אחרות. לא נתעקש על הצעה זו או אחרת. העיקר, שתכל'ס בשטח אנשים במדינת ישראל יהיו מוגנים.