שילוב בנות ביחידות קרביות

"הרבנות הראשית מאיימת לטרפד שילובן של חיילות ביחידות קרביות". ראיון עם הרב שלמה אבינר בנושא.

חדשות כיפה עידן יוסף 12/12/02 00:00 ז בטבת התשסג

הרבנות הראשית מאיימת לטרפד שילובן של חיילות ביחידות קרביות. במכתב שנשלח לרמטכ"ל מזהירים הרבנים, כי אם ימשיך צה"ל לשלב בנות ביחידות הקרביות תקרא הרבנות לחיילים דתיים שלא להתגייס ליחידות אלו. אתה שותף לקריאה זו?
שזה לא צנוע וזה מביא הרבה קלקולים – אין בזה צל של ספק. לכן או שיסדרו את זה, או שיצטרכו לדרוש מבחורים יראי שמיים שלא לשרת ביחידות שיש שם בנות.

כי זה גורע ממבצעיות היחידה?
לבנות אי כח פיזי כמו לבנים. הן אינן יכולות לרוץ קילומטרים ולסחוב על הגב מטען כל כך כבד. כמובן, יש להן מעלות אחרות, אבל לא את המעלות האלה. מפקדי אוגדות אמרו שזה פוגע במבצעיות…

צריך לתת שיוויון הזדמנויות לבנות
מי אמר?

כל העולם הנאור…
לא יודע מה אומר העולם המודרני. אני יכול רק לומר מה שאני חושב. שזה לא צנוע וגם גורם הרבה תקלות, שזה שיקול אחר, שגם הוא נכון. יש כאן שני שיקולים, שכל אחד מספיק בפני עצמו. זה גם גורם לירידה בערכן הצבאי של היחידות.

ואולי להפך? אולי שילוב בנות יתרום ליותר עדינות בצבא, ליותר נינוחות, להורדת סף הכוחניות בצבא, להגברת המוטיבציה?
אין פה מה לדון. זה אסור על פי ההלכה. גם אם זה היה גורם את הדברים שציינת, זה אסור מבחינה הלכתית. למעשה, זה לא גורם ליותר עדינות אלא לשחיתות.

למה כוונתך? שזה גורם לפגיעה בנשיות החיילות?
זה אסור ולא צנוע.

בכל זאת זה צבא. בצבא יש הרבה יצרים. חייל צריך לשלוט על יצריו
ברור שאדם צריך לשלוט על היצרים שלו, אבל לא צריך לגרום ולהוסיף קשיים. מפקד של אחת היחידות הקרביות סיפר שביחידתו יש שלושים בנות, והן עשו תחרות ביניהן תחרות, מי תצליח להפיל לזנות יותר מילואימניקים. זה נקרא שזה מוסיף נשיות ועדינות? כך היא המציאות. איני דן בתיאוריה על מה שיכול היה להיות, אלא בפועל, על מה שיש. מה שיש כבר עכשיו משחית את הצבא. גם בצבאות אחרים. למשל באמריקה הוציאו את הבנות מהיחידות הקרביות בגלל שזה משחית. בצרפת עשו מחיצה בתוך ספינות המלחמה הגדולות בין בנים לבנות. לצורך כך השביתו את הספינות למשך שלושה חודשים כדי לבצע את עבודות ההפרדה. יש שם הפרדה גמורה, שלא יוכל להיות שום מגע בין הבנים לבנות. זאת אומרת, גם גויים ראו שזה משחית. לא שייך לומר סברות באוויר ולהכחיש את המציאות.

במצבים רגילים בהם שומרים חייל וחיילת באותה עמדת שמירה. זה מה שיגרום להם להסיח דעתם מהשמירה? הם מרוכזים בפעילות המבצעית שלהם. חיילים מרוכזים בקרב. אוי ואבוי אם היו מרוכזים בבנות!
מי שדיבר על מבצעי, לא דיבר על זה. דיברו על מה שהזכרנו קודם, שבנות לא יכולות לעשות את אותם מאמצים פיזיים כמו בנים. זה לא קשור לריכוז בקרב. התכוונו שזה מוריד את הערך המבצעי של היחידות. אלה שיקולים של מפקדי אוגדות. לא שמעתי שדיברו על הריכוז. הריכוז זה שיקול אחר. חוסר ההפרדה משבש את השיקולים הצבאיים.

אבל למה לתלות את האשמה בבנות ולא בבנים?
לא, זה לא עניין של לתלות אשמה. אף אחד לא תלה את האשמה בבנות. המצב הזה, שיש בנים ובנות יחד אסור מבחינה הלכתית, וזה משחית. משחית גם את הבנים וגם את הבנות. המצב הזה לא טוב. אם רוצים בנות בצבא צריך לשים אותן ביחידות שיש רק בנות…

יחידות קרביות?
לא. קרביות ודאי שלא. הדבר הזה לא קיים. זה לא מציאותי. אבל אפשר ביחידות אחרות. כמו שיש על יד בית הספר לצניחה מקום לקיפול מצנחים, והבנות עושות את זה טוב מאוד. יש להן מפקדת. יש שם איזה איש אחד או שניים, צריך להוציא אותם משם וגמרנו.

לקרוא שלא לשרת ביחידות מסוימות עלול להיות צעד קיצוני
אמרתי, שאם הדבר הזה לא יסודר צריך לדרוש שבנים לא ישרתו ביחידות בהן יש בנות. זה מה שצריך לדרוש.

והחיילים הדתיים יצייתו להוראה הלכתית כזו?
ודאי יצייתו לזה.

חברת הכנסת, יעל דיין, סיפרה כי בביקור שערכה באחד ממחנות צה"ל, לא נראה לה שכל עניין הבנות מפריע לחיילים הדתיים, אלא דווקא לרבנים
אני לא דיברתי אם זה מפריע או לא מפריע. אמרתי שזה אסור מבחינה הלכתית ומשחית את הצבא. זה גם פוגע מבחינה קרבית. לא דיברתי אם זה מפריע.