פעולות תגמול בערבים

ראש השב"כ לא פנה אלי לבקש שאדבר נגד פעולות נקם בערבים, אומר הרב אבינר. בהזדמנות זו מאחל הרב לשב"כ "שיהיו בריאים" מציע תוכנית ארוכת טווח לאבטחת צירים, מציג את תוכניתו של ערפאת ומונה 3 סיבות למה לא לבצע פעולות נקם.

חדשות כיפה עידן יוסף 18/12/02 00:00 יג בטבת התשסג

"קול ישראל" פירסם כי בדרשת ליל שבת שנשאת, קראת לתושבי בית-אל שלא לבצע פעולות תגמול בערבים, בעקבות פנייה של ראש השב"כ אליך.
בדרשת ליל שבת לא אמרתי כזה דבר. ראש השב"כ לא פנה אלי. זה לא נכון. אמרתי שלא צריך לעשות פעולות פרטיזניות, בגלל שלוש סיבות:
א. אסור לפעול בצורה כזאת. הכל צריך להיעשות בשיתוף עם עם ישראל.
ב. זה לא מועיל, כי אחר כך מאשימים אותנו וזה פועל כבומרנג נגדנו.
ג. גם לא יצליחו, כי השב"כ יודע את הכל. זאת לא היתה פניה אל התושבים בבית אל, זו היתה פניה אל הנוער, כי התושבים שמעו אותי אלף פעמים, והם לא צריכים לשמוע פעם נוספת את מה שכבר שמעו. הנוער צומח, ומידי פעם גם הוא צריך לשמוע את הדברים הללו. לאחרונה היו כמה מקרים של ירי מצידנו. אנשים מרוגזים ותוססים וקשה להם. לכן אמרתי לנוער שצריך גבורה, שצריך אמונה, ושצריך להתחזק.
ואיך קשור ראש השב"כ לעסק? לא היה ולא נברא?
ראש השב"כ, אבי דיכטר - ואף אחד מטעמו - לא פנו אלי ולא אמרו לי כלום. אמרתי שידעו שכל מה שמתכוננים לעשות, השב"כ כבר יודע, ועובדה, שהיה בבית הכנסת מישהו מהשב"כ שמסר את זה. בכל מקום יש אנשים של השב"כ וזה לא מפריע לי. אני לא נגד השב"כ, להיפך, אני בעד השב"כ. שב"כ הוא אחד מזרועות הצבא שיהיו בריאים.
הרי פוגעים בך, אם כן למה לא לבצע פעולות נקם?
אנשים פרטיים לא צריכים לעשות פעולות תגמול בערבים. מי שצריך לעשות זאת הוא הצבא. אנחנו שמחים שיש לנו צבא הממונה על כך ויודע לעשות מלאכתו, ולא אנשים פרטיים שמנהלים צבא פרטי. אין דבר כזה. מילא, לפני קום המדינה היו כמה מחתרות וגם זה לא היה רעיון טוב, אבל עם קום המדינה התאחדו המחתרות לצה"ל, שעושה עבודה טובה ומעולה. ובזכות זה כל שיבת ציון, בניין הארץ ותחיית האומה הישראלית. איננו עוד בודדים בגלות עם ליגות שונות של הגנה, אנחנו עם,ולעם, ברוך השם, יש צבא.
על איזו עבודה טובה אתה מדבר, הרי בפועל יש הפסקת אש?
זה לא קשור לצבא. הצבא עושה עבודה טובה. אדרבה, קשה לו מאוד לעבוד, ובנתונים בהם הוא נמצא, הוא עושה מעל ומעבר. גם אם אתה טוען שהוא עושה עבודה רעה ושהממשלה עושה עבודה רעה - הכל יכול להיות - אז צריך להחליף את הממשלה. זו מדינה דמוקרטית, ובמדינה דמוקרטית אתה יכול להחליף את השליטים. לא מוצא חן בעיניך? אין בעיה, אתה יכול להחליף. אבל בינתיים אנחנו הולכים יחד עם עמנו, עם ישראל, בכל דבר.
כל זה במצב נורמלי. כעת אנו מצויים במצב של חוסר שגרה, שבו גם העורף מותקף. אולי גם אזרחים צריכים להיות שותפים במאמץ המלחמתי?
ודאי שגם אזרחים צריכים להילחם במה שנקרא פעילות חוץ פרלמנטרית. המלחמה של האזרחים היא לעורר ולחזק את כוחות השלטון והממשלה בכיוון יותר נכון - זו המלחמה של האזרחים. אבל אין דבר כזה, שהאזרחים לוקחים נשק. זה לא חידוש. הרבנים תמיד אומרים את הדבר הזה. החידוש הוא שהשב"כ פרסם שהרבנים מדברים כך.
פעולות שכאלה, בכל זאת גורמות לערבים לחשוש ולחשוב פעמיים לפני מעשה
זה לא נכון. אסור לעשות את זה, כי פה זאת אומה, ולדבר שאדם עושה בשם האומה, הוא צריך לקבל את אישורה. הוא לא יכול לעשות בלי אישור. בחיים הפרטיים שלך תעשה מה שאתה רוצה.
זה לא בשם האומה, זה בשם הישוב שלך!
זה לא ככה. זה נקרא בשם האומה, כי זה "נוגע" לאומה. צריך אישור של כל האומה. זה דומה לאדם הנמצא בספינה וקודח חור מתחת הכסא שלו, שמתערבים במה שהוא עושה, משום שבזה הוא גורם להצפת הספינה במים ולטביעתה. לכן, דבר שאדם עושה בשם האומה צריך לשאול את כל האומה. זה כל עניין הציונות. עניינה של הציונות הוא תחיית האומה הישראלית. איננו עוד אוסף של יחידים, אלא אומה. לאומה יש מדינה ויש צבא וכו'. נוסף לכך, זה גם לא מועיל לבצע פעולות כאלו. זאת היתה אכזבתו הגדולה של ערפאת. ערפאת חשב שהוא יעשה פיגועים שיגרמו לציבור המתנחלים להגיב, דבר שיביא להתלקחות בין האוכלוסיות. ואז הוא יגיד שמדינת ישראל אינה משתלטת על האזרחים שלה וחייבים להביא כח רב לאומי שישליט סדר. היו לו נאומים מוכנים מראש שכתבו לו (כנראה, שהוא לא יודע לכתוב נאומים ויש לו כותבי נאומים.). אבל המתנחלים לא נגררו לתגובות, הוא התאכזב, וכל התוכנית שלו נכשלה ונפלה לפח. לכן, לא רק שמבחינה עקרונית זה רע, אלא מבחינה מעשית זה רע. ובזה שלא אנחנו, אלא הצבא מגיב לפי שיקולו, זה טוב מאוד לטובת העניין.
כאשר המתנחלים עושים פעולות תגמול הצבא והמשטרה סוף סוף באים.
נכון. זה חילול השם הגדול. מתנחלים מתפרעים, הצבא בא, עוצר את המתנחלים, והערבים מאוד שמחים. זה בדיוק מה שהם רוצים. הרב צבי יהודה אמר על הדבר הזה: "אתה נותן סוכריות לשונאינו". ממש סוכריות! זה משמח את שונאינו! הם רק רוצים לראות את זה. הרי זו טעות.
וזה חמור יותר ממה שהערבים מתפרעים?
בוודאי! זו הטעות בה"א הידיעה. כשהערבים מתפרעים הצבא פועל נגדם, אבל אם הצבא, במקום לפעול נגד ערבים פועל נגד יהודים, זה בדיוק מה שהערבים רוצים. כל מי שלמד מהו טרור יודע שלטרור אין כח לעשות כלום. מה כבר הוא יכול לעשות? להרוג עוד אדם ועוד אדם ועוד אדם. אם יהרוג הרבה יכו בו חזק והוא מחוסל. אלא מה הוא יכול לעשות? לערער את הריקמה באומה, לערער את אמון האזרחים בשלטון ובממשלה, וזה בדיוק מה שהוא רוצה. לכן יורים כדור פה כדור שם, ואזרחים מתקוטטים עם הצבא, הצבא עם הממשלה, וכן כולם על כולם, שזה בדיוק מה שהטרור רוצה ומצליח בזה.
ומה תאמר למתנחל שרוצה שציר הנסיעה שלו יהיה בטוח?
זו עבודה של הצבא.
אז אולי כדאי שיעשה פעולות, וממילא הצבא יגיע וישמור עליו?
זה לא נכון. המחבלים נוכחים שכשהם יורים זה גורם למהומה, והם יעשו זאת שוב.
אז איך בכל זאת לשמור?
צריך לחזק את הממשלה, לחזק את האומה, לחזק את הצבא, ואז הביטחון יגדל. אמנם זו דרך ארוכה, אבל אין דרך אחרת. הדרך הקודמת היא בכלל לא דרך. במדינות בהן מוטלת צנזורה ולא מפרסמים פעולות טרור, הטרור נפסק מעצמו, כי טרור ניזון מן התגובות. במדינות טוטליטריות עם צנזורה אין טרור, כי הטרור לא מרוויח שם כלום. לא משנה, ששם כל המשטר זה טרור אחד גדול. לכן זו טעות. גם מי שלא מבין את העיקרון הגדול של הערך הגדול של מהי קימת האומה לתחייה, צריך לפחות להבין מבחינה פרקטית שזה לא מועיל.