מרי אזרחי בלתי אלים

מדוע מרי אזרחי בלתי אלים אינו דבר טוב? מה ההבדל בינו לבין הפגנה רגילה? והאם טוב להעצר בעד ארצנו (או בעד 'זו ארצנו')? ראיון עם הרב אבינר.

חדשות כיפה עידן יוסף 18/12/02 00:00 יג בטבת התשסג

התנועה החוץ-פרלמנטרית 'זו ארצנו' מייעדת היום עצירת רכבים בכבישי הארץ למשך 62 דקות, כנגד ההרוגים בזמן ממשלת שרון. האם למרי אזרחי שכזה יש ערך?
אין לזה שום ערך. מזה מרי אזרחי בלתי אלים? זה כמו שעשו ההודים לאנגלים. האנגלים השתלטו על ארץ לא להם, ותושבי אותה ארץ מרדו באנגלים, ואמרו: "זאת הארץ שלנו! החזירו לנו את ארצנו!". לכן הם עשו מרי אזרחי בלתי אלים כדי לעשות כותרות ולעורר את דעת הקהל של העם האנגלי. אכן בסופו של דבר העם האנגלי התעורר והודה שזה לא בסדר לגנוב ארץ שלא שייכת לו. אבל פה זה לא שיש עם זר ששולט במדינה. פה יש שלטון שנבחר על ידי האומה כולה ומנהל את האומה בצורה מסוימת…
זה אמנם לא שלטון זר, אבל הוא זר לתפקיד אותו הוא אמור למלא
בסדר, אבל האומה בחרה בשלטון הזה, כלומר נתנה אמון בשלטון הזה. לכן במדינה חופשית כמו כאן אין דבר כזה מרי אזרחי בלתי אלים. אם השלטון לא מוצא-חן בעיניך נותנים לך אפשרות ממשית להחליף אותו בבחירות.
השלטון והבוחר לא נישאו בנישואים קתוליים. המנדט שניתן לשרון על ידי העם נועד על מנת שיפתור את בעיית הטרור
אז אפשר לעשות הפגנות.
וזאת לא הפגנה?
הפגנה צריכה להיות חוקית. אי אפשר לעשות הפגנה נגד החוק, כי המדינה הזאת היא לא רכוש פרטי שלך. הכביש הוא לא פרטי שלך. יש פה עוד אנשים. לא התייעצת עם עוד אנשים אם הם מסכימים לחסימת הכביש.
מן הסתם הם יבינו, שבגלל המצב…
אני לא בטוח. צריך אישור לדברים האלה. צריך אישור לכתחילה, או לפחות אישור בדיעבד…
מה זה אישור בדיעבד?
שהמשטרה מעלימה עין. לפעמים יש גם דבר כזה. היו פעמים שהיו חסימות כבישים, ולמרות שהמשטרה ידעה מכך היא העלימה עין, כי הבינה את הקושי והמצוקה. אפשר להחשיב גם העלמת עין כקצת הסכמה. אבל זה בלתי אפשרי לעשות דברים שהם ממש בלתי חוקיים. כל פיתרון של הבעיות צריך להיות עם העם שלנו, ולא במנותק ממנו.
אם נתעלם מההיבט החוקי של העניין, אמצעי שכזה עשוי לשכנע את דעת הקהל?
הפגנה היא דבר טוב. זה מעורר את דעת הקהל ומשכנע. אבל צריך לדעת מה אומרים ומה לא אומרים בהפגנה.
ושוב, בהתעלם מההיבט החוקי, האם יש בכך תועלת למאבק עצמו?
אני לא יודע. יכול להיות. מטרת הפגנה היא לעורר את דעת הקהל שיש פה משהו בלתי נסבל שעובר כל גבול והציבור אינו מודע לו. פה אני לא מעריך שהציבור אינו מודע למה שקורה.
זהו בדיוק! העם מרגיש, אבל רוצים לעשות משהו חריג שיזעזע
לפעמים יכולה להיות הפגנה שמעוררת את דעת הקהל למשהו שהוא אינו יודע, ולעיתים הפגנה נועדה למטרה שונה; העם קם כאיש אחד בלב אחד ומודיע לממשלה: "אנחנו לא מסכימים למה שהולך כאן, ותובעים שהדברים שאינם מטפלים באופן שהם צריכים להיות מטופלים יתוקנו".
ומה המצב עכשיו?
ודאי שהמצב לא מטופל כמו שצריך, אם כי אומרים שעשו הפסקת אש… כך יש שאומרים…