מיום הזיכרון ליום העצמאות

"לו היה ניתן, צריך היה לבטל את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, אין מקום בהלכה ליום אבל לאומי". על קדושת חיילים שמתו בתאונות אימונים ועצמאות תחת פיגועים. הרב אבינר מדבר.

חדשות כיפה עידן יוסף 15/12/02 00:00 י בטבת התשסג

רבים קובלים על הסמיכות שבין יום הזיכרון ליום העצמאות. מה עמדתך בנידון?
מבחינה הלכתית אין דבר כזה כלל. אין ימי זיכרון לאומיים ביחס למלחמות ישראל. דבר כזה לא קיים. לא היה יום זיכרון לחללי מלחמת כיבוש הארץ בימי יהושע, או לחללי מלחמת החשמונאים. זו אינה סיבה להתאבל אבל לאומי, זה אבל-יחיד ולא אבל-לאום. אבל לאומי יש על גלות וחורבן, למשל תשעה באב וכדומה, אבל על מלחמות אין אבל. האבל שובר את הלב וממיס אותו במלחמה.
לולא היינו עכשיו בשלב של לוחמה, היה אפשר לקבוע אבל לאומי?
לא דיברתי על שלב. אין כזה דבר אבל על מלחמות. זהו טבע המציאות. יש לזה מחיר. זה כמו חתן שקנה דירה יפה. הדירה היתה יקרה וכעת הוא בוכה על המחיר הגבוה ששילם. מה חשבת לעצמך, שיתנו לך חינם? לכן, אין כזה דבר. הקמת מדינה גובה מחיר.
אז מה אתה מציע, לבטל את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל?
כן, זה מה שאני אומר, שעל פי ההלכה אין מקום לדבר כזה. ההלכה אומרת שצריך "יזכור", כמו שעושים, אבל בשביל זה לא צריך יום נוסף. הרי "יזכור" אומרים גם בשמחת-תורה, אבל כיוון שאנשים באומה אינם יכולים לומר יזכור ביום העצמאות, כיוון שאינם בנויים נפשית בשביל כך, אז שיהיה כך. האידיאל הוא מה שאמרנו עכשיו. מאחר שצריך להתחשב במציאות זה כמו פורים, שקודם יש תענית אסתר לתשובה, ואחר כך יש פורים. אז שיהיה גם כאן דבר דומה.
עצם זה שיש "יום זיכרון לחללי מערכות ישראל" גורם למשפחות השכולות לחוש הזדהות ושותפות גורל מצד שאר העם. יום שכזה מחזק אותן
זה למי שקשה לו באופן פרטי. גם אבל פרטי לא צריך "לסחוב" שנים. מתאבלים שנה ולא לנצח. אי אפשר לחיות לנצח באבל. גם מה שנקרא "יום השנה" זה בחיי הפרט ולא בחיי הציבור. אבל אין זה משנה. חילקתי את הנושא לשני חלקים: קודם אמרתי מה היה צריך להיות באופן אידיאלי, עכשיו למעשה איך שסידרו, לאור המציאות, זה טוב מאוד.
מי שקורא את הדברים עלול לחשוב שהיית מגלה יותר רגישות מספיק לו אתה עצמך היית מאבד קרוב משפחה במלחמה
שיחשוב מה שהוא רוצה. אמרתי שאבל צריך להיות ברמת היחיד ולא ברמת הציבור. לא אמרתי שלא צריך להיות אבל. אבל לאומי לא צריך להיות.
לקרבנות טרור צריך להיות יום אבל לאומי?
לא. אותו הדבר. זה אבל פרטי ולא לאומי.
ומה דעתך על השילוב שנעשה ביום הזיכרון בין חללי מערכות ישראל לקרבנות הטרור?
לא צריך לעשות יום זיכרון לחוד על כל מלחמה. או אז זו באמת תהיה קטסטרופה, לכן קבענו על כל החללים.
לא מזמן הבאנו למנוחות שישה חיילים שנהרגו בהתהפכות נגמ"ש, האם ראוי לדעתך, להכליל חיילים שנהרגו בתאונות מבצעיות ביום זיכרון זה?
כן. זה אותו הדבר. בצבא יש גם תאונות אימונים, אי אפשר לתפעל צבא בצמר גפן. מתוך כך, באופן טבעי יש תקלות. זה חלק מהצבא.
מהאספקט ההלכתי, האם גם להם יש קדושה כמו לאלו שמתו במלחמות על קידוש השם?
כן, יש על כך מאמר של הרב דוד כהן ב"עיטורי כהנים" (בטאון ישיבת 'עטרת ירושלים' שבראשה עומד הרב אבינר. ע"י). הגדר של הנהרגים בתאונות אימונים הוא גם כן קדוש, משום שהצבא הוא אותו עניין וכולל בתוכו מלחמה ואימונים. בלי אימונים אין צבא וגם אימונים מרתיעים את האויב. הכל חשבון אחד.
האם השנה ביום העצמאות ניתן לומר כי אנו פחות עצמאיים?
לאט לאט אנו הולכים ונעשים יותר עצמאיים. זהו תהליך ארוך. יותר עצמאיים מבחינה צבאית, יותר עצמאיים מבחינה כלכלית, יותר עצמאיים מבחינה רוחנית. ברוך השם.
בימים בהם פיגוע רודף פיגוע , מרגמות נופלות בשטחנו ומכוניות תופת מתפוצצות בערי ישראל, נראה דווקא כי אנו הולכים ונחלשים
טוב, זה לא קשור לעצמאות. פיגועים יש רק בעם עצמאי. בעם לא עצמאי אין פיגועים. בכל מדינה חופשית יש טרוריסטים שרוצים להרוס אותה. אילולא היתה לנו מדינה לא היו בה פיגועים. זה המחיר של מדינה.
איך אתה מגדיר עצמאות?
הכוונה היא שלעם ישראל יש ריבונות בארץ ישראל.
השנה יום העצמאות מוקדם מהרגיל. מדוע?
כדי שלא יהיה חילול שבת רבתי.
אבל זה לא התאריך האמיתי
לכן מקדימים. אם זה היה התאריך לא היתה כלל שאלה. מאחר שעלול להיות חילול שבת רבתי מקדימים.
ומה זה אומר להלכה?
זה אומר שהיום המוקדם נקבע כיום העצמאות.
וביום שבת אין כלום?
לא. באופן פשוט אין.

הערת העורך: צר לנו שכנראה לא הובנו דבריו של הרב ועל כן אנו מביאים את תגובות כפי שהופיע בעיתון הארץ
"רציתי לומר שיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, אסור לו שישדר מסרים של ייאוש ובכי, אלא בעיקר מסרים של הערכה לאותם אנשים שנפלו בגבורה ותוך דבקות במטרה. אנו לא רואים עד היום ימי זיכרון שחכמים קבעו לחללים שנפלו במלחמות שבהם ניצחנו. ימי זיכרון נקבעו רק כאשר הפסדנו במלחמה. עובדה שלא נקבעו ימי זיכרון לחללים שנפלו בניצחונות של יהושע בן נון ושל החשמונאים, כי זה המחיר. זה מחיר כבד, אך לא צריך להמיס את לב הלוחמים והעם. הזיכרון לנופלים במלחמות הניצחון הוא באמצעות תפילת יזכור, שמלכתחילה היתה צריכה להיות במהלך יום העצמאות עצמו, ולא ביום זיכרון נפרד להם".